Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

mly skrev:
Knyttet & K skrev:Undra om jag inte har 04/04. Fast jag har kollat igenom mina tidningar. Det finns mönster i små storlekar men inte i 128 eller större. En raglantröja har jag hittat, men jag tycker det är finast med isydd ärm.
86-170 är det där
Nu gjorde jag en tankevurpa, så gamla tidningar som från 04 har jag ju inte. Jag ska kolla upp numret, är det andra bra mönster i den är det kanske värt att köpa. :D
Tack för tipset!
Användarens profilbild
Av glis
Knyttet & K skrev:Är det någon som har det där tröjmönstret från Ottobre som "alla" verkar tycka är så bra? (barnvarianten)
Jag blir galen på att försöka få till en bra tröja med isydd ärm till stora A. Snart har jag slut på "fultyg" att sy prover i så jag funderar på att införskaffa ett bra mönster.
Alla mina gamla mönster är så breda över axlarna. Jag har försöka kombinera storlekar, och minska det men då blir det fel på andra håll istället.
Hur är Ottobre CW i modellen, vad har det för passform? Om någon kan jämföra med mönstret från Meedoms bok för större barn vore det fantastiskt för den har jag också funderat på att köpa. Dock verkar den inte ha en ärmkulle som är olik fram och bak, eller har jag fel? Visst blir det sämre passform då?
Jag har nr 4 2004 som basmönster. Ärmkullen är aningen oliksidig men i prektiken försvinner det när jag klipper är jag rädd. Tycker inte att det stör. Har bara Meedoms bok för små barn.
Av mly
Knyttet & K skrev:
mly skrev:
Knyttet & K skrev:Undra om jag inte har 04/04. Fast jag har kollat igenom mina tidningar. Det finns mönster i små storlekar men inte i 128 eller större. En raglantröja har jag hittat, men jag tycker det är finast med isydd ärm.
86-170 är det där
Nu gjorde jag en tankevurpa, så gamla tidningar som från 04 har jag ju inte. Jag ska kolla upp numret, är det andra bra mönster i den är det kanske värt att köpa. :D
Tack för tipset!
Glis har ritat av trosmönstret till mig innan jag köpte tidningen så det är det enda övriga jag har testat men det finns leggings/långkalsong, trosor/kalsonger linnen, mycket bas mönster som ska vara bra vad jag har hört.
glis skrev:
Knyttet & K skrev:Är det någon som har det där tröjmönstret från Ottobre som "alla" verkar tycka är så bra? (barnvarianten)
Jag blir galen på att försöka få till en bra tröja med isydd ärm till stora A. Snart har jag slut på "fultyg" att sy prover i så jag funderar på att införskaffa ett bra mönster.
Alla mina gamla mönster är så breda över axlarna. Jag har försöka kombinera storlekar, och minska det men då blir det fel på andra håll istället.
Hur är Ottobre CW i modellen, vad har det för passform? Om någon kan jämföra med mönstret från Meedoms bok för större barn vore det fantastiskt för den har jag också funderat på att köpa. Dock verkar den inte ha en ärmkulle som är olik fram och bak, eller har jag fel? Visst blir det sämre passform då?
Jag har nr 4 2004 som basmönster. Ärmkullen är aningen oliksidig men i prektiken försvinner det när jag klipper är jag rädd. Tycker inte att det stör. Har bara Meedoms bok för små barn.
Tror du Creative Workshop-mönstret är bättre? Eller ska jag ge upp och sy raglan :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Knyttet & K skrev: Tror du Creative Workshop-mönstret är bättre? Eller ska jag ge upp och sy raglan :lol:
Man måste ha både ett vanligt mönster och ett raglanmönster :this:
CW-mönstret för barn har jag inte prövat, jag är ju nöjd med det andra. CW för vuxna gillar jag.
Användarens profilbild
Av äpple
kvarnkvik skrev:
yonohanna skrev:
Trulsamin skrev:
yonohanna skrev:Vart köper ni overlockstrådar?
bibbis :tumup:
Tack :app:
Men ska jag köpa Dor tak 5000y eller Dor tak 2500y ? Jag ska sy barnkläder, o har ingen aning :roll:
Jag kan ju också tipsa om att jag i stort sett bara använder naturvit och svart tråd i min OL, vill man ha många olika färger så är de mindre rullarna bra, och de räcker ganska länge de också :D Om man vill ha samma färg som på tyget kan man ha den färgen bara på innersta nåltråden. Det är dyrt att köpa fyra koner av alla färger man vill ha :roll:
De små rullarna räcker hyfsat länge och tar mycket mindre plats än de stora så jag håller med Kvarnvik. Köp fyra stora vita/naturvita (och ev svarta) och sen två eller fyra små i de färger du tror dig sy i därutöver.
äpple skrev:
kvarnkvik skrev:
yonohanna skrev:
Trulsamin skrev:
yonohanna skrev:Vart köper ni overlockstrådar?
bibbis :tumup:
Tack :app:
Men ska jag köpa Dor tak 5000y eller Dor tak 2500y ? Jag ska sy barnkläder, o har ingen aning :roll:
Jag kan ju också tipsa om att jag i stort sett bara använder naturvit och svart tråd i min OL, vill man ha många olika färger så är de mindre rullarna bra, och de räcker ganska länge de också :D Om man vill ha samma färg som på tyget kan man ha den färgen bara på innersta nåltråden. Det är dyrt att köpa fyra koner av alla färger man vill ha :roll:
De små rullarna räcker hyfsat länge och tar mycket mindre plats än de stora så jag håller med Kvarnvik. Köp fyra stora vita/naturvita (och ev svarta) och sen två eller fyra små i de färger du tror dig sy i därutöver.
Tack så himla mycket :heart: Annars hade jag nog köpt hem en hel dröös!!
Användarens profilbild
Av tweed
yonohanna skrev:En fråga till :rodna:
Vart köper ni tyger ifrån?
Trikå? Znokdesign, JNY, Liandlo, Mjukatyger/kameleont, Ohlssons tyger Stoff och stil- Alla finns på nätet, bara att googla :D
Av mly
Jag har kommit på att jag fyller år snart, en sån där jätte udda ålder som räknas som jämn, kom på att jag kanske borde önska mig en ny symaskin. Jag är lite sugen på att höra om kvarnkviks maskin. Någon annan som har några tips, jag syr idag på en pfaff hobby 1132, har varit lite inne på en huskvarna just för att overlocken är det och där jag köpte den verkade de vara jätte bra, men sen fick jag höra att huskvarna inte har inbyggd övermatare. Vad säger ni andra. Jag vill alltså ha något som är lite mer maskin än den jag har idag.
Användarens profilbild
Av Stark
mly skrev:Jag har kommit på att jag fyller år snart, en sån där jätte udda ålder som räknas som jämn, kom på att jag kanske borde önska mig en ny symaskin. Jag är lite sugen på att höra om kvarnkviks maskin. Någon annan som har några tips, jag syr idag på en pfaff hobby 1132, har varit lite inne på en huskvarna just för att overlocken är det och där jag köpte den verkade de vara jätte bra, men sen fick jag höra att huskvarna inte har inbyggd övermatare. Vad säger ni andra. Jag vill alltså ha något som är lite mer maskin än den jag har idag.
Jag har en super Huskvarna som ja ginte rekommenderar :roll: . Den kan i stort sett allt, men jag tycker den är lite svår att ställa in rätt på trikåtyger. Dessutom har den en söm som är tänkt just för trikå, som raksöm, och varje gång jag sytt med den måste jag sprätta och den är så himla svår att sprätta. Man får sprätta varje dj..la stygn :hopmad: . Så nu har jag lovat mig själv att inte använda just den sömmen något mer...

Jag tror på en pfaff med övermatning.
Av mly
Cilia skrev:
mly skrev:Jag har kommit på att jag fyller år snart, en sån där jätte udda ålder som räknas som jämn, kom på att jag kanske borde önska mig en ny symaskin. Jag är lite sugen på att höra om kvarnkviks maskin. Någon annan som har några tips, jag syr idag på en pfaff hobby 1132, har varit lite inne på en huskvarna just för att overlocken är det och där jag köpte den verkade de vara jätte bra, men sen fick jag höra att huskvarna inte har inbyggd övermatare. Vad säger ni andra. Jag vill alltså ha något som är lite mer maskin än den jag har idag.
Jag har en super Huskvarna som ja ginte rekommenderar :roll: . Den kan i stort sett allt, men jag tycker den är lite svår att ställa in rätt på trikåtyger. Dessutom har den en söm som är tänkt just för trikå, som raksöm, och varje gång jag sytt med den måste jag sprätta och den är så himla svår att sprätta. Man får sprätta varje dj..la stygn :hopmad: . Så nu har jag lovat mig själv att inte använda just den sömmen något mer...

Vad är det för huskvarna du har? Tack för negativa tips också.
Kollade lite på en nätsida nu, mekanisk vs datoriserad, hjälp!!
Användarens profilbild
Av Stark
mly skrev:
Cilia skrev:

Jag har en Sapphire 830. Den är bra, men saknar övermatnign och är ibland lite för datoriserad. Och så den där trikåsömmen... :evil:
Användarens profilbild
Av tweed
mly skrev:
Cilia skrev:

Är det min vanliga maskin du undrar över? En pfaff select 3.0 är det, och den är mekanisk. Man får alltså ställa in stygnlängd och stygnbredd själv. Övermataren är :tumup: Den har inte några direkta dekorationssömmar, det är väl ett minus om man vill ha sådana :D Vad vill du veta?
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?