Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lisaui
Jag velar fram och tillbaka för nu är det ju en helt ny djungel med selar/MT när man precis lärt sig hitta någorlunda i sjaldjungeln ;)

Jag har bara burit i sjal. Förra vintern var ju skrutten bara några månader så det gick ju bra att ha henne under jackan i sjal.

Nu är hon ju 15mån och jag funderar på om jag kanske ska skaffa en sele/MT. Tänker att det är smidigare med ytterkläder och utanpå jacka? Eller bär ni i sjal vintertid med (ev bara kansk en kortare eller med ull?). :hmm:

Sååå...bär ni i annat under vintertid?
Av mammatillE
Jennelii skrev:MT utanpå jackan tyckte jag var enklare än sele
Hur då enklare? Blir det knöligt? (jag gillar Mt mycket mer än sele och förra vintern bar jag innanför bärjacka så jag har inte mkt koll..)
Av lisaui
mammatillE skrev:
Jennelii skrev:MT utanpå jackan tyckte jag var enklare än sele
Hur då enklare? Blir det knöligt? (jag gillar Mt mycket mer än sele och förra vintern bar jag innanför bärjacka så jag har inte mkt koll..)
Vill också veta :)
Av mammatillE
Nackdelen med Mt är väl att banden riskerar att bli blöta när man knyter ute. Där vinner ju sele tänker jag. Fast hybrid kanske funkar, bara två ändar så då kanske man kan stoppa dem i fickan eller något? Jag tror det kommer bli en del klättrande upp och ner..
Av lisaui
mammatillE skrev:Nackdelen med Mt är väl att banden riskerar att bli blöta när man knyter ute. Där vinner ju sele tänker jag. Fast hybrid kanske funkar, bara två ändar så då kanske man kan stoppa dem i fickan eller något? Jag tror det kommer bli en del klättrande upp och ner..
Finns det någon sida/tråd med lite hjälp och förklaringar på allt med MT? Hybrider,meitai,bb-tai,utbredbara band,fodrade band! och så dessa strorlekar :gaah:

Kan man sy själv? Ju mer du berättar om MT desto mer känns det som att det är det jag vill ha (och jag som hade bestämt mig för en sele) :hmm:
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja hur ska jag förklara.. jag hade en fluffig dunjacka så sele utanpå blev liksom lite tight, MT'n blev mer följsammare o det kändes som att bära en bomullstuss bara :lol: Jag tycker om att dom ska ha armarna innanför och det gick inte som synes på översta bilden =)

Med en gammal ergo =)

Bild

Med sjalen =)

Bild

Innanför jackan ;) Han är född i december så han måste vara kanske 14-15 månader på bilderna.

Bild
Av mammatillE
:klappa: jag tycker man behöver en mei tai och en sele (och ringsjal) till en 1,5 åring..

Ja jag vet man kan bli helt yr..
Hybrid är en mei tai med midjebälte som en sele men knytband upptill som en Mt..
Jag gillar mei tais och hybrider sydda av sjalar.
Om du vill se mått på mei tais till olika åldrar kan du nog kolla på tex wearababy.com.
Sen finns ju då mei tais med sjalband/utbredbara band (=mest sjallikt) eller med smala vadderade band (mer som en sele).
Bb-tai är ett varumärke. En mei tai med bebisinsats och inte jättelånga band. Jag föredrar längre band för att kunna avsluta tibetanskt. Annars är bb tai himla mysig. På min nya Mt har jag luva som huvudstöd, tycker det är bättre än det lilla stödet på bb tai.
Av lisaui
mammatillE skrev::klappa: jag tycker man behöver en mei tai och en sele (och ringsjal) till en 1,5 åring..

Ja jag vet man kan bli helt yr..
Hybrid är en mei tai med midjebälte som en sele men knytband upptill som en Mt..
Jag gillar mei tais och hybrider sydda av sjalar.
Om du vill se mått på mei tais till olika åldrar kan du nog kolla på tex wearababy.com.
Sen finns ju då mei tais med sjalband/utbredbara band (=mest sjallikt) eller med smala vadderade band (mer som en sele).
Bb-tai är ett varumärke. En mei tai med bebisinsats och inte jättelånga band. Jag föredrar längre band för att kunna avsluta tibetanskt. Annars är bb tai himla mysig. På min nya Mt har jag luva som huvudstöd, tycker det är bättre än det lilla stödet på bb tai.
:heart: :heart: :heart: Du är en pärla! Ja, sele och Mt (och ringsjal och sjal 8) ) hade vart det bästa förstår jag med! Jag avslutar också alltid tibetanskt så jag ska nog titta på längre band då med, ca 2m?

Du vet vem du ska skicka pm till när du ska sälja :wink: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Carolinah
Olika bärdon har helt klart olika fördelar och användningsområden tycker jag! Men alla är olika så jag tror det bästa är att skaffa på sig både MT, sjal och sele och sen prova sig fram vad som passar just dig bäst. Jag är själv nybörjare och måste säga att MT har blivit en riktig favorit. Avlastar kanske inte lika bra som sjal men lättare att knyta, sele är lättast men ger iaf mig sämst avlastning. Kan verkligen rek MT! Tror det blir mkt sån i vinter av samma orsaker som tidigare skribent nämnde.
Av ylleflickan
Nar sonen var 4-5 manader bar jag i langsjal pa ryggen. Da hade jag en windstopperjacka (tunn som en flease) och sen en tjock ylletroja over. Det fungarade fint.

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?