Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jania
Har hittills burit min lilla i MT på ryggen, ibland på mage. Innan dess var det trikåsjal på mage, rygg vid nå't enstaka tillfälle innan hon blev för tung för trikå (enligt mig...)
Nu har jag införskaffat vävda sjalar och kämpar med flickan som inte vill ligga still på ryggen medans jag knyter. Övar ibland med en docka (läs overall fylld med handukar o bläckfisk-skallra som huvud ;-) ).
Problemet för oss är att allt tyg tycks hamna nere på dotters rumpa och hon sitter och viftar runt med armarna och hänger ut fråm min kropp som jag-vet-inte-vad.
Känns inte bra, bekvämt, tryggt. Ingenting :-(
Hon är ett år och jag hoppas kunna bära henne länge till. Hon tycker mycket om att sitta på ryggen så det är nog inte det som är problemet utan min knytning.

Hmm....vart ville jag komma med detta???
Nå'n som har tips på hur jag kan lösa det hela. Tittar på filmklipp med instruktioner om o om igen, men det är ju nå't heeelt annat att göra det med min lilla unge sen.....
Hjälp? Någon?
Användarens profilbild
Av SCSI
testa lite olika varianter... själv är jag begåvad med en unge som med få undantag ligger still på min rygg medan jag knyter, så jag har inte upplevt problemet... Men det är ändå skillnad på vad som funkar bäst för dan. Ibland sitter jag på soffkanten med sjalen utbredd bakom mig och J klättrar upp på min rygg, varefter jag drar upp tyget runt honom. Ibland kastar jag honom + sjalen över axeln sådär snittsigt (då ligger den liksom redan över axlarna när ungen faller på plats. Men eftersom han är still så sätter jag oftast honom på plats först och sen tar jag sjalen, stoppar in den lite under rumpan så att jag vet att den håller sig där, och sen drar jag upp tyget till öronen på ungen typ, innan jag fortsätter. Han är duktig på att krångla ut de där små bläckfisksarmarna hur jag än knyter, så jag siktar liksom på att få sjalen så högt som möjligt från början...
Eftersom han oftast följer med lutar jag mig framåt för att dra åt sjalen så att han sitter så tajt som möjligt. Sen ställer jag mig upprätt och "efterdrar". De gånger han lutat sig ut från mig är det omöjligt att få en tajt knytning som känns bekväm och trygg - jag förstår dig fullkomligt!

Att stå framför en spegel underlättar nåt fasligt! Då ser man både var sjalen och ungen är...

Sen är det skillnad på olika knytningar... det kan ju vara så att du inte hittat nåt som riktigt funkar för er än? Och olika personer knyter samma varianter på olika sätt, så kika gärna på flera videos.
när jag började bära på rygg tyckte jag bäst om vrikkesikker, där finns det liksom flera chanser att få tyg högt upp på ryggen... Men det krävde några gångers övning där det kändes som att jag höll på att vrida axlarna ur led innan jag lärde mig hur man ska få tyget på plats...
Nu kör jag mest SHBC, eller enkel ryggsäck för kortare stunder.
Av Jania
Åh, tyget lååångt upp alltså. Ska jag tänka på nästa gång :app:
Nu sitter hon i vad som såg ut som ett perfekt knytförsök, men så slet hon ut armarna för att peka på lampknappen (som sitter nära spegeln) och så var den knytningen med åt skogen.... :roll:
Får öva mera senare tror jag, för nu måste jag nog blidka denna gullunge med en kiwi :heart: Trött är hon med, pga regnvädret kanske...?
Av Jania
Har ännu inte testat med MT och sjal samtidigt. Insåg att MTn blivit kvar i bilen med skötväska mm när jag lämnade bilen på verkstan...så dumt :duh:

Har dock försökt lite idag igen, men det resulterar hela tiden i detta 'tyget-på-rumpan-fenomen. Börjar känna stor hopplöshet :notworking: Tänk om hon vägrar sjal. Jag som så länge drömt om att vifta runt allt det där tyget o sen se min lilla unge sitta så där tjusigt på ryggen o bara ha trevligt.....
Min son ville inte sitta still på ryggen när jag började med ryggknyt heller. Så hade alltid sambon som hjälpreda i början. Är fortfarande inte jätteduktig, men nu kommer han upp iaf. Tror att det var träning + att han alltid fick ha nåt spännande(ofta någon leksak) med sig upp på ryggen :) .

Numera vet han att det är rätt trevligt att sitta på ryggen dessutom, så sitter oftast still när jag knyter nu :tumup:. Han är 13 mån. Att dra ut armarna när jag knutit klart är han expert på dock.
Tycker åxå det är jättesvårt!! Men jag hittade pa you Tube en knytning där man lixom börjar med att 'knyta fast ungen' 'den heter High secure back carry' och det gick bättre! Och bekvämt att bära med :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?