Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hiwaga
Jag är rookie här på sjalbarn så jag vet inte om denna tråd kommit rätt eller om det redan finns en liknande... Men jag försöker här :)

Ja, alltså dessa kommentarer!

Jag bor i en liten by och jag är nog den enda som bär här. I alla fall den enda som bär i sjal och bär ett barn som är över 3 månader. Det finns många barn här och alla körs runt i fina barnvagnar. Jag har tidigare använt vagn en del men dottern är inte så förtjust i den längre och därför bär jag nästan alltid nu. Jag får många kommentarer, varav många är positiva; "Vad mysigt det ser ut!" "Fin sjal" osv.

På senaste tiden har jag dock fått rätt många kommentarer av den tråkigare sorten. Detta beror säkert på att dottern är större och då verkar det inte vara lika ok att bära längre.
"Får hon luft? Är du säker på att hon kan andas?" Dottern sover under huvan i MTn.
"Blir hon inte för varm/kall? Det ser lite obekvämt ut"

Osv.

Idag kom ändå det värsta. En tjej sa att mitt barn inte kan må bra av att sitta så bredbent som hon gör då jag bar henne på magen. "Hon kommer bli hjulbent och får fel i höfterna. Hon behöver inte bäras nu, hon bör sitta i vagn! Och så pajjar du ju din egen rygg på köpet" :shock:

Jag blev helt paff och kunde inte alls svara henne på något bra sätt, bara lite "Ja, jag gör det som funkar för oss och så får du göra det som funkar för er."

Men jag ville ju ge svar på tal på riktigt! Så nu vänder jag mig till er? Vad ska man säga när man får detta eller något liknande kastat i ansiktet? Finns det någon forskning jag kan relatera till, eller kanske något enklare? (vissa kan man ju inte köra "enligt den och den rapporten..." de fattar ju inte :hmm: )
Användarens profilbild
Av moggleif
Kan ju svara med liknande medicin också. Som att barnet inte får missformat huvud och inte blir rädd för närhet.
Av Heybaby
Min pappa tror det är farligt att "det trycker på magen" på bebisen. Och att tyget är så tight under låren att hon ska få blodstopp i benen. Jo, och det där med risken för syrebrist också. :Hahaa: han rekommenderar en bärstol istället. :tumup:
Har inga bra svar att dela med mig av dock. När jag svarade "nej, men bebisar behöver ändå inte så mycket syre" på frågan om huruvida hon får luft i sjalen blev min pappa rätt upprörd, så det tänker jag inte tipsa dig om. Däremot är du inye ensam om att möta skeptiska människor.
Användarens profilbild
Av zink
Jobbigt!

Du lär få mer stoff men i så här sen timme så slänger jag bara in det jag brukar säga, att folk i alla tider och kulturer blivit burna. I en stor del av världen idag ("Hur kan man skjuta barnen framför sig i en vagn som om de vore grönsaker man handlar i en affär?" lär en afrikansk mamma ha yttrat ;-) ) och i norden förr i tiden när man hade med dem ut i arbetslivet i jordbruket.

Så motfrågan är om en stor del av jordens befolkning är hjulbenta...?

Vad gäller fakta om detta med höfterna och att det är grodpositionen som är den ergonomiskt riktiga så finns det länkar - ah, du har redan fått, bra!

Välkommen hit förresten! :hello:
Användarens profilbild
Av zink
Vi bar sonen hela första vintern här i norra Sverige från att han var 8 månader till dryga året på mage inanför jackan (har gillat det bättre än på ryggen) och fick alla möjliga kommentarer. mest väldigt trevliga och komiska (förvånad tonåring med lika glad röst som skräckinjagande (nåja) metal-outfit "Hon bär ungen som en babian ju!" :lol: ) Fasiken vad praktiskt det var att slippa barnvagn under snöperioden då trottorerna inte är körbara! Och inne i affärerna ar man sig fram smidigt också. Och utanför stigarna in i skogen. Yeah!
Användarens profilbild
Av zink
Komentarer om att de blir sena på att gå eller slöa typ kan dementeras med råge av föräldrar här på SB ;-) Ungarna är lika olika som alltid.
Användarens profilbild
Av Andelle
moggleif skrev:Kan ju svara med liknande medicin också. Som att barnet inte får missformat huvud och inte blir rädd för närhet.
:Hahaa:
De av min kompisar som haft ungar som legat i gym/babysitter/säng har alla fått platta skallar till föräldrarnas förtret, de kan inte förståååå hur det blivit så :roll:
Användarens profilbild
Av Monnis
Andelle skrev:
moggleif skrev:Kan ju svara med liknande medicin också. Som att barnet inte får missformat huvud och inte blir rädd för närhet.
:Hahaa:
De av min kompisar som haft ungar som legat i gym/babysitter/säng har alla fått platta skallar till föräldrarnas förtret, de kan inte förståååå hur det blivit så :roll:
Precis, många tar för givet att barnen SKA bli lite platta på nån sida och det ska pareras med kuddar etc, fick fråga igår från en släkting om min lilla börjat tappa håret än, men eftersom hon inte ligger konstant i babysitter eller alltid ligger på samma sida i vagn/säng (samsover så hon ligger på båda sidor bredvid mig) så har hon inte någon kal fläck nånstans, det hade inte sonen heller när han var liten utan han behöll allt sitt babyhår, han låg/bars ju mest och det gör jag med lillan också :heart:
Användarens profilbild
Av hiwaga
Tack för alla svar! Nu har jag lite på fötterna om det händer något liknande igen :)

Min magkänsla och mitt förnuft vet ju att jag gör rätt, ibland är det bara så jobbigt att behöva försvara sig hela tiden. Men tack alla ni för tipsen och stödet! Det känns bättre nu :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?