Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av marmite
Min mamma ska till new york om en dryg månad och jag tänkte be henne köpa en beco eftersom de kostar ungefär hälften av vad de gör i Sverige. Vilken ska man välja av butterfly och gemini? Det jag gillar med butterfly är att man kan sätt barnet i selen först, känns som att den då är lättare att använda på ryggen? Det jag gillar med geminin är att den går att använda framåtvänt (men då är den inte ergonomisk va?)

Hur tänker man?
Av p_sarah
Du vill nog ha en butterfly, framåtvönt är ingen fördel (speciellt inte när bebis är pyttig!) och gemini räcker inte lika länge, den är smalare i grenen. Jag tycker butterfly är smidig för att skjutsa bak barnet nu innan jag vant mig vid ryggbärande och innan barnet kan hålla i sig sjlv därbak.
Av dinnajad
Jag provade, och fastnade helt klart för butterflyn. Mycket just för att man sätter i barnet först och sen är det bara som att ta på en ryggsäck( med dyrbar last), men den satt också bättre på mig. Jag har inget intresse att vända barnet framåt så det argumentet bet inte på mig.

Just nu är Butterflyn mitt förstahandsval. Fast den är inte lika skön om jag ska bära på mage en längre stund, men då passar jag på att använda mina sjalar.
Av Isadora
Till en liten pyttis som din, skulle jag helt klart välja Gemini. Blir man van vid att bära i sele är de där extra spännena och tyget på Butterfly ivägen bara. Sen brukar det ofta vara en kort period då bebisen är för stor för babyinsattsen och för liten för att sitta bra utan den. Med Gemini slipper man det. Fast å andra sidan kommer Gemini bli urvuxen snabbare. Bär man mycket i sele fram kanske det kan vara skönt att kunna korsa axelbanden? På mig satt Gemini jätteskönt när jag gjorde så.
Butterfly I och II har båda uselt huvudstöd. Och bebisar som somnar slår sig lätt på Butterflys spännen som sitter mellan ryggdel och axelband
Användarens profilbild
Av Labyrint
Jag tyckte ryggbärande var toksvårt med min Butterfly. Enda sättet jag fick till det var att sätta på mig först selen på magen, därefter i med barnet och därefter skuffa runt till ryggen. Så krångligt är det inte med andra selar... Det finns ju ingen stabilitet i selen liksom, försökte jag sätta i henne först utan stödet av mig bara sladdrade allting och hon fick remmar över halsen och allt möjligt. Men jag gjorde säkert bara fel :) Magbärande tyckte jag den var jättebra till, särskilt under jacka, att man slipper ta av sig jackan för att lyfta i och ur barnet.

Gemini har jag inte provat, men är nyfiken på. Bära framåt är dock inget jag saknat, gjort det enstaka gånger i sjal dock, det räcker.
Av mammatillE
Labyrint skrev:Jag tyckte ryggbärande var toksvårt med min Butterfly. Enda sättet jag fick till det var att sätta på mig först selen på magen, därefter i med barnet och därefter skuffa runt till ryggen. Så krångligt är det inte med andra selar... Det finns ju ingen stabilitet i selen liksom, försökte jag sätta i henne först utan stödet av mig bara sladdrade allting och hon fick remmar över halsen och allt möjligt. Men jag gjorde säkert bara fel :) Magbärande tyckte jag den var jättebra till, särskilt under jacka, att man slipper ta av sig jackan för att lyfta i och ur barnet.

Gemini har jag inte provat, men är nyfiken på. Bära framåt är dock inget jag saknat, gjort det enstaka gånger i sjal dock, det räcker.
Vad konstigt :hmm: man lägger selen på en kudde i soffan och spänner fast ungen, sen hänger man å sig den som en ryggsäck och spänner spännena. Plättlätt!
När man blir van och barnet större är dock ergo Skönare..
Användarens profilbild
Av Labyrint
mammatillE skrev:
Labyrint skrev:Jag tyckte ryggbärande var toksvårt med min Butterfly. Enda sättet jag fick till det var att sätta på mig först selen på magen, därefter i med barnet och därefter skuffa runt till ryggen. Så krångligt är det inte med andra selar... Det finns ju ingen stabilitet i selen liksom, försökte jag sätta i henne först utan stödet av mig bara sladdrade allting och hon fick remmar över halsen och allt möjligt. Men jag gjorde säkert bara fel :) Magbärande tyckte jag den var jättebra till, särskilt under jacka, att man slipper ta av sig jackan för att lyfta i och ur barnet.

Vad konstigt :hmm: man lägger selen på en kudde i soffan och spänner fast ungen, sen hänger man å sig den som en ryggsäck och spänner spännena. Plättlätt!
När man blir van och barnet större är dock ergo Skönare..
Som en ryggsäck - vad betyder det? Kräver det att man tar båda axelbanden samtidigt? Så brukar inte jag göra... Sjukt obekvämt att luta sig bakåt över en soffa för det plus att det ju förutsätter att en soffa finns tillgängligt? Det gör det ju inte alltid när man är ute och flänger menar jag.

Men jag ska erkänna att jag inte gjorde så allvarliga försök att bli kompis med min Beco. Min mamma använde den en del och hon har väldigt ont i rygg och axlar och tyckte om den för att hon slapp böja sig bakåt och knäppa ett spänne bakom nacken vid magbärande, den rörelsen är jobbig för henne. Det var mest mammas sele, hon brukar gå och bada med Clara någon gång i veckan och det är några hundra meter till badhuset. Och jag gillade den som sagt till magbärande under jackan. Ryggbärande med en "helt vanlig" sele har jag aldrig upplevt som svårt och för mig är en stor del av poängen att kunna slänga upp barnet var som helst, ofta utomhus. Då vill jag inte vara beroende av en soffa :)
Av mammatillE
Ja precis, luta sig lite bakåt och ta på båda axelbanden! Man kan ju palla upp bebisen så hen halvsitter! Jag tycker det var kanon när E var liten och jag ovan. Funkar i skuffen på bilen med. Och var vi ute satte jag henne på magen och skuffade runt under armen. Kanon. Fast nu har jag hellre en vanlig sele.
Användarens profilbild
Av marmite
Men hallå, ni ska ju tycka lika! Annars blir det ju inte lättare att bestämma sig... :lol:

Jag köper ju inte en sele främst för de allra första månaderna, det blir det lite väl dyrt för. Butterfly funkar till ungefär 2 år va? Är det bättre att satsa på en ergo istället? Fast de inte är lika snygga... Man kanske inte bär på ryggen innan barnet kan klamra sig fast själv ändå?
Användarens profilbild
Av mandisg
Klurigt. Butterfly är bra när man är nybörjare på att bära på rygg. Nu när jag har vant mig så tycker jag att den är bökig men den sitter på när den väl är på. Har inga problem med huvudstödet.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Båda är väl småbarnsselar. Gemini mer uttalat, men även Butterfly tycker jag passar bäst till barn under året. Fast det kanske beror lite på kroppsbyggnad hos bäraren.

Jag skulle hellre bära min 1,5-åring i Ergo, Manduca eller Pognae. Fast allra mest gillar jag vår Tula Toddler. Därför skulle jag absolut kunna tänka mig en småbarnssele till ett eventuellt nästa barn, och sedan gå över på toddlersele. Man får ju igen rätt mycket av pengarna när man säljer. Men för en och samma under hela bärtiden, då skulle jag välja något annat än Beco. Men jag kanske inte har någon "becokropp" bara (men den känns så trång för barnet också...?).
Av p_sarah
Jag tror också man byter senare till antingen en toddlersele eller mei tai. För mig är iaf butterfly det enda jag än så länge vågar använda på ryggen om ingen annan är med mig ut på stan/promenad. Jag kan först sätta upp barnet på magen lite halvt, skjutsa runt (lätt!), bär runt tills det blir amningsdags, skjutsa runt igen till magen, lossa ena axelspännet, amma, knäppa igen, skjutsa bak igen. Ensam utan hjälp och utan soffa ;) det där skulle jag i dagsläget inte klara ensam med sjal el MT eller annan sele. Men ju stabilare hon sitter där bak under knytning desto oftare väljer jag MT, men som sagt vill jag helst ha praktisk el moralisk ;) support då. Eller vara hemma såklart men då knyter jag över soffa/säng. Jag har en stor unge och tror inte jag kommer använda beco alls efter hennes ettårsdag. Men den var mysig i början (jättebra att kunna lägga i henne i selen först när hon var pyttig!) och bra att ha nu när jac bekantar mig och bebis med ryggbärande. Däremellan har jag bara använt andra bärdon och den hat mest samlat damm, den slår verkligen inte en lång vävd sjal i något avseende när man bär på mage!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?