Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tyche
Jag la ut frågan på FL oxå men tänkte att jag lägger in den här med.
Jag har hela tiden varit nyfiken på BB... de mammor jag umgås mest med har valt den istället för sjal och trots att jag provat så vill inte nyfikenheten lägga sig :) Är den ergonomisk eller ej+

Skrev till BB och frågade och fick svaret:

Tack så mycket för ert e-mail och att ni kontaktar oss på BABYBJÖRN AB.

Alla våra produkter är utarbetade med barnläkare, och designers just för att den ska bli så ergonomisk och skön som möjligt för dig och ditt barn.
Därför vet vi att det inte är något som är skadligt för barnets rygg, utan ställningen är väldigt följsam till barnets C-formade rygg och ger bra stöd för både nacke och ryggen.
Barnets rygg stabiliseras egentligen inte förens barnet börjar gå.
Barnets C-formade rygg rätar upp sig till en mer S-formad när de sedan går. Vi som vuxna har en S-formad rygg.
Jag har skickat med ett utlåtande från en tysk läkare som uttalar sig om vår bärsele. Han och hans dotter har testat en av våra bärselar och lämnar ett utlåtande efter det.

Som jag läser det svaret så ÄR BB ergonomisk men så hör man att det inte är det... vad ska man tro?

Någon som VET? (litar inte riktigt på BB, dem vill ju sälja och det står ju i nte rakt ut att den är ergonomisk...)
Användarens profilbild
Av tinaw
Men det är ju inte bara C-formade ryggen det handlar om utan själva bäcken och höfterna också. Där är den ju definitivt inte ergonomisk vad jag kan förstå.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Men det är ju bla just det med ryggen, att den inte får vara böjd utan tvingas att rätas ut. Dessutom finns inte tillräckligt med stöd förbäckent och höfterna är inte böjda och abducerade som de ska.
Av Tyche
Vill bara tillägga att jag fått ännu ett svar från BB.

"Hej igen Malin

Det är väldigt tråkigt att det cirkulerar felaktig information om våra bärselar.

Vi som barnprodukts företag har väldigt många lagar och krav på oss eftersom det just är barn/bebisar vi har som konsumenter. Vi levererar över hela världen och en av våra största marknader är USA och Japan som har några av de hårdaste och mest långt gångna i kvalitetstänkandet. Så som krav/tester på tyger, ergonomiska ställningar, livsmedelsgodkännande m.m.

Under de 25åren som Baby Björn har producerat bärselar och flera miljoner barn suttigt i dem, har vi aldrig under alla åren fått in några rapporter om att det är något barn som fått obehag/ont av att sitta i våra bärselar verken i rygg, nacke eller underliv som ni nämnde.

Något som är väldigt viktigt som ni säkert läste i Prof. Parschs brev är ”grodställningen” Något som är kritiskt de första månaderna är hur barnets ben/höfter är placerade. Barnläkare rekommenderar starkt grodställningen de första cirka tre månaderna för att det inte ska vara skadligt för barnets höfter. Sedan stabiliseras höfterna på barnet."

Om någon skulle vara intresserad av Professor Parschs brev kan jag lägga in det här.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag vill läsa!

Men... jag har aldrig sett en bebis m grodadde ben i en BB. Hur menar dom?
Användarens profilbild
Av tinaw
En annan sak är ju det här med höftleds...dyplasi? eller vad det är som Eva Kirkinlois (?) forskar på. De skadorna syns ju inte förrän långt senare.
Användarens profilbild
Av maimiti
Jag har då aldrig sett ett barn som haft vare sig c-formad rygg eller grodställning i en BB. Hur menar de att det ska gå till? Med den konstruktion selen har så går det ju inte att få till grodställning och ryggstödet är ju rakt!
Användarens profilbild
Av KATARINA
Konstigt. De vekar ju veta allt om hur barnet _ska_ sitta men gör precis tvärtom.
Användarens profilbild
Av Kanel
Och jag vill minnas att det stod i instruktionsboken att man inte skulle bära små barn så långa stunder i BB? (nån som kan kolla? Jag har lämnat igen den jag lånade) Och några sådana restriktioner finns ju inte för sjal.
Av Tyche
hmmm :oops: jag är inte så teknisktlagd.... Brevet från professorn är skickat som JPG fil så jag vet inte hur jag ska kunna lägga in det här... Sambon kan säkert hjälpa mig när han kommer hem om ingen här inne vet hur man gör...
Användarens profilbild
Av Anso
Experimentera lite själva hemma!
Försök att ha ryggen som ett C OCH samtidigt ha höften nästan rak/utan böjning. Hyfsat svårt utan att spänna sig kan jag tro.
Rent mekaniskt så hänger det ihop - böjd höft=böjd/C-formad rygg och tvärtom sträckt höft= ökad svank i ryggen.
Barnen har ju som sagt ingen svank när det föds utan det börjar att utvecklas när barnet reser sig upp och står och går.

Intressant brevväxling med Baby Björn må jag säga.
Väntar med spänning på fortsättningen......
Användarens profilbild
Av Flurstina
När jag hör "grodställning" får jag följande bild för min inre syn: Liten kille har hittat en groda som han håller om magen/ryggen mellan sin tumme och pekfinger. Grodans långa bakben hänger slappt ner - väldigt utsträckta. Undrar om grodan tycker att det är bekvämt? :wink: Tilläggas bör att jag har en BB-sele som jag var nöjd med tills Matteo var ca 3 månader och jag tyckte att han hade växt ur den.
Användarens profilbild
Av Helena
Ni som har en babybjörn hemma, testa att sätta ert barn utan blöja i babybjörnen, då ser man ordentligt hur benen hamnar, speciellt med lite större barn. Det är mer som att bara rumpan får stöd, och ibland hamnar ju inte barnet riktigt rakt i selen och då kan ju även rumpan hänga ut lite. Så såg det i allafall ut när jag provade babybjörnen på Miles när han var sju-åtta månader. Jag tog en bild på det, men tyvärr har jag inte sparat den. Fast jag hade en äldre modell av babybjörnen, vet inte om den är smalare än de nyare?
Av Tyche
OJ :o :shock: det var inte meningen :oops: som sagt jag är inte så teknisktlagd. Om någon vill ta bort det så förstår jag... men nu kan ni iallafall läsa :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?