Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min bästa storebror hade en gubbkeps som nu är på villovägar. Jag hittade en stickbeskrivning och tänkte för mig själv, man borde kunna sticka och sen våttovför extra stadga och hållbarhet. Vad tror ni?
Jag förstår att man får sticka tunnare och framför allt större än man vill ha slutprodukten? Tankar om detta?
Senast redigerad av Ellasario den fre jan 18, 2013 11:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
Har en kompis som körde stickade gamla ullkläder i tvättmaskin för att få dom tovade och det blev bra! Men du kanske får prova dig fram lite :)
Användarens profilbild
Av SCSI
Sticka en provbit och tova först, så går det att räkna ut hur mkt större du måste sticka... Det finns viss töjmån medan det tovade är blött, så finliret kan man fixa i slutändan.
Användarens profilbild
Av ellla
det finns väldig töjmån när det är blött....

Men, det kan vara enklare att tova i tumlare än tvättmaskin för det går väldigt fort när det väl händer.

Jag stickade en tröja som jag tovade i maskin, första tvätten hände nästan ingenting. nästa tvätt blev det en bebiströja. väldigt tjock bebiströja... :gaah:
men den gick att slita ut till lagom ellinor-storlek med hjälp av en hel del balsam!
Användarens profilbild
Av Ellasario
ellla skrev:det finns väldig töjmån när det är blött....

Men, det kan vara enklare att tova i tumlare än tvättmaskin för det går väldigt fort när det väl händer.

Jag stickade en tröja som jag tovade i maskin, första tvätten hände nästan ingenting. nästa tvätt blev det en bebiströja. väldigt tjock bebiströja... :gaah:
men den gick att slita ut till lagom ellinor-storlek med hjälp av en hel del balsam!
Ok :)

Vad tror ni om att tova för hand?
Användarens profilbild
Av Sanna81
Alltså jag är verkligen ingen bra gör-det-självare men kan inte låta bli att lägga mig i ändå. Skulle det inte vara hemskt mycket enklare att få rätt storlek om man först stickar ett tyg som tovas, och sen syr ihop det till en keps?
Användarens profilbild
Av Ellasario
Sanna81 skrev:Alltså jag är verkligen ingen bra gör-det-självare men kan inte låta bli att lägga mig i ändå. Skulle det inte vara hemskt mycket enklare att få rätt storlek om man först stickar ett tyg som tovas, och sen syr ihop det till en keps?
Jag vill att den ska vara hel, liksom... Funderade lite på att tova den av kardad ull men det blir kanske ännu svårare.....eller? Hmmm...
Användarens profilbild
Av ellla
Ellasario skrev:
Sanna81 skrev:Alltså jag är verkligen ingen bra gör-det-självare men kan inte låta bli att lägga mig i ändå. Skulle det inte vara hemskt mycket enklare att få rätt storlek om man först stickar ett tyg som tovas, och sen syr ihop det till en keps?
Jag vill att den ska vara hel, liksom... Funderade lite på att tova den av kardad ull men det blir kanske ännu svårare.....eller? Hmmm...
Min sambo har haft son projekt att tova en hatt av kardad ull. det blev... hmmm... ok.... typ...
Användarens profilbild
Av Ellasario
ellla skrev:
Ellasario skrev:
Min sambo har haft son projekt att tova en hatt av kardad ull. det blev... hmmm... ok.... typ...
Har han tovat något tidigare? Våttovade han endast?

Jag har tovat lite olika saker, oftast brukar jag nåltova också. Jag älskar ull, inget är skrivet i sten liksom.... Jag funderar faktiskt på att tova hela kepsen för hand, både våttova och nåltova...hmm... Egentligen skulle man ha en frigolitskalle :P

Kanske nåltova först för att få en form. Känner jag mig själv rätt kommer jag förmodligen göra en av varje. Fast små först kanske :)...
Användarens profilbild
Av ellla
Ellasario skrev:
ellla skrev:
Ellasario skrev:
Har han tovat något tidigare? Våttovade han endast?

Jag har tovat lite olika saker, oftast brukar jag nåltova också. Jag älskar ull, inget är skrivet i sten liksom.... Jag funderar faktiskt på att tova hela kepsen för hand, både våttova och nåltova...hmm... Egentligen skulle man ha en frigolitskalle :P

Kanske nåltova först för att få en form. Känner jag mig själv rätt kommer jag förmodligen göra en av varje. Fast små först kanske :)...
nej, det har han inte och inte sen heller för den delen! Jag tror att det ynkliga resultatet berodde mycket på att ullen var ganska olika tjock på olika ställen på hatten. Han fick karda den för hand först stackarn! (inte lätt att vara ihop med mig ;) )
Användarens profilbild
Av Ellasario
Hmmmm...jag har provat att sticka och handtova en provlapp, det blev jättefint...MEN det krympte ca 25%...

Mönstret jag hittade finns bara i 2 storlekar, den största storleken blir 23.5 inches, 59.5cm.... om det skulle krympa 25% blir det ju bara typ 45cm kvar.
hittar inget måttband nu men det låter ju litet... :/
Nu är gubbkepsen äntligen färdig och jag är SÅ nöjd....<3

Bild

Bild

Bild
Insidan, står: <3 Dig storebror // Stella ^-^

nu blir bilderna säkert jättestora...men ni överlever nog :P
Senast redigerad av Ellasario den tis jan 22, 2013 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?