Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av puppan
Jag tycker också att det låter som att trycket på pressarfoten är för stort.
Upptill, längst till vänster så kan du öppna kanten och ändra trycket.

JAg brukar också fålla med tvillingnål.
Användarens profilbild
Av AnKa
Det här med symaskiner.

Jag har en Husqvarna som jag fick -95. Den har funkat väl men nu har den fått en del skavanker bl.a så funkar inte inställning av pressarfotstrycket alls. Man kan antingen ha maxpressarfotstryck eller inget. Så frågan är vad jag skall göra?
Lämna in maskinen och hoppas att de kan fixa den? Köpa ny?

Jag har en bas maskin och har väl egentligen inte behov av något märkvärdigare. Använder mest de vanliga sömmarna och det jag främst vill ha är en stark maskin.
Har ju också suktat lite efter en overlock men inte riktigt tyckt att det varit nödvändigt. Så vad skulle ni ha gjort?
Användarens profilbild
Av CAKirre
AnKa skrev:Det här med symaskiner.

Jag har en Husqvarna som jag fick -95. Den har funkat väl men nu har den fått en del skavanker bl.a så funkar inte inställning av pressarfotstrycket alls. Man kan antingen ha maxpressarfotstryck eller inget. Så frågan är vad jag skall göra?

Jag har en bas maskin och har väl egentligen inte behov av något märkvärdigare. Använder mest de vanliga sömmarna och det jag främst vill ha är en stark maskin.
Har ju också suktat lite efter en overlock men inte riktigt tyckt att det varit nödvändigt. Så vad skulle ni ha gjort?
Lämna in den tycker jag, dels för en service om den inte fått någon sedan du fick den, sedan kolla med dem vad det skulle kosta att reparera den. Här i stan lämnar de alltid ett kostnadsförslag innan de börjar laga någonting som trasigt. De gamla maskinerna håller i regel bättre än de billiga nya och är därför värda att ta hand om. Jag har inte haft problem med pressadfoten på någon av mina så jag vet inte vad det skulle kunna kosta, men det är inte alls säkert att det är dyrt. Och med en service kanske din maskin blir som ny. :wink:
Användarens profilbild
Av Rawa
Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?

Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.

Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?

Här är de sömmar som finns:

Bild
Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Användarens profilbild
Av Fryle
Rawa skrev:
Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?

Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.

Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?
Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Jag minns inte exakt nu, men valde lite längre stygn eftersom jag tänkte att det skulle vara bättre. Nu ska jag bara försöka se hur jag ska ändra på trycket (den gör ju annars det automatiskt).

Och ska jag använda kråksparken? Eller vanlig raksöm? Eller något annat? Om jag nu inte tar till tvillingnålen alltså.

Och AnKa: Jag tycker också att det kan vara värt ett försök med en service.
Användarens profilbild
Av Rawa
Jag använder en söm som ser ut ungefär såhär: _\7_\7_\7_\7_ dvs en "raksöm" på vardera sida och snedställda stygn mellan raksömmarna. Med längsta stygnlängden blir det en bra coversöm för trikåfållar :tumup: .

Jag har även en söm som ser ut som romber plaserade placerade på led i två rader bredvid varandra och den gör sig också bra som coversöm men jag måste "dra" tyget lite lätt längs trådraken (alltså lodrätt mot sömmen när man gör fållar) och samtidigt "hålla ihop" tyget så det inte drar ut sig på bredden (på det hållet den har mest stretch, vinkelrät mot trådraken). Ungefär såhär ser den ut:
<x>
<x>
<x>
<x>

Fryle: Jag behöver fundera lite för jag mins inte om jag fållat med någon av sömmarna (jag är rätt ny på det här med många olika sömmar, till för ett år sedan hade jag bara två sömmar att sy: raksöm på en Singer från 40-talet och vanlig 4-trådig OL :wink: ).
Användarens profilbild
Av AnKa
CAKirre skrev:
AnKa skrev:Det här med symaskiner.

Lämna in den tycker jag, dels för en service om den inte fått någon sedan du fick den, sedan kolla med dem vad det skulle kosta att reparera den. Här i stan lämnar de alltid ett kostnadsförslag innan de börjar laga någonting som trasigt. De gamla maskinerna håller i regel bättre än de billiga nya och är därför värda att ta hand om. Jag har inte haft problem med pressadfoten på någon av mina så jag vet inte vad det skulle kunna kosta, men det är inte alls säkert att det är dyrt. Och med en service kanske din maskin blir som ny. :wink:
OK, då lämnar jag in den och hör vad de säger. Det är kanske inte jättedyrt att fixa den. Så kan jag använda symaskinspengarna till en OL istället :D
Användarens profilbild
Av puppan
Jag sitter just nu och tragglar på min gamla billiga Coop-maskin som jag har stående här på landstället. Vilken skillnad det är att använda den efter att jag köpte en ny hemma ( kanoner 4030 )

Nu i sommar har jag sytt 3 stk nya gardiner, förvaringsfickor till barnens sängar och två plagg till mig själv.
Ett par pösiga linnebyxor och en kjol som jag ska ha på jobbet sen. Med en sk paper bag waist.
linafelicia skrev:Jag skulle vilja ha Meedoms bok om barnkläder 4-7 år. Någon som vet vet var den går att få tag på eller kanske har ett ex att sälja?
Den fanns hos Adlibris när jag funderade på den för några månader sedan, men den var rätt dyr. Jag lånade på bibblan istället :tumsup:
Knyttet & K skrev:
linafelicia skrev:Jag skulle vilja ha Meedoms bok om barnkläder 4-7 år. Någon som vet vet var den går att få tag på eller kanske har ett ex att sälja?
Den fanns hos Adlibris när jag funderade på den för några månader sedan, men den var rätt dyr. Jag lånade på bibblan istället :tumsup:
Aha, jag trodde att det var som med den tidigare boken att den inte gick att få tag på. Såg dock att den var på danska men det gör nog inte så mycket för min del.
Användarens profilbild
Av Titinea
Nu har jag sytt ett modifierat babynest.

Den har hårda sidor för att skydda barnet i sängen. Bra mot samsovande syskon tänkte jag. Sedan så kan man vika ned sidorna för att underlätta amning på natten... Hoppas det fungerar lika bra som jag tänkt mig...hihi

Här är den iallafall. :)
Bild
Användarens profilbild
Av tweed
Titinea skrev:Nu har jag sytt ett modifierat babynest.

Den har hårda sidor för att skydda barnet i sängen. Bra mot samsovande syskon tänkte jag. Sedan så kan man vika ned sidorna för att underlätta amning på natten... Hoppas det fungerar lika bra som jag tänkt mig...hihi

Här är den iallafall. :)
Bild
oj vilket jobb! Smart och fint!
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?