Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Rawa skrev:Ja, det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till och flera har redan tagits upp :tumup: . Bambu är mindre platskrävande genom hela beredningsprocessen och mindre resurskrävande under odlingen.

Bambun kan rötas, bråkas och spinnas som en stjälkfiber (precis som lin och hampa) men bambufiberna sitter hårdare och kräver längre rötning och hårdare bearbetning än hampa och lin så där vinner hampan.

Bambu lämpar sig mycket bra för tillverkning av regenatfibrer (viskos, HWM, lyocell mfl) och i konsumentled specificeras ofta inte vilken tillverkningsprocess som används utan man gör bara skillnad på viskos, acetat och triacetat (de två senare lämpar sig INTE till blöjtillverkning).

Hampa är väldigt likt lin i sina egenskaper och de är båda en stjälkfiber. Växten skördas, rötas, häcklas, bråkas, kammas osv. Av fiberna spinns garn. Den växer fort och ger större mängd slutprodukt/areal än lin. Alla typer av hampaväxter har varit förbjuden att odla i en stor del av världen oavsett om de haft hög eller låg thc-produktion så därför är det här ett relativt nytt användningsområde för hampa, idag finns möjlighet att söka tillstånd att odla hampa med låg thc-halt i bladen både i Sverige och USA mfl länder och hampa tas på allvar som textil fiber.

Hampa och bambus egenskaper skiljer sig markant i slutprodukten. Regenatfibrer av bambu är flexibla, känns mjuka och förblir mjuka även när de hängtorkas medan hampafibrer är ganska styva och känns hårda när de hängtorkas, ibland kan tyget till och med kännas vasst.
När man väljer utformning av en produkt och även när man själv väljer vad man ska köpa så är det här en viktig faktor, att inte välja bara det ena eller bara det andra utan istället kombinera på bästa sätt ger mesta möjliga både för konsumenten och miljön i slutändan.
Hampaprodukter som ska bäras mot huden består ofta av en blandning av hampa och bomull (både i blöjor och i bärsjalar tex Mam Eco) som ger ett mervärde för båda materialen, bomullen hjälper tyget att förbli mjukt när det hängtorkas och hampan har större absorbtionsförmåga och minskar benägenheten att mögla samt bakterietillväxt.
Bambuviskos brukar tillverkas i blandningar tillsammans med en liten mängd polyester och/eller lycra, de minskar benägenheten att krympa, ger bättre slitstyrka och bättre formfasthet (att produkten återgår till sin tänkta ursprungliga form).

Jag har själv valt hampa i inlägg till pocketblöjor av olika slag men bambu som innermaterial i pockets samt som ytskikt på prefolds.
Inlägg i bambu eller hampa bör gå att vika ut eller på annat sätt kunna sära i flera lager när de ska torkas för båda materialen har hög absorbtionsförmåga och inläggen kan ta många dagar på sig att torka annars, tack vare båda fibernas egenskaper tar de inte skada av lång torktid men som konsument är det rent ut sagt skitjobbigt :wink: .

I helhetsperspektivet så är tvätt och skötsel en ganska stor del när det gäller tygblöjor eftersom de används många gånger under lång tid. Så ett lite sämre val ur produktionsvinkeln kan ge ett bättre val i slutändan, men bäst är som sagt att välja rätt material på rätt plats :tumup: .

Lite OT-kuriosa:
De mest lättodlade och lättberedda fibrer vi har är Sisal och Jute, dock är den mycket känslig både för nötning och den ruttnar när den blir fuktig eller våt. Det är faktiskt den mest använda textila fibern också trots att den inte används i klädtillverkningen alls! Det är en engångsfiber kan man säga och används i marktäckande dukar, transportsäckar till mat och andra varor, i rep mm.
När jag läser om engångsblöjor med Bambu blir jag lite tveksam varför man inte använder en fiber som Sisal eller Jute som har samma goda uppsugningsförmåga men som lättare kan brytas ner och komposteras :hmm: .
:urule:
Av Cärlek
TACK Rawa!
Du har möjligtvis inte möjlighet att lägga ut länkar till infon? Eller det kanske är studielitteratur?

Dåså, ska framöver försöka så mycket jag kan kombinera användning av hampa och eko-bambu, försöka påverka det lilla man kan! Bryta konsumtionsvanan osv :blahblah:
Användarens profilbild
Av Rawa
:rodna:

Jag ska slå upp hur fibertillverkningen från hampa går till i industriell skala, största anledningen till att hampa inte använts för fibertillverkning är som sagt odlingsförbudet som nu delvis är hävt men det finns kvar ett strängt regelverk och regelbundna kontroller av skörden för att säkerställa att det inte är hampa med hög thc-koncentration man odlar.

Tillverkning av bambu till stjälkfiber kräver tillsatser eftersom fibern är så hårt bunden i stammen och bambu har en naturlig motståndskraft mot förruttnelse även när den ligger i vatten under lång tid.
Användarens profilbild
Av Rawa
Cärlek skrev:TACK Rawa!
Du har möjligtvis inte möjlighet att lägga ut länkar till infon? Eller det kanske är studielitteratur?

Dåså, ska framöver försöka så mycket jag kan kombinera användning av hampa och eko-bambu, försöka påverka det lilla man kan! Bryta konsumtionsvanan osv :blahblah:
Jag har inga länkar tyvärr, inga publika länkar i alla fall :wink: men jag kan rekommendera boken Fabric Refecense för den som är verkligt intresserad! Den är en genomgång av egenskaper och produktionsprocessen för de flesta textila fibrer vi använder idag samt produktionsprocessen från fiber till garn/tråd vidare till tyg och efterbehandlingar. Den är verkligen inte eco-fokuserad utan är en bred genomgång med fokus på textila matieral och dess egenskaper.

Lite OT om detta med miljöperspektiv:
När man ser att bara 4% av världens produktion av textila fibrer är ullproduktion med att denna ullproduktion tar upp en betydande del av den landareal som används för produktion av textila material så slår det faktiskt an på min eco-sträng. För även om ullproduktionen sker på ett hållbart och miljövänligt sätt så är den ohållbar i ett globalt perspektiv. Ullkläder är och kommer att förbli en lyxprodukt, det är en råvara vars produktion vi inte kommer att kunna öka markant.
Det vi kan göra är att använda den klokare både genom att använda den på rätt ställe och genom att förädla den tex genom en ull-elastan-blandning som ger plagget längre livslängd genom att göra det mer formfast.
Och den insikten kan användas på de flesta textila material men modifierat efter dess förutsättningar och egenskaper :tumup: .
Användarens profilbild
Av tweed
Ang. ullen, tänk om vi "odlade" får där allt tillvaratogs, inte som nu, att den mesta ullen i köttproduktionen blir avfall.
Användarens profilbild
Av Rawa
kvarnkvik skrev:Ang. ullen, tänk om vi "odlade" får där allt tillvaratogs, inte som nu, att den mesta ullen i köttproduktionen blir avfall.
På Nya Zeland håller man huvudsakligen Crossbreed-får från vilka man tar till vara både ullen och köttet, de och Australien är de största ullproducenterna i världen en stor köttproducent :tumup: . Men jag vet inte hur man gör i Sverige, här finns ju ett överskott av just ull eftersom vi inte har någon textil produktion att tala om egentligen.. :| kanske är just bristen på mottagare/köpare av ullen en anledning att man inte gör någon extra ansträngning för att ta till vara skinnet och ullen?

Det är ju ett problem om man skulle tillverka hampa, lyocell (med svensk skog som råvara) eller lin också... det går utmärkt att odla/producera fiberna men det måste skeppas utomlands för att beredas till garn och tyg..
Användarens profilbild
Av tweed
Rawa skrev:
kvarnkvik skrev:Ang. ullen, tänk om vi "odlade" får där allt tillvaratogs, inte som nu, att den mesta ullen i köttproduktionen blir avfall.
På Nya Zeland håller man huvudsakligen Crossbreed-får från vilka man tar till vara både ullen och köttet, de och Australien är de största ullproducenterna i världen en stor köttproducent :tumup: . Men jag vet inte hur man gör i Sverige, här finns ju ett överskott av just ull eftersom vi inte har någon textil produktion att tala om egentligen.. :| kanske är just bristen på mottagare/köpare av ullen en anledning att man inte gör någon extra ansträngning för att ta till vara skinnet och ullen?

Det är ju ett problem om man skulle tillverka hampa, lyocell (med svensk skog som råvara) eller lin också... det går utmärkt att odla/producera fiberna men det måste skeppas utomlands för att beredas till garn och tyg..
:?
Användarens profilbild
Av Rawa
kvarnkvik skrev:
Rawa skrev:

Mmmm... :|

Det finns ju småskalig produktion i gammal hantverksanda men det är ju på väldigt lokal nivå, jag tycker det är jätteroligt att det finns och det är absolut något som jag vill stödja men jag önskar att det kunde finnas en större uppskattning för inhemsk produktion i stor skala också!
Industriproduktion i ett land med höga krav på miljö, säkerhet och arbetsvillkor :tumup: .
Användarens profilbild
Av tweed
Rawa skrev:
kvarnkvik skrev:
Rawa skrev:

Mmmm... :|

Det finns ju småskalig produktion i gammal hantverksanda men det är ju på väldigt lokal nivå, jag tycker det är jätteroligt att det finns och det är absolut något som jag vill stödja men jag önskar att det kunde finnas en större uppskattning för inhemsk produktion i stor skala också!
Industriproduktion i ett land med höga krav på miljö, säkerhet och arbetsvillkor :tumup: .
Ja, det vore ju toppen om det gick.
Användarens profilbild
Av Rawa
pocahontas skrev:tass :)
:vågen: Välkommen!
Användarens profilbild
Av pocahontas
Rawa skrev:
pocahontas skrev:tass :)
:vågen: Välkommen!
:lol: Ska bara hinna skriva något också :D!
Användarens profilbild
Av Ingrid
Cärlek skrev:Vad smart att kontakta Naturskyddsföreningen! Intressant läsning, tack för det!
Det var snällt sagt! :D För mig är Naturskyddsföreningen nog den organisation i Sverige som känns bäst på textil i kombination med ett ärligt uppsåt att verkligen värna om miljön.
Cärlek skrev:"Naturskyddsföreningen har gjort en kartläggning av några nya textilgrödor. Hampa och
nässla är exempel på grödor som får gott betyg i kartläggningen av textilgrödor. Viktigt att
notera är att kartläggningen inte tar upp miljöeffekter vid själva fiberframstälningen." -Citat från länken

Sånt här är så intressant och kul!
Håller helt med, sånt här är verkligen intressant! Och som sagt, tidigare har de tydligen jobbat mest med odlingen av grödorna. Men nu håller de visst på att gå vidare och titta även på fiberframställningen i större utsträckning och tar med det, så det ska bli intressant när det kommer mer material om det.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Rawa skrev: Hampa och bambus egenskaper skiljer sig markant i slutprodukten. Regenatfibrer av bambu är flexibla, känns mjuka och förblir mjuka även när de hängtorkas medan hampafibrer är ganska styva och känns hårda när de hängtorkas, ibland kan tyget till och med kännas vasst.
När man väljer utformning av en produkt och även när man själv väljer vad man ska köpa så är det här en viktig faktor, att inte välja bara det ena eller bara det andra utan istället kombinera på bästa sätt ger mesta möjliga både för konsumenten och miljön i slutändan.
Det här är också intressant att du tar upp, Rawa. Det här är en av anledningarna till att jag är så förtjust i bambu som material i bärsjalar. Jag har en ringsjal av hampa, men det är som sagt ett väldigt hårt material. Bambu har två egenskaper som för mig gör det extra lämpligt just för bärsjalar, dels är det verkligen mjukt och skönt, och dels har det väldigt bra temperaturreglerande egenskaper. Ungefär som silke, svalt när det är varmt och håller värmen när det är svalt. Jag har varit inne på silke också till bärsjalar, men det är tydligen näst intill omöjligt att få tag i något som kan kallas miljövänligt. Det finns nog, men som sagt, det är väldigt svårt att få tag i. Och så är det betydligt dyrare. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i produktionen av silke, för att yttra mig om varför. Men den temperaturreglerande egenskapen är ganska viktig för många just när det gäller bärsjalar. Sedan är det också många som vill ha en mjuk och skön sjal, förstås, eftersom det är en liten bebis som ska sitta i den, som dessutom kanske är mer eller mindre naken.
Rawa skrev: Bambuviskos brukar tillverkas i blandningar tillsammans med en liten mängd polyester och/eller lycra, de minskar benägenheten att krympa, ger bättre slitstyrka och bättre formfasthet (att produkten återgår till sin tänkta ursprungliga form).
Det här var jätteintressant, Rawa! Det ska jag kolla upp med den som producerar tyget till våra bärsjalar.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Rawa skrev:Jag har inga länkar tyvärr, inga publika länkar i alla fall :wink: men jag kan rekommendera boken Fabric Refecense för den som är verkligt intresserad! Den är en genomgång av egenskaper och produktionsprocessen för de flesta textila fibrer vi använder idag samt produktionsprocessen från fiber till garn/tråd vidare till tyg och efterbehandlingar. Den är verkligen inte eco-fokuserad utan är en bred genomgång med fokus på textila matieral och dess egenskaper.
Det låter som en väldigt intressant bok! Men just nu är jag för trött och sliten pga av min allmänt arbetsamma situation privat, så jag skulle inte jag orka läsa en bok på engelska nu. I så fall får jag ta det om ett halvår, när det borde ha lättat. Du har inte något tips på någon litteratur på svenska också, Rawa? Går du på någon textilutbildning, det verkar så? Du verkar kunna allt det där som jag skulle vilja veta också :D

Skulle vara roligt om du hade något tips på någon bra enstaka kurs som man kunde läsa om det här med textilberedning och produktion. Jag har varit inne på att läsa det på distans någon gång för att komplettera mina kunskaper i miljö och kemi, och som räcker ganska långt när det gäller att bedöma miljöaspekter, men jag kan tyvärr alldeles för lite om hur textilproduktion går till för att riktigt kunna få till det.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?