Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det går absolut bra att fjällvandra med ettåring i sjal. Jag har visserligen bara gått dagsturer och vi har inte haft så mycket packning med oss samt var tre vuxna. En fördel med sjal är att den går att använda som filt och hängmatta när man har stannat (bra att ha en tålig sjal som det inte går trådar i så lätt). Har inte haft några större problem med blåsten när vi vandrat över trädgränsen, då kurade liten in sig under ett lager sjal och fick på så vis inte blåsten rakt i ansiktet. Med vindtäta kläder på barnet så är det problemet avhjälpt också. Jag hade bärponcho och regnponcho när vi vandrade och det skyddade oss om det inte blåste alltför mycket samtidigt som det regnade.

Hoppas ni får en härlig fjällvandring
Av Cärlek
Hej alla!
Jag är en total gröngöling inom området sjal OCH barn :D . Väntar första barnet runt 8 september lääääängtar :heart:
Har läst massor här i forumet om olika sjalar och tips och ska bara bestämma mig för en... haha

Blir så inspirerad av era berättelser! Har två hundar så det blir många längre och kortare promenader så det här med bära är en hjärtefråga. Funderar på att skaffa både sjal och en Ergo för att kunna variera lite, är det någon annan som brukar variera? Allt för föräldrar har just nu rea på Ergo Sport...därför det lockar... Och så är jag pryltokig hehe!

Har fjällvandrat med en schäfer och en liten spets för några år sedan, det regnade mest hela veckan och i slutet var ALLT blött (vi var tre pers+hundarna som tältade och det ena tältet började dessutom läcka hahaha). Hundarna hade uppknutna Lisebergsponchos som regnskydd och sen all mat som jag fick bära till dom!
Men vilken härlig upplevelse ändå! Vill definitivt göra om det snart :D.

Så ha en härlig vandring Jania!! Ska bli spännande att läsa hur det gick sen :)
Av Jania
zero.sara skrev:Det går absolut bra att fjällvandra med ettåring i sjal. Jag har visserligen bara gått dagsturer och vi har inte haft så mycket packning med oss samt var tre vuxna. En fördel med sjal är att den går att använda som filt och hängmatta när man har stannat (bra att ha en tålig sjal som det inte går trådar i så lätt). Har inte haft några större problem med blåsten när vi vandrat över trädgränsen, då kurade liten in sig under ett lager sjal och fick på så vis inte blåsten rakt i ansiktet. Med vindtäta kläder på barnet så är det problemet avhjälpt också. Jag hade bärponcho och regnponcho när vi vandrade och det skyddade oss om det inte blåste alltför mycket samtidigt som det regnade.

Hoppas ni får en härlig fjällvandring
Hur liten var din knodd då ni gjorde vandringen?
Vad har du då för tålig sjal? (intressant även om jag kanske inte kommer ha en just denna vandring :-) )
Bar du någon packning (utöver barnet)?

Så då återstår för mig att få tag på en regnponcho, vilket verkar svårt då jag inte hittat den i nå'n web-shop ännu :-(
Användarens profilbild
Av zero.sara
Första gången var hon fyra månader och bars på magen i trikåsjal. Andra gången ett år och tre månader, tredje gången 2 år och några månader. Jag behövde inte bära någon packning alls eftersom vi mest hade matsäck med oss och det var två större barn och två vuxna till som bar matsäcken och sittunderlag.
Har burit tillsammans med ryggsäck och haft byxor med stora fickor. Har även stoppat saker i lagren på sjalen (mössa, regnponcho, blöjor, nycklar och plånbok de sistnämda är bra att sätta fast lite mer :D )
Tror på adpockets eller midjeväska för att få med sig lite mera. Hammock bag sitter bara över en axel men går att byta axel emmelanåt
Användarens profilbild
Av tesoj
Vi vandrade ifjol med tältövernattning längs Tavelsjöleden med våra barn som då var 2 och 5 år. Jag bar 2-åringen större delen av tiden på ryggen i vår ergo och hade en Kånken ryggsäck på magen. Maken hade resten av vår packning förutom någon sovsäck och något liggunderlag som jag tror att svärfar och svärmor bar. Det fungerade riktigt bra. Vi gick totalt 12 km under detta dygn som vi var ute. Det regnade en hel del och såhär såg vi ut när vi startade vandringen efter övernattningen jag och lillfian

Bild
Av imfairy
[quote="tesoj"]Vi vandrade ifjol med tältövernattning längs Tavelsjöleden med våra barn som då var 2 och 5 år. Jag bar 2-åringen större delen av tiden på ryggen i vår ergo och hade en Kånken ryggsäck på magen. Maken hade resten av vår packning förutom någon sovsäck och något liggunderlag som jag tror att svärfar och svärmor bar. Det fungerade riktigt bra. Vi gick totalt 12 km under detta dygn som vi var ute. Det regnade en hel del och såhär såg vi ut när vi startade vandringen efter övernattningen jag och lillfian

Wow riktigt snygga ni är!
Vi ska ut till Gaustatoppen i Norge om två veckor med vår då tre månaders bebis, och tänker bära honom i Beco butterfly II som vi skaffat nyss plus jag tar med mig en indio också.
Kompisarna som vi ska vandra med har varit där förra året och sa att det inte är så brant utan som en skogspromenad.
Lite nervös men hoppas det går bra, annars ska jag ta hissen upp :mrgreen: som jag hörde finns. Hihi!

Blir lite fundersam om jag ska skaffa en sån regnponcho dock...?
Användarens profilbild
Av tesoj
Tack! Jag har en vanlig regnponcho som jag klippt upp ett hål i ryggen på för att dottern ska få igenom sitt huvud. Fungerade helt ok.
Av Jania
tesoj skrev:Vi vandrade ifjol med tältövernattning längs Tavelsjöleden med våra barn som då var 2 och 5 år. Jag bar 2-åringen större delen av tiden på ryggen i vår ergo och hade en Kånken ryggsäck på magen. Maken hade resten av vår packning förutom någon sovsäck och något liggunderlag som jag tror att svärfar och svärmor bar. Det fungerade riktigt bra. Vi gick totalt 12 km under detta dygn som vi var ute. Det regnade en hel del och såhär såg vi ut när vi startade vandringen efter övernattningen jag och lillfian
Åh! Så härligt att se såna bilder. Nu känns det genast bättre. Min mamma tipsade om att det faktiskt brukar (förr i alla fall) existera regnponcho med plats för ryggsäck. Kan man få tag i en sån å klippa ett hål ska det nog ordna sig :tumup:

Provade bärstolen vi gärna får låna av några vänner. HE_ _ _ _ E vad TUNG ungen blev då. Hon hamnar ju säkert 10cm från min kropp och tyngdpunkten är heeelt åt skogen.
Sa helt uppriktigt till sambon (som tror att allt utom bärstol är skit och flum, typ) att jag faktiskt inte tror att jag klarar rent styrkemässigt att bära flickan en hel dag i bärstolen.
Nä, det blir väl min MT om jag inte får tag på nå'n sjal som jag hinner träna att bära med. För nu är det kort kvar tills vi ger oss av uppåt...
Måste bara sy en "sovhuva" till MT:n. Nå'n som har sömnadstips? :oops:
Av Cärlek
Naturkompaniet och liknande butiker borde väl ha ponchons anpassade för ryggsäck?
Av Jania
Blir ingen fjällvandring i år :-(
Bilen blev kvar för länge på verkstan o nu vet vi inte alls hur mycket det kommer kosta... Surt!
Men men, köpte mig i a f en Didy o en Hoppe att bära i till höst vinter :-)
Det är alltid nå't...
Användarens profilbild
Av theos
Jania skrev:Blir ingen fjällvandring i år :-(
Bilen blev kvar för länge på verkstan o nu vet vi inte alls hur mycket det kommer kosta... Surt!
Men men, köpte mig i a f en Didy o en Hoppe att bära i till höst vinter :-)
Det är alltid nå't...
Nej vad tråkigt! :(

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?