Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har fått frågan i en facebookgrupp. En tjej vill gå "raska promenader utan att barnet guppar omkring för mycket". Hon har burit i babybjörn men börjar på ont i axlarna av den. Barnet "gillar inte att åka bakåtvänt". Någon har föreslagit Stokke eftersom den är vändbar. Jag hävdar att framåtvänt aldrig kan bli ergonomiskt för barnet. Hur skulle det gå till? :hmm: Hon undrar över Beco Gemini, om den kan vara något. Hjälp, vad har ni för tips som jag kan ge henne? (förutom att barnet kan åka på ryggen och därmed se framåt)
esarina skrev:Budda i sjal/sele är ergonomisk för barnet, men blir tyngre för bäraren än om barnet är vänt mot bäraren.
Ja, just det. Men budda funkar väl bara när de är riktigt små? Eller?
Vet faktiskt inte. Enligt bilderna på hennes FB ser det ut som om barnet är tre månader kanske? Ska luska lite..

Edit: Barnet är fött den 12 maj. Snart tre månader alltså.
esarina skrev:Jag har sett en femmånaders knuten framåtvänd i sjal! För stor, då tänker jag närmare året, men det beror ju på ork, vikt och vad barnet vill.
Frågan är om hon kan tänka sig sjal... Hon efterfrågar sele. Men då skall jag tipsa henne om det. Tack kloka esarina!
esarina skrev:Hur litet är barnet? Jag har inte provat budda själv, föredrar ryggen ... 8)
Det gör jag med.. 8)
Höften får ju barnet också se framåt om det vill, men kan även vända sig inåt, och man tappar inte kontakten på samma sätt som på ryggen när man är ute. Fast raska promenader är kanske ingen hit och tyngre är det väl också, plus att en tremånaders är på gränsen till lite för att sitta så väl.

Har hon provat en ergonomisk sele med barnet inåt? Har läst att många barn inte har några problem med att sitta inåt i en sådan trots att de inte gillat det i babybjörn. Fast noll erfarenhet av det själv, vet inte hur vanligt det är, men det låter ju inte helt orimligt eftersom ergonomiska selar både är bekvämare för barnet och för att babybjörn begränsar sikten med sitt huvudstöd.
att barnet inte gillar att bli buret bakåtvänt kan ju bero på vad man har för sele eller sjal. räser var bara sjalbäbis som riktigt liten, sen hade hon enorma åsikter om hur hon skulle bäras. den här bäbisen tycker kanske att just babybjörnen är obekväm eller att huvudstödet är ivägen eller nåt annat som man inte vet, men det betyder inte att detsamma gäller för en ergonomisk sele eller t o m sjal. och att bära på ryggen istället för magen kan vara nåt som funkar förstås :tumup:
Jag skulle också tipsa om att testa att ha barnet mot sig i en annan sele. Om man jämför hur barnet sitter i en babybjörn jmfrt med en ergonomisk sele så hänger ju barnet i bb-selen på ett sätt så att det kommer rätt platt mot bäraren och det ser ut att vara svårt att spana ut åt sidorna. I en ergonomisk sele sitter ju barnet så att det kan sitta och titta ut på sidorna på ett annat sätt.
Jag håller med om allt ovan. Tycker gott du kan tipsa om Gemini. Jag är dock helt emot att ett så litet barn ska sitta frammåt ute bland folk öht. Barnet har ingen möjlighet att värja sig för nya intryck, och inte heller möjlighet att lägga huvudet till rätta för att somna så där gott som bebisar gärna gör när de blir burna. Annars är sittställningen aningen bättre när man bär frammåt i Gemini än i BabyBjörn. Jag har en Brun Gemini under säljes som du gärna får tipsa om fall du vill.
Isadora skrev:Jag håller med om allt ovan. Tycker gott du kan tipsa om Gemini. Jag är dock helt emot att ett så litet barn ska sitta frammåt ute bland folk öht. Barnet har ingen möjlighet att värja sig för nya intryck, och inte heller möjlighet att lägga huvudet till rätta för att somna så där gott som bebisar gärna gör när de blir burna. Annars är sittställningen aningen bättre när man bär frammåt i Gemini än i BabyBjörn. Jag har en Brun Gemini under säljes som du gärna får tipsa om fall du vill.
Jag tipsade om både det ena och det andra men fick aldrig något svar från henne. Detta är alltså ingen människa jag känner utan en mamma i samma facebookgrupp. Jag skulle heller aldrig få för mig att vända ett litet barn framåt, vilket jag försökte säga på ett fint sätt. Tyvärr är det ju så vanligt att "nöjdheten" misstolkas. Jag tänker att många barn inte sitter bekvämt i BB. När föräldrarna vänder på dem så hinner de inte sortera alla intryck och dessutom inse att de sitter obekvämt. Alltså blir resultatet en stillasittande bebis som har fullt sjå att hålla koll på allt som händer framför den. Stillasittande bebis= nöjd och glad bebis. Så tror jag många tänker. Nu skulle nog många säga att jag överdriver oerhört, men det är min syn på framåtbärande. Jag lassade inte allt detta på henne utan tänker att bebisen blir iaf buren och slipper vara ledsen eftersom den verkar nöjd... Däremot bär jag ofta min egen bebis framåt i famnen när vi är hemma i vårt hus. Men då tänker jag att det är en bekant miljö och kända ansikten.

Vi får se om hon återkommer i frågan.
Ja, hemma eller i annan väldigt trygg miljö funkar ju absolut. Hoppas det du skrivit till henne sått ett litet frö iaf. Och köper hon en Gemini sitter ju bebisen lite bekvämare, och möjligheten att bära både innåt och på yggen får hon ju också.
Isadora skrev:Ja, hemma eller i annan väldigt trygg miljö funkar ju absolut. Hoppas det du skrivit till henne sått ett litet frö iaf. Och köper hon en Gemini sitter ju bebisen lite bekvämare, och möjligheten att bära både innåt och på yggen får hon ju också.
:iagree:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?