Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mia82
Jania skrev:
mia82 skrev:Jag har aldrig testat bärstol och kan inte uttala mig om sådana alls men ska jag ha ett barn på ryggen och lite packning tar jag nog antingen en midjeväska eller ergo med tillhörande ryggsäck som man fäster på selen.
Aha, men hur fästes den där tillhörande ryggsäcken, hamnar den på utsidan av barnet eller på min mage om barnet är på ryggen? Och hur mycket rymmer den?
Den hamnar på utsidan av barnet. Den är ganska liten, jag har haft något ombyte och blöjor och sådant i den och det får i alla fall plats.
Jania skrev:
mia82 skrev:Jag har aldrig testat bärstol och kan inte uttala mig om sådana alls men ska jag ha ett barn på ryggen och lite packning tar jag nog antingen en midjeväska eller ergo med tillhörande ryggsäck som man fäster på selen.
Aha, men hur fästes den där tillhörande ryggsäcken, hamnar den på utsidan av barnet eller på min mage om barnet är på ryggen? Och hur mycket rymmer den?
Den fästs i spännen på själva selen har jag för mig, utanför barnet. Rymmer....hmm...den är relativt stor ändå....
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=39312

---
haha, ser att du fått ett annat svar om storleken.
Lite beror det på om man bär den enskilt eller utanpå selen med ett barn i. Barnet klämmer lite ihop ryggsäcken så det ryms lite mindre då uppfattar jag det som.
Användarens profilbild
Av mia82
Sockertopp skrev:
Jania skrev:
Den fästs i spännen på själva selen har jag för mig, utanför barnet. Rymmer....hmm...den är relativt stor ändå....
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=39312

---
haha, ser att du fått ett annat svar om storleken.
Lite beror det på om man bär den enskilt eller utanpå selen med ett barn i. Barnet klämmer lite ihop ryggsäcken så det ryms lite mindre då uppfattar jag det som.
Haha, det var länge sedan jag använde den och jag tänkte nog i förhållande till en ganska stor ryggsäck. Den rymmer i alla fall det man normalt vill ha med sig i en skötväska.
Användarens profilbild
Av Picea
Jania skrev:Du skriver att bärstol ger bättre skydd mot väder o vind. Varför? Kan jag få ett lika bra skydd med hjälp av bärskydd/bärjacka? Har för mig att jag sett regnponcho för sjalbärare...? Känner, som sagt, inte att bärstol verkar bra. Har under hela mitt liv haft problem att bära stora ryggsäckar, typ vandringsgrej, och jag tycker bärstol verkar ha ungefär samma konstruktion. Kan det stämma?
Det finns åtminstone en regnponcho på marknaden: http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... regnponcho

Jag trivs bra med bärstol i fjällen, framför allt för att den lastar väldigt mycket förutom barnet, och den känns inte alls lika otymplig där som t.ex. på stan när man skall på trånga bussar och sånt. Men det stämmer att det är ungefär samma konstruktion som en stor ryggsäck, så om du har svårt för sådana så är det kanske inte så bra.
Och så glömde jag tillägga att jag hoppas ni får supermysigt. Vi har bara gjort korta korta utflykter från Vålågården men då har vi å andra sidan haft med oss 2 eller 3 barn.

(Pyttebild från Ottfjället med sjal)
Bild

Sen kan jag väl tillägga att jag skulle, precis som med att ge sig av till fjälls med nya vandrarkängor, vara försiktig med att ge mig iväg på flerdagsvandring med nytt bärdon som jag inte är van vid att använda. Men det kanske ni redan tänkt på.
Användarens profilbild
Av mia82
Picea skrev:
Jania skrev:Du skriver att bärstol ger bättre skydd mot väder o vind. Varför? Kan jag få ett lika bra skydd med hjälp av bärskydd/bärjacka? Har för mig att jag sett regnponcho för sjalbärare...? Känner, som sagt, inte att bärstol verkar bra. Har under hela mitt liv haft problem att bära stora ryggsäckar, typ vandringsgrej, och jag tycker bärstol verkar ha ungefär samma konstruktion. Kan det stämma?
Det finns åtminstone en regnponcho på marknaden: http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... regnponcho
Jag har en regnponcho och en bärjacka. Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem men kan väl inte påstå att de skyddar jättebra mot blåst. Å andra sidan sitter ju barnet längre ner än i en bärstol och borde få mer skydd av din kropp, beroende på vilket håll det blåser från. Ponchons huva kan vara lite svår att få till bra så jag hade tagit med en sydväst också.
Av Jania
Nolina skrev:1- åring:
1 år och 9 månaders:
Vår bärstol...och så ser man tremånaders i sjal :heart: numera sjuåring.
Vad är det för märke på den där då? Den ser ju ut att ha lite packutrymme både på barnets rygg och under dess rumpa...?
Av Jania
Nolina skrev:
Jania skrev:
Nolina skrev:1- åring:
1 år och 9 månaders:
Vår bärstol...och så ser man tremånaders i sjal :heart: numera sjuåring.
Vad är det för märke på den där då? Den ser ju ut att ha lite packutrymme både på barnets rygg och under dess rumpa...?
Ja, den har ganska mycket packutrymme. Macpac heter den vamose heter modellen, dyr är den dock.
Mmmmm, fast dyra verkar de vara allihopa... :shock:
Av leaves
Vi var nyligen ute i fjällen med vår 1,5-åring och valde att bära i Ergo vilket vi tyckte funkade bra. Nu hade vi visserligen hjälp av att vi var fler än bara vi tre så att vi inte bar all vår packning själva, men det hade vi kunnat göra utan problem. Vi funderade på bärstol men valde att köra med sele som vi vet funkar bra för oss att bära i och slippa chansa på att köpa en bärstol som kanske inte skulle funka lika bra.

Om ni vill göra likadant, d.v.s. fortsätta med vad ni är vana vid, tror jag att det finns flera olika sätt att få det att funka att bara en av er bär packningen. Dels är det värt att se över vad som packas med så att det inte blir onödigt många eller onödigt tunga saker som läggs i ryggsäcken. Beroende på grad av intresse för friluftsliv kan detta dras mer eller mindre långt, men en packning för 5 dagars stugtur för 2 pers + en ettåring ska inte behöva bli mer än en person kan bära. Dels tycker jag att det är värt att fundera över hur mycket av maten ni skulle kunna köpa på plats istället (http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... iser-2011/). Att inte bära med sig all mat sparar en hel del vikt.
Av Jania
leaves skrev:Vi var nyligen ute i fjällen med vår 1,5-åring och valde att bära i Ergo vilket vi tyckte funkade bra. Nu hade vi visserligen hjälp av att vi var fler än bara vi tre så att vi inte bar all vår packning själva, men det hade vi kunnat göra utan problem. Vi funderade på bärstol men valde att köra med sele som vi vet funkar bra för oss att bära i och slippa chansa på att köpa en bärstol som kanske inte skulle funka lika bra.

Om ni vill göra likadant, d.v.s. fortsätta med vad ni är vana vid, tror jag att det finns flera olika sätt att få det att funka att bara en av er bär packningen. Dels är det värt att se över vad som packas med så att det inte blir onödigt många eller onödigt tunga saker som läggs i ryggsäcken. Beroende på grad av intresse för friluftsliv kan detta dras mer eller mindre långt, men en packning för 5 dagars stugtur för 2 pers + en ettåring ska inte behöva bli mer än en person kan bära. Dels tycker jag att det är värt att fundera över hur mycket av maten ni skulle kunna köpa på plats istället (http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... iser-2011/). Att inte bära med sig all mat sparar en hel del vikt.

Trevligt att höra att det kan gå bra.
Ringde till Helags idag och frågade lite om hur lederna ser ut; om det är vindutsatt osv. De had einte själva vandrat lederna men vet på ett ungefär hur det är där ikring vi vill vandra och det är inte kalfjäll och i slutet av augusti är det vanligtvis ganska somrigt väder om än lite svalare.

När ni bar med ergon, hade ni den där lilla ryggsäcken på då? Är lite sugen på en ergo, men skulle ju bra gärna prova innan jag köper en...du vet hur det är :-)

Verkar vara lite problem med sidan för mig så jag kan nog inte sriva, ser själv inte det jag skriver. Så jag hoppas detta inte blev allt för mysko. Frågar mer en annan gång. Hoppas hämta hem fjällkartan imorrn i alla fall :_D
Av leaves
Jania skrev:När ni bar med ergon, hade ni den där lilla ryggsäcken på då? Är lite sugen på en ergo, men skulle ju bra gärna prova innan jag köper en...du vet hur det är :-)
Vi funderade på den lilla ryggsäcken så jag tittade runt på nätet efter omdömen. Det var en hel del positivt, men också de som tycker att det förskjuter tyngdpunkten på ett lite knepigt sätt, så vi valde att inte chansa på om vi skulle tycka att det var bra utan gick utan istället eftersom det räckte för oss.

Däremot är vi mycket nöjda med Ergon som sådan - särskilt för ryggbäring tycker jag den är oerhört smidig!
Jania skrev:Verkar vara lite problem med sidan för mig så jag kan nog inte sriva, ser själv inte det jag skriver. Så jag hoppas detta inte blev allt för mysko. Frågar mer en annan gång. Hoppas hämta hem fjällkartan imorrn i alla fall :_D
Jag kan läsa i alla fall, så återkom gärna igen. :)
Av Jania
Har vart lite frånvarande här ett tag. Vill tacka igen för alla svar jag fått. Jag har pratat med STF o fått veta att de leder vi tänkt gå inte är så vindutsatta utan mer fjällbjörkskog och ganska lättvandrade. De är fullt rimliga att gå på en dag även med en liten på ryggen :-)

Kommer ev köpa mig en ergo, men det beror (så klart) på ekonomin här hemma :-)

Skriver nog igen här när nya funderingar kommer upp.

Tack igen :-D
Av Jania
Apropå flera frågor...
Vad är skillnaden på ergos olika modeller (performance, orginal osv)?

Är det nå'n som provat Pognae? Är de likvärdiga ergon? Bättre? Sämre?
Vad finns det för tillbehör till pognae? Regnskydd osv? Väska?

Ergo har ju en hel del tillbehör att använda till så det gör ju lite skillnad faktiskt vad man kan få fatt i....

Och hur är det för barnet att somna i dessa två? Sitter de bra? Är den där sovhuvan bra? Ger den tillräckligt med stöd för huvudet vid sömn?
Av Isadora
Något du ska tänka på är att Ergos ryggsäck och andra väskor är tillverkade av bommulskanvas. Riktigt smidiga och bra är de, men inte vattentäta. Och det samma gäller de flesta selar. Ergo Performance och Sport är nog av syntetmaterial, och torkar nog lite snabbare än den vanliga varianten. Men till dessa 2 passar väl inte ryggsäcken, eller? Vet att Performance har en väska att fästa under barnets rumpa istället. Sport är den jag tycker allra bäst om av Ergoselarna, eftersom den är snyggast och lite högre i ryggen. För största nackdelen med Ergo tycker jag just är att de är så låga i ryggen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?