Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag har börjat på "Poplar and Elm", det är riktigt kul och jag är så glad att jag är "tillbaka" på Visjögarnet, men det har jag nog redan skrivit? I alla fall:
I beskrivningen skall man öka med en avig maska på några ställen. Det beskrivs som att man skall plocka upp garnet mellan maskorna på varvet innan (ett överslag i efterskott liksom) och sedan sticka en avig maska i bakre "maskbågen" som bildas. Det är precis hur pilligt som helst och inget snyggt alls. Hur skall jag göra istället? Jag har försökt sticka en avig i främre maskbågen och sedan vrida men det känns som om det blir lite större hål under då? Att vrida "maskan" först är lika pilligt som att följa beskrivningen. Några tips?
Varning! Nu kommer det en bildbomb på min skattsäck!

Här finns det att spinna av.
Bild

6 härvor av något garn jag inte vet vad det är för sort.
Bild

En liten härva
Bild

6 härvor glittrigt
Bild

15 härvor i denna vackra plommonlila färg
Bild

16 nystan av detta lila garn som var jättemjukt
Bild

nyans 1 av grått 8 härvor
Bild

nyans 2 av grått 8 härvor
Bild

nyans 3 av grått 8 härvor
Bild

Denna var väl tillknuten så jag öppnade den inte, men där finns 3 olika nyanser av grått och minst 8 härvor av vardera
Bild

2 koner lingarn
Bild

4 härvor hopknutna till vänster
Bild

1 härva gult
Bild

rött och blått i en kvalitet jag inte vet vad det är
Bild

1 härva rött
Bild

1 härva grått
Bild
zmurfan skrev:Åh vilken skatt jag hittade ute i ladan idag när vi städade upp en massa där.
I en sockerlåda låg det en stor svart sopsäck PROPPFULL med garnhärvor, nystan och till och med en... vad heter det... sån som man får spinna själv... ullhög typ.

Det var massa härvor med grått garn med. Säkert bortåt 40-talet. Nog kan man väl färga det? Hur går jag i så fall tillväga? Enbart en massa grått tror jag blir rätt trist att sticka i längden men om jag färgar det så blir det kanske lite roligare. Men jag har aldrig färgat garn förut. Bara tyg och kläder.

Foton på skatten kommer så snart jag får ta in det. Maken sa att jag inte fick ta in det förrän vi städat klart ute i ladan (vi ska göra loppis där) och inne (eftersom min mamma kommer och hälsar på) så jag får väl ge mig till tåls och bara drömma om garnerna än så länge.
Oj, vilken skatt! Färga garn är jätteroligt. Gå en kurs eller låna bok på biblioteket. Jag har inte kollat men det borde ju dessutom finnas filmer om det på youtube?
Användarens profilbild
Av Fryle
zmurfan: Vilken skatt! Luktar det ok? har det klarat sig från mal?

I köp-byt-sälj GDS-saker erbjöd någon nyligen färg o betmedel för ullfärgning.
husmodern skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:Jag håller på med den här väskan då http://www.randomhouse.com/crown/potter ... on_bag.pdf

Kan någon hjälpa mig igenom varv 15, fattar ingenting verkligen. Igen alltså. :oops:
Okej, nu fattar jag!
Fast nu har jag fastnat igen, varv 23 med makraméstickningen, wtf?
Någon? Hjälp!
Fryle skrev:zmurfan: Vilken skatt! Luktar det ok? har det klarat sig från mal?

I köp-byt-sälj GDS-saker erbjöd någon nyligen färg o betmedel för ullfärgning.
Det luktar helt nytt. Har legat i säck i sockerlåda så inga typer av djur har kommit åt det.
husmodern skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:Jag håller på med den här väskan då http://www.randomhouse.com/crown/potter ... on_bag.pdf

Kan någon hjälpa mig igenom varv 15, fattar ingenting verkligen. Igen alltså. :oops:
Okej, nu fattar jag!
Någon? Hjälp!
Nu har jag bara skummat texten, men det låter lite som om du ska göra en sskp, fast att du dra en av omslagen från föregående maska över den du just stickat. Sskp: slip 1 stitch, knit 1 stitch, pull slipt stitch over the knitted one. (fattar jag det rätt)
melon skrev:
ellla skrev:I väntan på att internet skulle ladda fördigt kastade jag upp en sån där Muum-kasse!
Nu språkpolisar jag lite i sticktråden :rodna: för nu tycker jag att det går för långt med svenskelska sticktermer. Kasta upp maskor funkar inte för mig :spyr: Blä :lol:[/quote]

:app:

fast nu fick jag tänka till en gång extra vad det faktiskt heter på svenska... Man är ganska skadad av engelska mönster :roll:
Användarens profilbild
Av MuuM
CAKirre skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:

Okej, nu fattar jag!
Någon? Hjälp!
Nu har jag bara skummat texten, men det låter lite som om du ska göra en sskp, fast att du dra en av omslagen från föregående maska över den du just stickat. Sskp: slip 1 stitch, knit 1 stitch, pull slipt stitch over the knitted one. (fattar jag det rätt)
Nej, det stämmer inte, du ska inte lyfta någon maska. Sticka en maska med dubbel snurr på tråden, som de första knepiga varven. Ta sedan ett av de dubbla snurrarna i förra maskan och dra över den du just gjort, med dubbel snurr och allt.
MuuM skrev:
CAKirre skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:
husmodern skrev:

Okej, nu fattar jag!
Någon? Hjälp!
Nej, det stämmer inte, du ska inte lyfta någon maska. Sticka en maska med dubbel snurr på tråden, som de första knepiga varven. Ta sedan ett av de dubbla snurrarna i förra maskan och dra över den du just gjort, med dubbel snurr och allt.
Det var det jag menade med det fetstilade, fast det kanske inte riktigt framgick... :oops:
Trulsamin skrev:Jag maskar av min haruni, med i-cord, och det är SKITTRÅKIGT!!!! Gjort lite mer än halva men verkligen: Blä!!!
Det är verkligen jättetråkigt med i-cord-avmaskning!! (Eller rättare sagt, alla sorters i-cord)
Kaffemoster skrev:
Trulsamin skrev:Jag maskar av min haruni, med i-cord, och det är SKITTRÅKIGT!!!! Gjort lite mer än halva men verkligen: Blä!!!
Det är verkligen jättetråkigt med i-cord-avmaskning!! (Eller rättare sagt, alla sorters i-cord)
Att sticka in hörlurarna var inte på långa vägar lika tråkigt som det här :roll: Suck och blä!!!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?