kristinek skrev:Puffar den här tråden lite.
Har bekanta vars lilla dotter har höftluxation. De bär i babybjörn nu, men har frågat mig om andra selar. Finns det någon sele som skulle kunna funka eller ska jag försöka puffa lite för trikåsjal. Tänker att det kan vara svårt att få plats i babyinlägg med skenan och så?
De vill testa sjal också och ska få låna vår(WBS, funderar på om den kan kännas lite bred när man aldrig sjalat innan?
) Håll tummarna
!
Vår dotter hade frejkakudde, en variant av skena under sex veckor. Vi bar henne i trikåsjal, vävd sjal och i pikkolo-sele. Eftersom skenan håller benen rakt ut från höfterna till knävecket är det svårt med ergos babyinlägg eller att få plats i en Manduca men jag skulle tro att Beco gemini funkar också eftersom b¨åde den och pikkolon har reglerbar sitt-bredd. Beroende på vad det är för skena de har så kanske det är lättast med sjal nu. Ett barn är skena är lättare att sjala eftersom de inte kan spjärna emot med benen! Beroende på vad det är för skena och hur höfterna utvecklas är det ca 6-12 veckor som skenan ska vara på. Så om de tycker att det funkar med babybjörn nu kanske det räcker i kombination med sjal, och sedan när barnet inte har skena längre kan de välja mer fritt bland ett större utbud av selar. ( Kanske en okonventionellt uttalande på sjalbarn

. Just när man får skenan känns det som en evighet tills den ska av, men sedan när den är av inser man att barnet fortfarande är litet och då kanske det finns en annan sele som passar en själv bättre...)
Lever med två ljuvliga ungar som en gång i tiden var små sjalbarn.