Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jania
Hej alla vänliga själar :-)
Jag hoppas med detta inlägg på fantastiska tips på hur jag ska lösa en liten semestertripp som ska göras i slutet av augusti.
Vi har tänkt oss en resa till Jämtland och göra dagsturer i Vålådalsområdet. Dock är planen att vi går en dagstur och sover i fjällstuga varefter vi går till nästa stuga dagen därpå. Vi hoppas avverka runt 4 nätter på detta vis. (Vi tänker alltså inte ta med tält).

Så, dottern måste bäras. Sambon har "bestämt" att jag bär flickan och han packningen. Låter nog rimligt...

Jag bär i dagsläget i MeiTai. Denna har inte så högt stöd att barnet kan somna och ha stöd för huvudet. Funderar på att sy på en lapp som kan gå att fälla upp och fästas när hon behöver somna...

Nu till det största "problemet"; Jag skulle behöva bära en liten packning också för att vi ska få med oss maximalt med mat osv.
Finns det nå'n form av midjeväska man skulle kunna kombinera med MT eller sjal?
Skulle det passa bättre med annat bärdon?
Vill egentligen inte bära i bärstol då det är spännen o grejer samt tar plats i bilen och verkar otympligt. Sambon vill att jag ska bära i stol (som vi kan få låna en om den passar).
Hur ska jag övertyga om att jag ska bära i sjal/MT?

Någon/några som gjort sån't här och vill dela med sig av tips på hur det löstes på er semester el dylikt??

Mycket tacksam för all form av tips :-D
Kan du inte ha dottern på magen och en liten ryggsäck för matsäcken :)? Jag har ofta ryggsäck när jag bär, inte testat på vandring dock.
Användarens profilbild
Av Picea
Kan det funka med en liten ryggsäck på magen?
Det har du så rätt i! Jag var nog trött igår..
Midjeväska är väl kanske det bästa i så fall. Jag tycker ni ska ta ett bärdon som du och dottern trivs med. Jag har bara provat bärstol en stund men jag tycker inte att det på långa vägar väger upp komfortmässigt mot sjal/sele.
Användarens profilbild
Av Mikaela
Jag ska svara lite mer sen, vi var ute med vår 15-månaders förra hösten. Efter moget övervägande blev det bärstol för oss.
Användarens profilbild
Av emelie
JAg har fjällvandrat med mina barn när de var bebisar,
när Viktor var 16mån var vi i Abisko, då använde vi bärstol för det var innan jag blivit sjalfrälst :lol:
När Oliver var 4mån var vi i Grövelsjön och då bar jag honom i sjal på magen.

När Oliver var 2 var båda barnen med min mamma i Grövelsjön igen och då hade de Ergon till Oliver, mamma tyckte den var värdelös för "han såg ju inget, satt ju jättelångt ner"
så jag antar att det är en smaksak hur man gillar att bära.
Användarens profilbild
Av moggleif
Finns en stor midjeväska på engelsons. Den har jag under det burna barnet på rygg. Bär i mt en tvååring och väskan under, funkar för mig men jag har ju lång rygg.
Användarens profilbild
Av Mikaela
Så, nu sitter jag vid datorn. Vi var ju som sagt iväg med vår då 15-månaders i höstas. Vi var i Sälen och bodde på vandrarhemmet där. Vi hade först tänkt att gå jämtlandstriangeln, men så kom vi på att det var rätt stressande att ha en så tydlig "tid" att passa, det är ändå rätt långa sträckor. Så vi valde som sagt att istället köra bil istället för tåget och göra dagsutflykter. Det passade oss och det passade vår rörliga tjej alldeles utmärkt. Då kunde det vara ok att vi bara tog oss 5 km en dag, men lade två timmar på att äta blåbär.

En kväll kastade sig L bakåt från sängen och slog i huvudet rätt illa i väggen, så dagen efter hade vi återigen möjlighet att ta det lugnt. Samtidigt var vi ute på långvandringar vissa dagar, när väder och sinne tillät.

Vad gäller bärdon så valde vi bärstol. Skälen var flera:
- Barnet sitter mer skyddat för vind (om man skaffar rätt stol).
- Det gick att ställa ner stolen med sovande barn när vi skulle rasta.
- Hon såg bättre runt omkring och var nöjdare.
- Vi kunde lasta mer packning på stolen än om man skulle kombinera väska med sele. Den som bar packning orkade inte bära allt annat själv, det blir trots allt rätt tungt med köksutrustning och alla extrakläder, så den som bar L fick även bära hennes blöjutstyrsel.

Sammanfattningsvis hade vi jättetrevligt, men är väldigt nöjda att vi tog det relativt lugnt och inte hade någon prestige i vad vi skulle hinna på en dag.
Av Jania
AislinCarys skrev:Jag bär fortfarande bara Lillan på magen, hon är 4 nu. Eftersom jag alltid funnit det bekvämasrt att bära på ryggen gör ont i höfterna. Fram till i fjor bar jag henne mycket, då jag inte kör bil, och cykla här är inte direkt lämpligt. Upp och ner för backar (det är rejält backigt här, en stad på höga kullar), och upp i bushen, i ojämn terräng. Har aldrig haft något problem med att inte se. Det som är svårast är nerför trappor (inte korta trappor, framför allt de 200 trappstegen ner till bushållplatsen), där har jag fått koncentrera mig lite, gå lite långsammare.

Ryggsäck har jag alltid burit, fast bara vanlig ryggsäck är bekvämt. Vandringsryggsäcken (40 liter) fullpackad med mat från affären = inte en hit :wink: ! Däremot, vanlig ryggsäck, med Lillans extra kläder, vår lunch, plånbok, telefon, nycklar, pottan och ett par böcker från biblioteket :tumup: .
Vad använder du för sjal/sele när du även har ryggsäck? Hur knyter du för att även ryggsäcken ska sitta bra?
Av Jania
Vissa dagar undrar jag om jag är gravid igen. Jag är helt galet blödig. Får små tårar i ögonen när jag ser att så många svarat på min lilla undran...
Tack, söta ni :-) :heart:
Av Jania
Nolina skrev:Vi har både bärstol och sele, och sjalar i mängder också för den delen. Ska ni gå i lågterräng så fungerar sjal och sele jättebra. Packningen tycker jag dock mannen kan ta hela. Men går man i blåsig terräng är bärstolen bättre för då kan man skydda barnet mer likadant med regn. Men det ska vara en bra och skön bärstol.
Du skriver att bärstol ger bättre skydd mot väder o vind. Varför? Kan jag få ett lika bra skydd med hjälp av bärskydd/bärjacka? Har för mig att jag sett regnponcho för sjalbärare...?
Känner, som sagt, inte att bärstol verkar bra. Har under hela mitt liv haft problem att bära stora ryggsäckar, typ vandringsgrej, och jag tycker bärstol verkar ha ungefär samma konstruktion. Kan det stämma?
Användarens profilbild
Av mia82
Jag har aldrig testat bärstol och kan inte uttala mig om sådana alls men ska jag ha ett barn på ryggen och lite packning tar jag nog antingen en midjeväska eller ergo med tillhörande ryggsäck som man fäster på selen.
Av Jania
mia82 skrev:Jag har aldrig testat bärstol och kan inte uttala mig om sådana alls men ska jag ha ett barn på ryggen och lite packning tar jag nog antingen en midjeväska eller ergo med tillhörande ryggsäck som man fäster på selen.
Aha, men hur fästes den där tillhörande ryggsäcken, hamnar den på utsidan av barnet eller på min mage om barnet är på ryggen? Och hur mycket rymmer den?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?