Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tesoj
Knyttet & K skrev:
tesoj skrev:Vilken fin knyttet. Jag har sytt en bröllopskostym till min lillebror i veckan. Mamma har hjälpt mig då jag aldrig sytt en kostym tidigare. Vi är riktigt nöjda och behöver nu bara vänta att k knapparna han har beställt ska komma.
Wow! Det känns som jättemycket jobb. Du måste visa bild sen :-)
JA vi har sytt nästan all vaken tid i 2½ dygn så det har varit en del. Men vi kan sy bägge 2 så vi har hjälpts åt. Mamma sydde min bröllopsklänning när jag gifte mig, men nu är hon rätt nyopererad och kan inte sy alla moment, sådana när man måste sträcka och sy samtidigt fixar hon till exempel inte. Lär väl komma någon bild efter bröllopet på FB skulle jag tro :) Han ville ha en mycket speciell kavaj så det känns jättekul att vi kunde hjälpa honom med det.
Jag behöver lite smakråd. Jag ska sy klänningen Crepe från Colette. Jag har ett blått tunt linnetyg som jag nog har tillräckligt av här hemma, men jag är osäker på om det blir för mycket pyjamas över det :hmm: Det är en ganska klar mellanblå färg, men smala smala ränder i vitt. Tänkt lite murarskjorta/Emil i Lönneberga. Fast inte lika distinkta ränder. På håll känns det mer som lite melerat, eller hur jag ska beskriva det (ska se om jag kan fixa bild imorgon. Tror ni det funkar? Jag vill hemskt gärna sy av sånt jag redan har hemma istället för att köpa nytt för jag skulle verkligen behöva krympa lagret. Jag tänkte mig att livet skulle bli tvärrandigt och kjolen långrandigt. Ska man ha knytband i samma tyg eller konstrasterande? Jag är svag för rött och blått nu, ett rött knytband kanske? Vad tror ni? Ska se om jag kan fixa bild på tyget imorgon.
Användarens profilbild
Av Rawa
Jag har hittat så mycket ny, rolig och spännande syinspiration senaste tiden \o/ . Favorit nr ett är just nu Brian sews, en matnyttig och härligt nördig sömnadsblogg med både bild, text och video, även de riktigt gamla inläggen är värda sin tid.
Favorit nr två är A fashionable stich som blandar sömnadsvardag med sewallongs, en ändlös sykurs i bloggform <3 och ett roligt sätt att lära sig sömnadstermer på engelska.
Tredje och fjärdeplatsen är inte korad ännu men hela länklistan kommer dyka upp på http://rawcrafts.wordpress.com när jag sitter vid datorn med min bokmärkskatalog nästa gång :D .
hur ska jag bästa sätt laga en sidenblus som fått några småhål? Det är tunt tyg, chiffong eller georgette skulle jag tro. Går det att stryka på vlieselin på fuktigt tyg?

Eller funkar typ fraycheck eller vad det nu heter? Det är en mönstrad blus så hålen syns inte direkt, men jag vill inte att de ska rivas upp och bli större.
Rawa skrev:Jag har hittat så mycket ny, rolig och spännande syinspiration senaste tiden \o/ . Favorit nr ett är just nu Brian sews, en matnyttig och härligt nördig sömnadsblogg med både bild, text och video, även de riktigt gamla inläggen är värda sin tid.
Favorit nr två är A fashionable stich som blandar sömnadsvardag med sewallongs, en ändlös sykurs i bloggform <3 och ett roligt sätt att lära sig sömnadstermer på engelska.
Tredje och fjärdeplatsen är inte korad ännu men hela länklistan kommer dyka upp på http://rawcrafts.wordpress.com när jag sitter vid datorn med min bokmärkskatalog nästa gång :D .
Den blev jag inspirerad av! Jag som har både vävt tyg och jersey som väntar på att bli klänningar. Ska ordna lite sytid bara först...
Användarens profilbild
Av Rawa
Knyttet & K skrev:hur ska jag bästa sätt laga en sidenblus som fått några småhål? Det är tunt tyg, chiffong eller georgette skulle jag tro. Går det att stryka på vlieselin på fuktigt tyg?

Eller funkar typ fraycheck eller vad det nu heter? Det är en mönstrad blus så hålen syns inte direkt, men jag vill inte att de ska rivas upp och bli större.
Nu vet jag inte vilken sort som är bra men på fancy ateljéer limmar man såna hål med textillim för att de inte ska växa. Men olika textillim har väldigt olika egenskaper så man måste först prova sig fram och hitta ett som blir matt, mjukt och transparant när det torkat innan man vågar sig på att limma på plagget. Enligt samma trick som när man målar nagellack på strumpbyxhål men man vill åt samma känsla som det mjuka limmet på vliseline kan man säga. Olika textillim har väldigt olika egenskaper och jag vet inte alls vilka märken som finns idag eller vilka som är bra till vad.
Användarens profilbild
Av Rawa
Jag har rensat upp i källarhålan.. eller ööh, jag menar ateljén :wink: . Plockat undan, arbetat bort och dammsugit, vips blev det mycket trevligare att sitta där nere :vågen: .

Jag har klippt ut och börjat sy på en klänning jag ritade för typ ett år sedan, det är så kul att sy något lite mer utarbetat och skräddat igen. En crazy kontorsdräkt skulle man kunna säga :wink: .

Ändrade passformen på två koftor/cardigans, bara två sömmar på ena och inte många fler på den andra men det gjorde stor skillnad. De är såna där praktiska bomullskoftor med fickor som värmer men som ändå är lite mer dressade (dvs varken fleece eller mjukiskläder), såna där man oftast bara kan köpa på herravdelningen och sen måste sy in :wink: .

Jag gjorde ett supersnabbjobb i veckan, jag har inte haft någon bra synålsförvaring de senaste åren men idag sydde jag en ny av en fin gammal plåtask, dräkt ull-stuvar och en spillbit av bordsfilt. Klippte tre lagom stora bitar bordsfilt så de passade att ligga på varandra inuti asken, klädde in de tre bitarna i dräkt ullen. Nålarna fästs på de tre bitarna som förvaras i asken och jag slipper leta efter synålar av rätt tjocklek/längd som sitter i instuckna i trädrullar, fästa på magnetlisten eller lagda i någon skål/burk tillsammans med annat bråte.
Jag vet att det finns väldigt fina nålkuvert att sy men de är alltid så små och jag brukar ha ganska många olika synålar av olika tjocklek och längd beroende på vad som ska sys.
Tack för tipset Rawa. Jag ska testa limmet jag har hemma och se hur det blir när det torkar.

Idag har jag sytt en kjol. En enkel halvcirkelkjol med resårlinning mest för att testa mönstret. Det blev bra, även om jag nog ska ha lite mjukare tyger om jag ska ha kjolar med så mycket vidd i. En ficka fick den också. Bara en för kjolen har bara en sidsöm :lol:

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
Var hittar jag mönstad frotté att sy en badrock/-klänning till mig av? När jag googlar hittar jag randig och prickig hos tyg.se, men den är sådär snygg.

På Tradera finns bara mindre stycken.

Har någon ett tips?
Användarens profilbild
Av Rawa
Ms Morrison skrev:Hur är kvalitén på mjuka tygers fordonsvelour?
Deras bruna stjärnvelour var ju inte så bra.
Jag vet inte men de prickiga och randiga jag sytt av ser fortfarande som nya ut efter 2 års användning :tumup: .
Hallå Rawa här har jag visst missat nåt :D
Jag minns inte riktigt vilka av mina tyger som är från mjuka och vilka från jofotex men den bruna är iaf från mjuka. Där ser man tydligt den vita botten genom det bruna och den är bara upptvättad. Vet du vilken jag menar? Brun med stjärnor. Har i grönt också som hållt sig bra.

Knyttet vilken fin kjol! Vilket mönster har du sytt efter?
Användarens profilbild
Av Rawa
Ms Morrison skrev:Hallå Rawa här har jag visst missat nåt :D
Jag minns inte riktigt vilka av mina tyger som är från mjuka och vilka från jofotex men den bruna är iaf från mjuka. Där ser man tydligt den vita botten genom det bruna och den är bara upptvättad. Vet du vilken jag menar? Brun med stjärnor. Har i grönt också som hållt sig bra.

Knyttet vilken fin kjol! Vilket mönster har du sytt efter?
Mitt är köpt för väldigt många år sedan! Jag tror det låg i skåpet i 2 år först innan jag kom på att det ju självklart skulle bli Tompeliboo-tunikor/-muddbyxor :tumup: . Efter 2 års användning så har de varit både utlånade, kommit tillbaka och numera nedpackade sen ett tag tillbaka. Shitloads of old med andra ord men jag är helt säker på att det är från Mjuka tyger som senare blev Kameleont design.

Det låter som att den bruna du har är tryckt med för lite färg :problem: .

Jag letade efter just prickig och randig velour nyligen men hittar ingen i "mina" färger, det verkar vara mer avancerade motiv som gäller nu för tiden? :hmm:
Av Ponyo
Jag har sytt klart mitt lapptäcke :siishah:
Ett stort till en 180-säng.
Eller snarare lappdelen. Ska sy en kant om, och tyg baktill.
Men det kräver lite inhandling i stan, så det får vänta.

Någon som har tips på mellanlägg? (gärna så lätt som det bara går)
  • 1
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?