Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Igår sydde jag om en kjol:
Bild
Det var en långkjol från början och även om den var jättesnygg som sådan var det helt rätt beslut att klippa av den. Detta kommer bli min nya favorit. Jag bara älskar tyget :love: Men, jag är inte helt nöjd med resårlinningen. Jag tycker det ser lite bylsigt ut. Samtidigt är det skönt, min mage blir oftast svullen på kvällen och alla kjolar med vanlig linning jag har sitter lite för löst på morgnarna och lite för hårt på kvällarna.
De har iofs smalare linning än jag vill ha på denna, så det kanske inte skulle hasa ner lika mycket.
Hur ska jag göra? Behålla den som den är eller sy om? Eller ska man sy en slät linning fram och ha resår baktill?

Sen en annan kjolfråga: Jag ska sy en kjol med ungefär samma vidd som den på bilden. Vad blir skillnaden om jag syr den i fyra våder som denna eller bara gör ett fram och ett bakstycke? Och tror ni att bomullstyg typ lite kraftigare än lakansväv blir för stelt att sy i. Jag vill helst inte klippa på skrådden (eller i våder) för det är ett långrandigt tyg och jag vill helst ha ränderna på längden.
Nu ska jag sy ett lapptäcke :tumsup: Det ska bli jättekul. Jag har varit peppad i flera år, men klippandet har avskräckt mig. Jag hatar att klippa (förutom att klippa rakt av på jobbet, det älskar jag :lol:) Men nu har jag en rullkniv så nu ska det bli av :jippiii:
En sommar filt ska det bli, men ulltrikå på baksidan tror jag.
Användarens profilbild
Av Stark
Knyttet & K skrev:Det var en långkjol från början och även om den var jättesnygg som sådan var det helt rätt beslut att klippa av den. Detta kommer bli min nya favorit. Jag bara älskar tyget :love: Men, jag är inte helt nöjd med resårlinningen. Jag tycker det ser lite bylsigt ut. Samtidigt är det skönt, min mage blir oftast svullen på kvällen och alla kjolar med vanlig linning jag har sitter lite för löst på morgnarna och lite för hårt på kvällarna.
De har iofs smalare linning än jag vill ha på denna, så det kanske inte skulle hasa ner lika mycket.
Hur ska jag göra? Behålla den som den är eller sy om? Eller ska man sy en slät linning fram och ha resår baktill?
Känner du att du måste ha linning i samma färg eller kan du tänka dig en mudd? Jag tycker att hög, nervikt mudd kan vara snyggt på det mesta. Helst förstärkt med resår i. Vad tror du om det? Annars skulle jag nog satsa på slät framsida och resår i bak.
Knyttet & K skrev:Sen en annan kjolfråga: Jag ska sy en kjol med ungefär samma vidd som den på bilden. Vad blir skillnaden om jag syr den i fyra våder som denna eller bara gör ett fram och ett bakstycke? Och tror ni att bomullstyg typ lite kraftigare än lakansväv blir för stelt att sy i. Jag vill helst inte klippa på skrådden (eller i våder) för det är ett långrandigt tyg och jag vill helst ha ränderna på längden.
Jag har sytt mycket i bommulstyg från IKEA som nog är på gränsen till för stelt. Nu är det några år sedan, men jag sydde byxor och det var helt OK, men som sagt, fallet var nog inte det optimala.

Vad gäller att sy i två eller fyra våder så spelar det nog inte så stor roll, bara du gör instickningar på två vådersmodellen. För jag tror det blir för mycket tyg framtill om det mer eller mindre är två raka stycken.
Cilia skrev:
Knyttet & K skrev:Det var en långkjol från början och även om den var jättesnygg som sådan var det helt rätt beslut att klippa av den. Detta kommer bli min nya favorit. Jag bara älskar tyget :love: Men, jag är inte helt nöjd med resårlinningen. Jag tycker det ser lite bylsigt ut. Samtidigt är det skönt, min mage blir oftast svullen på kvällen och alla kjolar med vanlig linning jag har sitter lite för löst på morgnarna och lite för hårt på kvällarna.
Känner du att du måste ha linning i samma färg eller kan du tänka dig en mudd? Jag tycker att hög, nervikt mudd kan vara snyggt på det mesta. Helst förstärkt med resår i. Vad tror du om det? Annars skulle jag nog satsa på slät framsida och resår i bak.
Knyttet & K skrev:Sen en annan kjolfråga: Jag ska sy en kjol med ungefär samma vidd som den på bilden. Vad blir skillnaden om jag syr den i fyra våder som denna eller bara gör ett fram och ett bakstycke? Och tror ni att bomullstyg typ lite kraftigare än lakansväv blir för stelt att sy i. Jag vill helst inte klippa på skrådden (eller i våder) för det är ett långrandigt tyg och jag vill helst ha ränderna på längden.
Jag har sytt mycket i bommulstyg från IKEA som nog är på gränsen till för stelt. Nu är det några år sedan, men jag sydde byxor och det var helt OK, men som sagt, fallet var nog inte det optimala.

Vad gäller att sy i två eller fyra våder så spelar det nog inte så stor roll, bara du gör instickningar på två vådersmodellen. För jag tror det blir för mycket tyg framtill om det mer eller mindre är två raka stycken.
De skulle ju inte vara helt raka, utan A-formade.

Tack för tipset med kjolen, mudd vill jag inte ha. Jag skulle kunna tänka mig en svart linning. Jag funderade på om man skulle köpa en bit tunn poplin eller nåt, men jag kanske testar att bara ha resår baktill först. Nackdelen med att ha dragkedja är att jag isåfall får en söm mitt fram på kjolen. Jag gillade att jag kan välja att ha en våd mitt fram när jag sydde om den.
Användarens profilbild
Av Stark
Knyttet & K skrev:De skulle ju inte vara helt raka, utan A-formade.

Tack för tipset med kjolen, mudd vill jag inte ha. Jag skulle kunna tänka mig en svart linning. Jag funderade på om man skulle köpa en bit tunn poplin eller nåt, men jag kanske testar att bara ha resår baktill först. Nackdelen med att ha dragkedja är att jag isåfall får en söm mitt fram på kjolen. Jag gillade att jag kan välja att ha en våd mitt fram när jag sydde om den.

Men sätt en dragkedja i sidan dårå. Där funkar det ju jättebra.
Cilia skrev:

Fast har jag dragkedja måste jag ha en skarv mitt fram. Kjolen är i fyra våder nämligen. Nu har jag haft skarvarna på trekvarts, om du förstår hur jag menar. Jag har iaf använt den idag, och jag tror den får vara som den är ett tag. Jag insåg när jag hade strumpor under att jag måste fodra den efter sommaren, jag syr nog om linningen då också.
Användarens profilbild
Av Stark
Knyttet & K skrev:
Cilia skrev:

Fast har jag dragkedja måste jag ha en skarv mitt fram. Kjolen är i fyra våder nämligen. Nu har jag haft skarvarna på trekvarts, om du förstår hur jag menar. Jag har iaf använt den idag, och jag tror den får vara som den är ett tag. Jag insåg när jag hade strumpor under att jag måste fodra den efter sommaren, jag syr nog om linningen då också.
Jag fattar. Men om du vill sy om den kan du ju ändå sätta ett blixtlås mitt bak genom att klippa upp där. Om du nu skulle vilja ha blixtlås.
Av Jinxan
Trulsamin skrev:Jag fick äntligen tummen ur och gjorde en sån där hushålls"pappers"rulle som på etsy visst kostade 400:- när jag kollade igår :siishah:

Bild
Åh vad snygg.

Jag måste skaffa tyg och så innan jag kan göra det.

Och något sätt att fästa knappar med. Vill ha såna där smarta knappar som du har
Jinxan skrev:
Trulsamin skrev:Jag fick äntligen tummen ur och gjorde en sån där hushålls"pappers"rulle som på etsy visst kostade 400:- när jag kollade igår :siishah:

Bild
Åh vad snygg.

Jag måste skaffa tyg och så innan jag kan göra det.

Och något sätt att fästa knappar med. Vill ha såna där smarta knappar som du har
assuntastore är din vän ;) Den här är gjord av gamla frottéhanddukar och en gammal gardin så själva materialet har inte kostat så mkt, assuntastore är nog det ställe som har knappar och tång till bäst pris och de har även auktioner på ebay med startdeals och grejjer så man kan komma undan till bra pris :) Har beställt från dem flera gånger...
Användarens profilbild
Av mimpen
Knyttet & K skrev:Nu ska jag sy ett lapptäcke :tumsup: Det ska bli jättekul. Jag har varit peppad i flera år, men klippandet har avskräckt mig. Jag hatar att klippa (förutom att klippa rakt av på jobbet, det älskar jag :lol:) Men nu har jag en rullkniv så nu ska det bli av :jippiii:
En sommar filt ska det bli, men ulltrikå på baksidan tror jag.
hur går det? Jag har påbörjat en storfilt, men nu har jag semesterpaus :-) Riktigt kul är det med lite precisionsarbete emellanåt!
Användarens profilbild
Av Ashe

Bild
Rackarns vilken smart! Är den bara snurrad runt en vanlig hållare för hushållspapper?
Jag vill också göra en.
Ashe skrev:
Rackarns vilken smart! Är den bara snurrad runt en vanlig hållare för hushållspapper?
Jag vill också göra en.
Yep, det är den, den som säljs på etsy har en tub med knappar runt hållaren med knappar så att man kan knäppa fast den innersta i själva hållaren men jag vet inte, känns som att det kanske inte behövs...
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?