Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
glis skrev:
solängel skrev:
CAKirre skrev:Kan man ha alpackor och får tillsammans, eller måste de har skilda "boenden"?
Har för mig att det ska gå bra. Brukar man inte ha alpackor som "vakthund" till får?
Här i "stasspaaaken" har de alpackor och getter ihop i alla fall. Och de borde ju ha ögonen på sig kan man tycka.
:app:
? Jag är trög.
Det är nog inte så kul om man inte är bekant med hur man uttalar stadsparken i Jönköping :lol:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
glis skrev:
solängel skrev:
CAKirre skrev:Kan man ha alpackor och får tillsammans, eller måste de har skilda "boenden"?
Har för mig att det ska gå bra. Brukar man inte ha alpackor som "vakthund" till får?
Här i "stasspaaaken" har de alpackor och getter ihop i alla fall. Och de borde ju ha ögonen på sig kan man tycka.
:app:
? Jag är trög.
Det är nog inte så kul om man inte är bekant med hur man uttalar stadsparken i Jönköping :lol:
:lol: Ja just det, ni säger ju inte r. Jag försökte få det till alla möjliga konstiga ord.
Användarens profilbild
Av SaraLj
melon skrev:
SaraLj skrev:Nu får det vara nog!!!!!! Blir galen på att jag inte orkar marklyfta mina gigantkardor som dessutom får kortare och kortare piggar.

Var kan man köpa bra och billiga kardor??
Jag har haft tur och hittat två par på loppis. Ska jag hålla utkik?
Jättegärna! Jag har försökt själv men inte hittat några.
Användarens profilbild
Av melon
SaraLj skrev:
melon skrev:
SaraLj skrev:Nu får det vara nog!!!!!! Blir galen på att jag inte orkar marklyfta mina gigantkardor som dessutom får kortare och kortare piggar.

:shock: <--- jag.
Användarens profilbild
Av SaraLj
melon skrev:
SaraLj skrev:
melon skrev:

:shock: <--- jag.
Jag har väll letat på fel ställen.... :oops: 8)

Jag har fortfarande massor med mörkbrun finull och det känns inte som om jag kommer att spinna den innom en överskådlig framtid så är det någon som vill ha lite så kan jag skicka mot porto. Jag hade 10 kg när jag började och jag hinner i snitt spinna 100 g i vockan :rodna: :mrgreen: (Okardad, eller nästan okardad är den)
Användarens profilbild
Av erisara
Får man hoppa in här med två frågor? Jag försöker få ordning på mitt sländspinnande och har nu spunnit två "singles" (vad heter det på svenska?). Jag funderar på om jag ska tvinna dem tillsammans men har inte riktigt bestämt mig. Eftersom den ena är vit och den andra röd så funderar jag på om det blir för mycket polkagris då. Vad tror ni?
Och var får jag tag i en tyngre slända att använda till att tvinna med? Svensk eller inom-EU webshop helst.
Användarens profilbild
Av SaraLj
Jag håller på att bearbetar sambon. Jag behöver verkligen en ny spinnrock. Min är så trög att jag blir galen. Den är antagligen gjord för att se snygg ut (vilket den inte är) och inte för att spinna på. Testade en mycket äldre och den var så mycket lättare att spinna på. Men nu vill jag ha en NY. Vad rekomenderar ni? Är lite sugen på en elektrisk för att den är så liten men det känns inte riktigt lika trevligt som att trampa själv.

Har stickat en sjal i egenspunnet garn från min finull.
Bild
Bild
Garnet är väldigt ojämt, antagligen beroende på att jag inte är så bra på att spinna, att mina kardor är för tunga och min spinnrock kärvar :oops: :? :x :evil: :wink:
Användarens profilbild
Av solängel
Det är ingen justering eller smörjning som behöver göras då? När sambon satte fett på min spinnrock (typ överallt där delar rör på sig) så blev det mycket, mycket bättre. :tumup:

Annars så gillar jag rockarna från Louet. De är kanske inte de vackraste, men de är relativt billiga och krånglar väldigt lite. Och de är lättrampade!

S10 DT, dubbeltrampad variant av standardrocken. Det går att köpa till en jumbospole för att göra stooora härvor, vi snackar 200-250 g.

S11 Julia, lite mindre, väldigt lätt att göra tunt garn. Jag tycker inte den känns lika rejäl som S10an, lösningen för att hålla fast spolen är liksom lite vekare. Ellla här har en Julia.

S95 Victoria, som Julia, fast ihopfällbar.

S17 budgetvariant i obehandlat trä, annars som S10an med en trampa.
Användarens profilbild
Av SaraLj
Nu söker jag spinnrocks info så att det står härliga till. Har kommit på att det nog är så att mitt drivhjul till spinnrocken har slagit sig (är skevt) någon som har någon idé om hur det kan åtgärdas?
Användarens profilbild
Av ellla
SaraLj skrev:Nu söker jag spinnrocks info så att det står härliga till. Har kommit på att det nog är så att mitt drivhjul till spinnrocken har slagit sig (är skevt) någon som har någon idé om hur det kan åtgärdas?
Jag har läst om att det går att rätta till...
Vänta lite så ska jag funder på var och hur...
Användarens profilbild
Av ellla
ellla skrev:
SaraLj skrev:Nu söker jag spinnrocks info så att det står härliga till. Har kommit på att det nog är så att mitt drivhjul till spinnrocken har slagit sig (är skevt) någon som har någon idé om hur det kan åtgärdas?
Jag har läst om att det går att rätta till...
Vänta lite så ska jag funder på var och hur...
om du ställer dig och tittar ner på spinnrocken och snurrar på det stora hjulet. Tar det i nån stans då?
Användarens profilbild
Av ellla
Om man vill köpa en ny spinnrock är det första man ska tänka på hur garnet ska dras in i rocken. Själva indraget kommer av att vingen och spolen snurrar olika fort. Den ena är alså bromsad.
Med spolbroms (som på julia) är det lättare att justera till ett fjäderlätt indrag om man vill spinna tunna garner, men garnet packas också luftigare på spolen.
Med vingbroms (som på louets standardmodell) är det svårare att få till ett yttepytte indrag, men det går att öppna helt och bara ha vingen vilande i infästningen om man vill. Jag har upplevt att garnet packas hårdare på spolen.

En äldre modell är det ju dubbeldrift på, alså snöret ligger som en åtta över drivhjulet i bakkant och spolen och vingen i framkant. Där har man ofta några olika växlar på vingen. (Skillnaden i omkrets där drivremmen går över spolen jämfört med vingen. ) Sen slirar spolen lite vilket låter dig hålla i garnet så att inget far in i rocken om du vill.

Oj vilken utläggning, det jag ville komma till var att om rockmor är lite på sniskan. (alså där vingen och spolen sitter) så kan det också bli tyngre att dra runt. Eller om snöret är för hårt spänt. Eller om trampan behöver justeras. Eller om det är massa gammalt bös som säggar ihop.

Börja med att ta av drivremmen och snurra på drivhjulet och kontrollera hur det beter sig. Är det skevt? Mycket? Lite gör ingenting, men är det så snett att det börjar ta i och skava är det för mycket. Ibland kan hjulen stabiliseras upp lite då drivremmen kommer på om man justerar rockmor lite.
Användarens profilbild
Av SaraLj
Har ägnat morgonen åt att komma på vad det är som gör att drivremmen hoppar. OCH jag kom på det (med mycket hjälp av sambon :heart: ); det är en av "stolparna" som håller drivhjulet som inte satt som det skulle och gjorde att hjulet drog snett. Det är nu åtgärdat med hjälp av en gammal ätpinne. När vi endå höll på så gick vi igenom hela rocken och nu är den bättre än den någonsin varit (så länge jag har haft den). Är fortfarande sugen på en ny men det känns inte lika akut längre.... :-P.

Jag har en gammal rock (med dubbelt indriv och mattvarpsdrivrem och enkeltrampa). D.v.s. den ser precis ut som en gamal rock men den är gjord 1977 av Erik Hansa i Ottsjön.
Användarens profilbild
Av ellla
SaraLj skrev:Har ägnat morgonen åt att komma på vad det är som gör att drivremmen hoppar. OCH jag kom på det (med mycket hjälp av sambon :heart: ); det är en av "stolparna" som håller drivhjulet som inte satt som det skulle och gjorde att hjulet drog snett. Det är nu åtgärdat med hjälp av en gammal ätpinne. När vi endå höll på så gick vi igenom hela rocken och nu är den bättre än den någonsin varit (så länge jag har haft den). Är fortfarande sugen på en ny men det känns inte lika akut längre.... :-P.

Jag har en gammal rock (med dubbelt indriv och mattvarpsdrivrem och enkeltrampa). D.v.s. den ser precis ut som en gamal rock men den är gjord 1977 av Erik Hansa i Ottsjön.
Härligt!!!
Användarens profilbild
Av ellla
Dorotea skrev:Mina kardor har rostat. :( Det har aldrig hänt förr. Kan det vara för att jag limmade på ett ställe med Karlssons Klister? :hmm: Det känns inte som att det borde vara rostframkallande.
Ullen blir orange :roll: men redan efter några tussar verkar det ha rensats ut, liksom. Men jobbigt ändå. :(

ÅH, vad jag önskar mig ett enklare sätt att karda ullen. :gaah: Men kardmaskin är DYYRT.
jag tror inte att det beror på klistret. Mina äldre kardor rostar om de ligger oanvända för länge de med. Jag brukar köra mer otvättad ull i dem då :)

Ja, en kardmaskin står på önskelistan här med....
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?