Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Slagathoria
Ja, då är det nog bara att vänta på att IKEA öppnar här uppe också :cry: :whut:

Men ja, jag har läst det nånstans här på forumet. Tyvärr finns det inget IKEA här i närheten... har denna sorts tyg en speciell beteckning så att jag skulle kunna fråga om ett liknande tyg här på stan?
Användarens profilbild
Av Björklöv
Slagathoria skrev:Ja, då är det nog bara att vänta på att IKEA öppnar här uppe också :cry: :whut:

Men ja, jag har läst det nånstans här på forumet. Tyvärr finns det inget IKEA här i närheten... har denna sorts tyg en speciell beteckning så att jag skulle kunna fråga om ett liknande tyg här på stan?
Gå tillbaks till Olssons och fråga efter indisk bomull :tumup: Det har jag sytt flera MT i och jag älskar dem!
Tyget kan kännas lite stelt när du köper det, men efter redan första tvätten brukar det mjukna.

Vad gäller trikå så kan du använda det som panel, men då bör du även ha dubbla lager av den indiska bomullen också för annars blir det nog för sladdrigt
Av tjoffsann
Slagathoria skrev:hm... känns lite som om jag tar över den här tråden så bättre att jag startar en egen. Har ändå såååå många frågor mer...

det gör inget! Jag har ju frågat klart :tumup: Så fråga på
Lycka till med din! Det var enkelt att sy, tycker jag iaf :D
Användarens profilbild
Av Svampp
Tassar lite.. ser ju ganska lätt ut ändå, kanske man ska sy?? Men har sett på Melkaj MT att de har manchester-tyg i axel- och panelbanden och att flera gillar det. Vart kan man hitta billig sånt, och funkar det även om det är utbredbara band?
Av Slagathoria
Ponyo skrev:Åhléns brukar ha superbra tyger för MTs :tumup:
Använder ni Ahléns tyg för hela MT:n eller bara för framsidan? Jag var på Ahléns idag och tittade på alla fina tyger, men personalen där liksom de på Ohlssons ville ju inte uttala sig när man fråga om tygets hållbarhet som bärdon. "Det törs jag inte svara på" hela tiden. Varför jobba i en tygaffär då... :evil:

Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite vidare. Jag funderar på detta tyg:
http://www.ahlens.se/inredning/metervara/index.html

Det ser ganska likadant ut som det på IKEA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/10154191) fast det är dubbelt så dyrt. Nu skulle jag för det första gärna vilja veta om det som jag hittade på Ahléns funkar för hela MT:n (med utbredbara axelband) eller bara som paneltyg. Och för det andra skulle jag gärna vilja veta samma sak om det billigare IKEA-tyget och hur de 2 är olika. Har tyvärr ingen IKEA i närheten och kan därför inte känna på det själv.

Jag såg också ett rosa randigt tyg på Ahléns som jag tror heter Madicken. Det kändes väldigt skönt, riktigt härligt mjukt och följsamt. Men det var vävt på ett annat sätt så jag avstod och som sagt, försäljaren hade inte den blekaste aning vad jag ville henne. Hon hänvisade mig ivrigt till Ohlssons och jag tror hon tog en rast efter att jag hade lämnat affären. Men nån som vet vilket tyg jag menar och törs bedöma det?

På Ohlssons tittade jag sen på deras sortiment av indisk bomull. Där fanns det i stort sett bara enfärgade och ganska tjocka, men några var faktiskt ganska lika Lenda, bara lite stelare. Vågade dock inte att slå till eftersom jag är så oerfaren med såna saker. Kan man ta vilket indisk bomullstyg som helst, oberoende hur tjockt det är? Jag tror det fanns också där ett par indisk bomullstyger som var vävda så som Madicken på Ahléns, såg lite ut som ett zickzackmönster. Måste vara de här http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop ... _5673.aspx. De var i alla också mycket mjukare och följsamma. Skulle jag kunna använda det också??

Behöver verkligen er hjälp med detta eftersom de på affärerna har lika lite koll som jag :whut:
Av p_sarah
Slagathoria skrev:
Ponyo skrev:Åhléns brukar ha superbra tyger för MTs :tumup:
Använder ni Ahléns tyg för hela MT:n eller bara för framsidan? Jag var på Ahléns idag och tittade på alla fina tyger, men personalen där liksom de på Ohlssons ville ju inte uttala sig när man fråga om tygets hållbarhet som bärdon. "Det törs jag inte svara på" hela tiden. Varför jobba i en tygaffär då... :evil:

Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite vidare. Jag funderar på detta tyg:
http://www.ahlens.se/inredning/metervara/index.html

Det ser ganska likadant ut som det på IKEA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/10154191) fast det är dubbelt så dyrt. Nu skulle jag för det första gärna vilja veta om det som jag hittade på Ahléns funkar för hela MT:n (med utbredbara axelband) eller bara som paneltyg. Och för det andra skulle jag gärna vilja veta samma sak om det billigare IKEA-tyget och hur de 2 är olika. Har tyvärr ingen IKEA i närheten och kan därför inte känna på det själv.

Jag såg också ett rosa randigt tyg på Ahléns som jag tror heter Madicken. Det kändes väldigt skönt, riktigt härligt mjukt och följsamt. Men det var vävt på ett annat sätt så jag avstod och som sagt, försäljaren hade inte den blekaste aning vad jag ville henne. Hon hänvisade mig ivrigt till Ohlssons och jag tror hon tog en rast efter att jag hade lämnat affären. Men nån som vet vilket tyg jag menar och törs bedöma det?

På Ohlssons tittade jag sen på deras sortiment av indisk bomull. Där fanns det i stort sett bara enfärgade och ganska tjocka, men några var faktiskt ganska lika Lenda, bara lite stelare. Vågade dock inte att slå till eftersom jag är så oerfaren med såna saker. Kan man ta vilket indisk bomullstyg som helst, oberoende hur tjockt det är? Jag tror det fanns också där ett par indisk bomullstyger som var vävda så som Madicken på Ahléns, såg lite ut som ett zickzackmönster. Måste vara de här http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop ... _5673.aspx. De var i alla också mycket mjukare och följsamma. Skulle jag kunna använda det också??

Behöver verkligen er hjälp med detta eftersom de på affärerna har lika lite koll som jag :whut:
Äääh! 8) tjoffsan (TS) och jag gick till IKEA och valde ut tyger i form av kuddfodral (mest för att de var snyggare än tygerna som säljs i metervara) och sen tog vi ett lakan (60-70 spänn nånting, delat på två MTs så 30-35 kr/st) som hade bra färg och storlek. Vi tänkte nog inte så noga (fast jag kan bara tala för mig själv), man måste ju testa en först för att veta vad som passar en själv och vad som håller bra. Så materialkostnaden var minimal. Jag har inte hunnit testa min så mycket för den är precis nygjord men den kändes bra vid testkörningen :) Lite stor än på längden än så länge men det gick att vika till bra i nederkant vid "bältet" (ej gjort på bilderna nedan) så hon kom upp lite mer när hon är vaken och vill kika runt :) Sen växer hon ju i den mer. OBS: JAG har inte sytt, jag är kass. tjoffsan har sytt denna också - tack! :heart:

Stensovande bebis i tjoffsan-sydd MT:
Bild

Andra sidan syns lite här (kuddfodralet hade olika färg på vardera sidan vilket var trevligt för en MT):
Bild
Av tjoffsann
Precis så gjorde p_sarah och jag :app: Förmodligen långt från det optimala MT-tyget men jag använder min en hel del :tumup: Både Liten och jag trivs med den och tycker det är väldigt bekvämt. Det enda som inte är helt optimalt är att axelbanden åker upp mot nacken när man lyfter armarna högt, men de går ju att dra tillbaka (om man inte har en massa ytterkläder över...). Dock tror jag inte att den skavanken beror på tyget utan snarare på mina axlar eller på formen på min MT :roll:

Köpte faktiskt två stuvbitar igår för att sy en MT till min syster och hennes ofödda bebis :D även den här gången med utgångspunkt nästan enbart i utseendet :rodna:
Användarens profilbild
Av Carolinah
tjoffsann skrev:Jag sydde den som jag hade tänkt mig, och blev nöjd med den :tumup: Har aldrig testat en annan MT förstås. Men jag tyckte den blev bra och Liten verkar trivas i den med :D

Invigdes igår :app:

Bild

Gud vad fin den blev!
Av tjoffsann
:tackar:

Kanske börjar bli dags att använda den här MTn lite mer, den är tunn i tyget så svalt och bra nu på sommaren :D Måste dock använda den nu innan bebisen blir för tung för det "icke optimala" tyget... och för lång för att va utan luva
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?