Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av äpple
Det tråkiga med många quiltmönster är att de beskriver i detalj hur du gör toppen, men sen är det bara korthuggna instruktioner om att du ska lägga ihop toppen med vadd och baksida (s k sandwich eller macka på svenska ;)), quilta och sy "binding" (snedslåkanten). Speciellt att hitta ett lämpligt quiltmönster till den givna toppen hade jag gärna fått mer hjälp med.

Men som kvarnkvik säger det finns gott om hjälp på nätet. Lappteknik och quilt är ju amerikanskornas grej och de är duktiga på att vara på nätet :-) Svenskorna är inte så mycket sämre det så det är bara att googla på.

Har du tänkt göra ett traditionellt täcke med vadd och baksida? En "light"-variant är att sy fleece på baksidan, då behövs inte vadden och täcket blir lättare, mer filt än överkast s a s. Quilt-as-you-go är en annan metod för att göra det enklare (vadd och baksida men man kviltar delar för sig).

Jag har inte hållt på med lappteknik så mycket på sistone så jag kommer inte på några bra länkar just nu, men jag hittade iaf denna med beskrivning med en variant av "mackning": http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobb ... hp?id=2835
Användarens profilbild
Av mimpen
Åh, idag har jag shoppat grejer för att ta itu med stora filten. Nu måste jag bara tålmodigt vänta på tvättmaskinen och torkandet :lol:

Köpte även vadd och baksida till lilla täcket, det blir spännande att ta itu med. Fick låna en toppenbok av humleblomstern som tydligt visar även de detaljerna om själva ihopsyendet av hela faderullan. det här blir kul!
Användarens profilbild
Av glis
Jag har inte sysslat med sådant men dels står det "quilt" på min symaskin, dels misstänker jag att "de" har en massa bra grejjor som vi andra synördar missar så jag skall se till att orientera mig lite. Vad är det för toppenbok Mimpen?
Användarens profilbild
Av mimpen
glis skrev:Jag har inte sysslat med sådant men dels står det "quilt" på min symaskin, dels misstänker jag att "de" har en massa bra grejjor som vi andra synördar missar så jag skall se till att orientera mig lite. Vad är det för toppenbok Mimpen?
Små lapptäcken av Elizabeth Keevill. Mönstrena må väl vara, men den allmänna informationen verkar bra. Finns säkert bra på annat håll också, jag har inga böcker att jämföra med. Men många tips har jag hittat mig! Det är stort i Norge, så det mesta jag hittat annars är på norska, eller engelska då. Så det var behändigt det här.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?