Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har en lampskärmsstomme som jag tänkt göra något av. Den ursprungliga tanken var att tova kulor i olika färger på den, som ett pärlhalsband. Det visade sig vara ganska tidskrävande.
Så hittade jag en rolig idé på nätet med såna där pärlplattepärlor och testade det på några "pinnar" och nu kan jag inte bestämma mig för hur jag ska göra.

Ska jag fortsätta med min ursprungliga idé? På bilden ser bollarna stora ut, de är ganska lösa och tanken är att de ska bli mindre.
Eller ska jag köra på plastpärlor? Och ska jag isåfall bara ha pärlor, eller ska jag hänga något i nederkant? En rund kula av något slag där "pinnarna" går ner? Alltså inte längst ner som på bilden, den varianten gillade jag inte alls, utan under "ringen". Bollfrans?

:help:

pärlor:
Bild

bollar:
Bild
Molinia skrev:Jag tycker de tovade bollarna var fina, men kanske lite stora? Träpärlor är ju ett alternativ också, de här från Ekoleko är jättefina:

Bild
Ja, de är stora på bilden för att de inte är färdiga. Jag var osäker på om jag ville ha alla lika stora eller om de ska vara små längst upp och bli större och större så de är stora och lösa för att jag ska kunna göra dem i rätt storlek sedan.

Träpärlor är fint, men jag vet inte hur jag skulle få dem på stommen.
Å, vilken kul idé! :D Hur får du på pärlorna? :hmm: Bollfrans i underkanten skulle nog kunna bli fint.
De tovade bollarna är fina, men verkar jobbiga att städa, om man ska vara så tråkig att man tänker på det viset...
Användarens profilbild
Av Fenomena
Fenomena skrev:De stora träpärlorna är överlägset snyggast av dessa alternativ! om de går på förstås.
Tillägg: helst på en sprejmålad stomme, så ser det mer genomarbetat ut vid skarvar.
Fenomena skrev:De stora träpärlorna är överlägset snyggast av dessa alternativ! om de går på förstås.
Fast det gör de inte. Stommen är ju helt stängd. Plastpärlorna skär jag upp för att få på, det funkar ju inte med trä. Då måste man nog göra en egen stomme.
Användarens profilbild
Av Fenomena
Knyttet & K skrev:
Fast det gör de inte. Stommen är ju helt stängd. Plastpärlorna skär jag upp för att få på, det funkar ju inte med trä. Då måste man nog göra en egen stomme.
Okej. Hmmm. Spreja stomme och dekorera i underkant med tovade bollar och eller träpärlor?
Användarens profilbild
Av Molinia
Knyttet & K skrev:
Molinia skrev:Jag tycker de tovade bollarna var fina, men kanske lite stora? Träpärlor är ju ett alternativ också, de här från Ekoleko är jättefina:

Bild
Ja, de är stora på bilden för att de inte är färdiga. Jag var osäker på om jag ville ha alla lika stora eller om de ska vara små längst upp och bli större och större så de är stora och lösa för att jag ska kunna göra dem i rätt storlek sedan.

Man kan klyva dem med ett vasst stämjärn och limma ihop runt stommen.
Molinia skrev:
Knyttet & K skrev:

Bild

Man kan klyva dem med ett vasst stämjärn och limma ihop runt stommen.
Det var ju en idé, men jag sparar den till framtiden för jag äger varken pärlor eller stämjärn och ska jag handla material så lär det aldrig bli någon lampskärm, inte detta år iaf :lol:
Åh, vilken fin och vilken rolig ide! :app:

Nu vet jag vad jag ska göra med en av våra små skärmstommar som ligger och väntar på pimpning... 8)

Jag tycker att du ska klä in hela stommen med pärlplattepärlor och sen kke fästa fast prismor, lite större pärlor eller kke göra en frans av pärlplattepärlor i nederkanten? Men först, pärlplattepärlor all over tycker jag! :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?