Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Augusta
Hej!
Jag är gravid med vårt första barn som är beräknat att titta ut första veckan i augusti. Vi är alltså nybörjare både på barn och sjal :)

Så nu undrar jag helt enkelt vilken sjal ni rekommenderar.
Ett plus är om den inte är allt för dyr eftersom vi inte vet än om vi och/eller bebisen kommer gilla sjal. (Men jag hoppas verkligen det)
Av Hell Cat
För det första så rekommenderar jag att köpa en begagnad sjal här på forumet så blir det inte så dyrt :tumup:
för det andra så tycker jag att MaM Eco är den bästa trikåsjalen, den är stadigare än andra, sval och räcker en längre period. Men det är jag det, andra tycker säkert annorlunda ;)
Av BaraSara
Begagnat! Även om ni trivs med sjalen, så är användningstiden kort. Det viktigaste är nog att längden är tillräcklig och att ni gillar hur sjalen ser ut (tror jag, som inte är någon expert...). Eller börja med vävd sjal direkt, i så fall ska ni definitivt köpa en begagnad, så att sjalen redan är mjuk och ingosad åt nyfödingen.
Av Augusta
Jo, har förstått att det är smart att köpa begagnat. Får försöka komma över min "begagnatfobi" bara :oops:

Ska få låna en vävd sjal av en kompis, men hon kom aldrig överens med den riktigt och hennes barn gillade inte att bli buren. Jag tycker det verkar smidigare med trikåsjal, och hon ångrade också att hon inte köpt en trikåsjal istället.
Gissar att hon köpt sin begagnad, eftersom hon brukar vara duktig på att fynda på bocket och barnloppisar, så den är nog säkert mjuk och go. (Då är det ok för mig, för då kommer den ju ändå senast från min kompis, så för mig blir det bara som att det är dom som haft den :) Superknasigt och dumt, jag vet... )
Användarens profilbild
Av Majaå
Trikåsjal tycker jag! Den är mest förlåtande i knytningen, så hinner du o bebisen få in tekniken tills det är lagom att börja med vävd sjal (för du lär fastna, det är supermysigt med pyttebebis i trikåsjal :love: )... Användningstiden är kort, så kommer du över fobin är begagnat mer prisvärt. Vi fick vårt första barn i augusti och då var det hett, så vi uppskattade att vi valt en Looma Sino, den var både sval, tunn, lättknuten (smalare än andra = mindre tyg att hålla reda på) och ändå väldigt stadig (behövde inte knytas om som jag ex behöver med Minimundus). Nackdelen är att man växer ur den efter några månader, så vill man inte hålla på med vävd sjal så är nog WBS som mammatilE tipsar om er bättre val. Hoppas ni hittar nåt trevligt att sjala med!
Av BaraSara
Träna lite med den vävda sjalen först och se hur den känns! Jag tycker faktiskt att det är lättare med vävd än trikå (men jag är i minoritet). Omslutet kryss (front wrap cross carry) är väldigt enkelt. Finns massor med instruktionsfilmer på youtube.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Grattis till bebisen! Jag har en plutt som nu är två månader, vi började med Tricot Slen men den blev vi båda alldeles svettiga av efter bara nån timme. Köpte då en Looma Sino som var mycket bättre på det viset. Som nån nämnde är den lite tunnare och smalare vilket gör den lätt att knyta och den blir heller inte så bylsig när man tex vill ha en cardigan över. Var jättenöjd med den på alla sätt och vis. Har nu skaffat en vävd då jag verkligen fastnat för sjalandet. Som nån också skrev så tyckte även jag att det var jättebra att börja med trikåsjal så man fick träna först med en mer förlåtande sjal. Att titta på videos, bilder samt skriftliga instruktioner är jättebra.
Av Augusta
Tack för alla svar!

Looma Sino verkar vara väldigt populär och bra. Har jag fattat rätt att den inte tillverkas längre?
Just det här att slippa knyta om sjalen hela tiden tycker jag känns smidigt. Är som sagt lite rädd att jag tycker det blir för bökigt annars.
Vi var inne på att köpa en ergonomisk bärsele först, men ju mer jag läst om sjalar desto mer övertygad har jag blivit att det är ett bättre val i början iallafall. Så kan vi titta på bärselar i lugn och ro sen. Eller så fastnar vi helt för sjal och fortsätter med det :) . Jag kommer ju iaf absolut testa med den vävda sjalen vi får låna och håller tummarna för att vi kommer gilla den.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Nej, det verkar som att de inte tillverkas längre men du kan nog hitta begagnat på blocket, tradera o dyl. Tycket helt klart sjal är skönast men att även sele är användbart det med.
Av Augusta
Hej igen! Nu har jag hunnit titta runt lite mer, och har samlat på mig mer frågor :)

Eftersom looma sino verkar svår att få tag på, så tittade jag lite på Aldoria bambu soft, läste att det också är tunn och smidig. Någon webbshop rekommenderade den som ett alternativ. Vad tror ni om den?

Vi har förresten fått låna en ergosele av kompisar nu också. Den var inte så lätt för mig att prova med kulan på magen, men min man provade den och tyckte den verkade bra. Men blir inte bebisen väldigt varm i spädbarnsinlägget?

Och så en fråga som kanske kan verka lite dum, men hur gör man framåt hösten och vintern när man bär i sjal (eller sele), det känns ju inte som så mysigt för bebisen att ligga mot goretexjacka och dragkedjor?
Av mammatillE
Kort svar. Bekvämast att bära innanför jackan. Bebis behöver då oftast bara tossor, mössa, fuskpolo (eller ännu hellre en dubbelpolo som ni delar) och vantar. I början kan ni säkert bära innanför vanlig jacka/gravidjackan men sen när bebis blir större kan det vara skönt med bärjacka, bärregnponcho och bärfleecetröja. Då kan du bära innanför jackan även på ryggen. Det är både mysigt och väldigt skönt att slippa klä på bebis så mycket.
Av Augusta
mammatillE skrev:Kort svar. Bekvämast att bära innanför jackan. Bebis behöver då oftast bara tossor, mössa, fuskpolo (eller ännu hellre en dubbelpolo som ni delar) och vantar. I början kan ni säkert bära innanför vanlig jacka/gravidjackan men sen när bebis blir större kan det vara skönt med bärjacka, bärregnponcho och bärfleecetröja. Då kan du bära innanför jackan även på ryggen. Det är både mysigt och väldigt skönt att slippa klä på bebis så mycket.
Men om barnet ska vara innanför jackan kan jag ju inte knäppa den? Anledningen till att jag funderar på det här redan nu är att vi ska upp till fjällen och vandra (korta dagsturer bara) när bebisen är ett par månader gammal. Visserligen kommer jag nog inte gå med hela vägen som de andra utan ta kortare promenader med bebisen, men ändå. Eventuellt kanske min man får plats med bebis innanför sin jacka, men jag vill nog också bära :wink:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Augusta skrev:
mammatillE skrev:Kort svar. Bekvämast att bära innanför jackan. Bebis behöver då oftast bara tossor, mössa, fuskpolo (eller ännu hellre en dubbelpolo som ni delar) och vantar. I början kan ni säkert bära innanför vanlig jacka/gravidjackan men sen när bebis blir större kan det vara skönt med bärjacka, bärregnponcho och bärfleecetröja. Då kan du bära innanför jackan även på ryggen. Det är både mysigt och väldigt skönt att slippa klä på bebis så mycket.
Men om barnet ska vara innanför jackan kan jag ju inte knäppa den? Anledningen till att jag funderar på det här redan nu är att vi ska upp till fjällen och vandra (korta dagsturer bara) när bebisen är ett par månader gammal. Visserligen kommer jag nog inte gå med hela vägen som de andra utan ta kortare promenader med bebisen, men ändå. Eventuellt kanske min man får plats med bebis innanför sin jacka, men jag vill nog också bära :wink:
Finns det ngn större jacka du kan låna annars kke?

Vilken säsong blir det när ni ska vandra? Är det inte jättkallt och bäbisen hunnit växa till sig lite så tycker jag att det funkar ok att bäbisen har kofta på sig och att man bara knäpper jackan under rumpan på barnet så att fötterna blir skyddade. Själva sjalen ger ju en hel del vindskydd trots allt, och ullkläder under värmer lagomt Jag vet även de som vikt ihop en liten fleecefilt och satt in i sjalen, bakom ryggen på bäbisen och på så sätt fått till ett inbyggt bärskydd liksom.
Av mammatillE
Bärskydd eller bärjacka/bärfleecetröja röstar jag för! :) inga glipor, inget knöl, du känner hur varm bebis är.
Jag bar först innanför min gravidjacka. Då hade hon stickad tröja ( vinter) och jag kunde stänga om nästan hela henne.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?