Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Albert ska just nu kånkas runt hela dagarna och han accepterar inte att sitta i sjalen. Han ska bäras framåt och är mycket bestämd på den punkten ;-) Dessvärre pallar inte riktigt min rygg den snedbelastning det blir. Jag har försökt ha honom i Buddha, men han blir jättearg. Tänkte att jag kanske kunde testa att bara låta honom sitta utåt i krysset ett tag för att få lite avlastning. Det är ju inte så ergonomiskt för honom, men man borde väl kunna ha honom så en kortare stund... (om han går med på det vill säga)

Jag har även svårt att bli kompis med min ringsjal. Jag får honom inte att _sitta_ i den. Det blir mer som att han bara blir klämd emot min kropp. Kan det vara så att han är för liten? Han är 60 cm lång och har rätt korta ben. Med vikblöjor blir han nästan bara blöjrumpa ner till knäna ;-) Kan det ha med det att göra? Fast han sitter ju bra i långsjalen... Kompisar blir vi iaf inte, jag Albert och rinsjalen...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har tänkt testa det också. Har försökt några gånger, men det är inte så lätt att knyta upp arg sprattelbäbis när man inte är van ;-) Jag får öva, det vore ju absolut att föredra!
Användarens profilbild
Av Helena
Kanske du skulle investera i en sele, då är det lättare att bära på ryggen och kanske han gillar att sitta på magen då också, det blir ju liksom lite friare. Fast det är klart, han är kanske fortfarande för liten för Ergo och Sutemin.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Han är bara tre mån, så än är han för liten för sele. Har tänkt sy en abc-sele, men då gäller det ju att hitta tid för det mitt i bärandet ;-)
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Jag har burit G framåtvänd i dubbel-X i perioder. Jag brukar dra upp tyget kring hans rumpa så att han sitter som i en "kungsstol". (Ingen vidare förklaring är jag rädd :lol: ). På så vis hänger inte benen rätt ned och ryggen får en hyfsad rundning. Axlarna hålls fast av övre delen av krysset så han inte trillar ur. Ska väl tillägga att jag gjort detta i Storken. Har gjort det hyfsat nyligen och G väger 10,5 kg, det fungerar en stund men tyngdpunkten är mycket sämre placerad än vid inåtvänt.
Användarens profilbild
Av Helena
Någon typ av höftknytning kanske skulle funka, då kan han ju vara med mer och det blir ergonomiskt.
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag har burit joar frammåt i krys också, det blir tyngre än att bära innåt, men nmer praktiskt än att inte bära alls :wink:
och man kan ju sprida ut korset så det blir liiiiite större belsatningsyta än i bb sele iaf....
Användarens profilbild
Av Helena
Har du provat knytningen i easycare-häftet på tyska på sidan 38. Ett höft-x där man sedan virar om sjalen ett extra varv på något vis och så blir det som ett smokingbälte. Det blir väl typ som x-omslut 2 på höften, men man knyter inte klart sjalen först, utan sätter i barnet i krysset och sedan gör man smokingbältet. Jag har inte riktigt satt mig in i hur man gör, men den är ju lite stadigare än bara ett kryss på höften verkar det som.

Annars kanske vanligt höft-x funkar bra, det finns ju också med i Easy-care häftet. Jag tycker att Easy-care är en rätt bra sjal för höft-x, den är ju 70 centimeter bred och man kan dra upp sjalen rätt ordenligt på barnets rygg.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Höft vet jag inte om det funkar. Brukar försöka bära honom så på "fri hand", men det är oftast inte så populärt. Rätt fram ska det vara :-)

Någon som har någon tanke kring ringsjalsproblemet?
Användarens profilbild
Av Jennelii
Knyttet & K skrev:Någon som har någon tanke kring ringsjalsproblemet?
Jag o ringsjalen var inte alls kompisar förut men nu när Linus är större är det mkt lättare...jag kan försöka hjälpa dig..så gott jag kan =)
Knyttet & K skrev:
Jag har även svårt att bli kompis med min ringsjal. Jag får honom inte att _sitta_ i den. Det blir mer som att han bara blir klämd emot min kropp. Kan det vara så att han är för liten? Han är 60 cm lång och har rätt korta ben. Med vikblöjor blir han nästan bara blöjrumpa ner till knäna ;-) Kan det ha med det att göra? Fast han sitter ju bra i långsjalen... Kompisar blir vi iaf inte, jag Albert och rinsjalen...
Jag vet inte om det hjälper, men så här brukar jag göra för att få ner rumpan i sittläge: dra upp den nedre kanten innanför rumpan/i knävecken. Håll under rumpan med vänster hand så att kanten stannar där och dra åt den kanten. Kanske släpp lite på tyget innanför kanten, så att det blir en påse. Dra åt överkanten och över delen av sjalen. Dra upp benen rejält åt sidorna, lyft upp/håll in bebisen med vänster hand och dra sen åt hela ringsjalen ordentligt. Vet inte om jag beskriver så bra, men ungefär så gör jag, annars blir Gabriel gärna som en pinne och bara fastklämd mot mig, precis som du beskriver.
Användarens profilbild
Av Sarai
Knyttet & K skrev: Någon som har någon tanke kring ringsjalsproblemet?
Tja, vi var inte heller vänner med ringsjalen i början. Jag har mest använt den för att amma "offentligt". Men för någon månad sedan gjorde vi ett nytt försök. Jag kom på att jag hade haft ringarna för långt ner och hela sjalen för lös till att börja med. Resultatet blev att allt liksom blev hängigt och obekvämt för oss båda. Är det löst från början är det svårt att spänna tillräckligt sen. Nu har jag den så att jag knappt kan få i Karl från början, så får jag hellre lossa lite sedan. Då sitter han närmare mig och måste ha benen ordentligt åt vart håll med resultatet att rumpan åker ner mer. Det är ju den som ska sitta i sjalens "grop". Ge inte upp utan testa lite då och då!
Av Annamamman
Jag har inte heller fått till det så bra med ringsjalen, men nu når M är fem månader går det bättre och bättre. Så ge inte upp!
Användarens profilbild
Av amöba
Det tog tid innan jag kom överens med ringsjalen också. Ingrid var nog nästan halvåret. Och det var inte förrän jag sydde en i annat tyg som det blev riktigt bra. Nu gör jag ofta så att jag sätter Ingrid på höften och sen drar jag på oss sjalen. Det gäller bara att se till att ringarna inte hamnar för långt ner och att sen få in det mesta av tyget i hennes knäveck. Tycker att det är det enklaste sättet att få till det riktigt bekvämt eftersom hon redan sitter som hon ska och sjalen sedan bara ska stödja.
Användarens profilbild
Av Linnea
både jag å lova älskar vår ringsjal, effektiv, bekväm och lätt att förändra - från att sitta å titta tilla att dra upp tyget över hela huvudet för vila!

när hon var pyttig som din låg hon ofta i vagga, men med benen utanför (de hamnar på snedden liksom) ett tips är att skippa spädisknytningarna med benen innanför nedre kanten det blir lätt obekvämt för bebben - kanske inte så populärt när han är pigg dock :)

tänk på att knäna ska hamna ovan för rumpan = sitta i påse

spänna en del av sjalen i taget (dra i ändarna och mitten för sig inte hela svansen) ha slätt tyg längs hela den rundade kroppen och en korv under armarna (om inte slätt över axlarna) och en korv i knävecken eller strax ovanför

nuförtiden sitter lova mest på höften korta stunder eller på ryggen längre
Lycka till :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?