Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur har ni gjort med era små när ni började sjala? Jag började ha min lille i sjal vid ca 3 veckors ålder, han är nu sex veckor. Har honom i sjal eller sele 2-3 ggr om dan och 1-2 timmar åt gången, ibland mindre. Om jag rör mig för lugnt eller sitter stilla vaknar han ofta och gnyr eller grinar. Ska jag då ta ur honom direkt? Brukar göra det.. Skulle vilja kunna ha honom i sjalen mer.
min lilla tyrann KRÄVDE att vi stod upp och gick omkring för att vara nöjd, vare sig han var i sjal eller i famnen. (tricket där heter pilatesboll - att sitta på en sån känns tydligen som att man går omkring. Mkt välkommet under långa kvällar av promenader fram&tillbaks i lägenheten)
Jag tror att det är rätt vanligt att bäbisar inte vill vara i sjalen när man sitter ner... passa på att sjala på promenader, ärenden på stan etc (om du lär dig att sjalamma så är såna utflykter hur smidiga som helst!! Jäklar vad jag njöt av att kunna gå på stan och lalla runt samtidigt som jag ammade innanför vinterjackan :loving: ). När du fått in knixen på ryggknytning kan jag tipsa om bakning som en bra sjal-aktivitet. :tumup:
Ok då är det unga konstigheter då. Men om man nu rör på sig, tar ni ur bebis om denna klagar i början eller efter ett tag? Ser alltid till att han ammat innan.
Min lilla är snudd på jämt nöjd i sjal/sele. Om inte så är det oftast för att hon är trött och det är anledningen till att hon åker sele/sjal, eftersom att hon ska sövas. Hade hon skrikit bara sådär hade hon givetvis fått komma upp, men det har aldrig hänt. Hon är nöjd på mammas mage eller pappas rygg ;)
Carolinah skrev:Ok då är det unga konstigheter då. Men om man nu rör på sig, tar ni ur bebis om denna klagar i början eller efter ett tag? Ser alltid till att han ammat innan.
Jag har gett mina bebisar fri tillgång till bröstet i sjalen. Annars funkar inte mitt liv :lol:
Tur jag har bra rygg, för det kräver att jag sjalar rätt lågt.
Min plutt brukar som sagt gnälla i början, ungefär hälften av gångerna, ofta har jag då tagit upp honom men nu när jag istället börjat gå runt så somnar han i regel alltid. Då är det väl ok? Har provat att amma i sjalen en gång, ska träna mer på det, då blir han säkert mer nöjd också för han vill tutta mycket.
Carolinah skrev:Min plutt brukar som sagt gnälla i början, ungefär hälften av gångerna, ofta har jag då tagit upp honom men nu när jag istället börjat gå runt så somnar han i regel alltid. Då är det väl ok? Har provat att amma i sjalen en gång, ska träna mer på det, då blir han säkert mer nöjd också för han vill tutta mycket.
Ja, absolut! De flesta bebisar jag har träffat har haft lite missnöje innan de somnar. Att gå med dem brukar vara väldigt effektivt.
Jag brukar kombinera med bröstet.
Om han blir snabbt nöjd kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara något fel med det :tumup:
Carolinah skrev:Min plutt brukar som sagt gnälla i början, ungefär hälften av gångerna, ofta har jag då tagit upp honom men nu när jag istället börjat gå runt så somnar han i regel alltid. Då är det väl ok? Har provat att amma i sjalen en gång, ska träna mer på det, då blir han säkert mer nöjd också för han vill tutta mycket.
Det är ditt barn och din magkänsla som är det viktiga.
Om ditt barn gnäller och du känner att du behöver komma till undsättning gör du det.

Men varje ljud är inte missnöje och varje missnöje måste inte "lösas" direkt ens för en superliten. Lite gruffande, lite bökande, lite ropande och ett och annat litet gnäll är inte situationer som alltid måste fixas direkt. Ibland fixar bebis det helt själv.

Och att tro att alla barn går att hålla nöjda alltid riskerar bädda för ett tufft föräldraskap. En människa måste få visa missnöje för genom missnöje kommer förändring.
Om bebis vaknar av att du står stilla (jag står och sitter numera typ aldrig stilla för det gillar inte min minigris) och sjalen är på hade jag inte tagit ur. Nyäten som du säger så är det inte troligt att det är mat. Kanske inte har sovit färdigt och kan "hoppas" till sömns igen (när E ska somna brukar jag passa på att köra ett husplocl, saker som hamnat i fel rum. Blir mycket rörelse och gå. :thumb: Funkar fiiiint!). Det kan vara att han vill komma ur, men det vet du ju inte förrän du testat om han vill somna om.
Hej, vilket bra svar, tack! Det är just det du beskriver som jag behöver lära mig. Man vill så förtvivlat gärna tillgodose hans behov, att han ska känna sig mätt, trygg, älskad mm att man lätt överdriver.
LillaMy84 skrev:Första tanken som slår mig, kan han kanske vara kissenödig :)?
Bra poäng!
Här gnys det ofta efter sjalsömn, hon vill komma ur och kissa.
Kissnödig? :) Han är ju bara sju veckor och kissar väl när han behöver, var det än må vara :)
Carolinah skrev:Kissnödig? :) Han är ju bara sju veckor och kissar väl när han behöver, var det än må vara :)
Nej, faktiskt inte :D
Bebisar verkar ha en instinkt som gör att de inte gärna kissar/bajsar på den som bär dem.
Det är det som gör att det går bra att ha bebisar utan blöjor, görs i många fattiga länder.
Dt är bla det som man utnyttjar när man kör EC, elimination communication.

Här kissar vi ibland bebis i handfatet ist för att vänta tills hon gör det i blöjan. Bajsar gör hon oftast i handfatet.
Det kan ju vara bra att veta om alltså, att bebisar också ofta visar obehag när de behöver kissa och sitter i sjalen. Oavsett om du intresserar dig för EC eller ej :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?