Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Fanny1
När bär ni?

När jag lagar mat, diskar, hänger tvätt, dammsuger osv. När han har svårt att komma till ro på annat sätt, bästa sättet att få honom att somna är att bära på ryggen. När jag ska handla och gå på stan för jag tycker att det är jobbigt att gå i affärer och åka rulltrappa med vagn. När någon av oss upplever en situation som stressig och vill vara nära varandra och distansera lite från andra. När han vill amma ibland. När vi åker kommunalt. När vi går på promenad ibland. När jag ska tvätta av honom över handfatet, typ när han är kladdig efter maten eller har bajsat. När han gråter ibland. När jag ska visa honom något som är högt upp.

Hur bär ni dem? Hur länge i taget?

På höften, oftast den vänstra men jag försöker växla lite. På magen eller ryggen. Hans pappa bär honom på axlarna ibland.
Jag bär väldigt olika länge.

Varför - av vilka anlednignar?

För att vi alltid har burit honom mest hela tiden, vi trivs så bra med att bära helt enkelt. Och för att han vill bli buren.

I vilken typ av bärhjälpmedel?

Mei hip, hybrid MT, ergonomisk sele, vävd sjal eller ringsjal. Oftast selen.

Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet?

Jag får ont i axlarna ibland. Oftast när jag burit utan hjälpmedel såklart, eller när jag burit jättelänge, eller när jag burit på ryggen för det är jag inte lika van vid som att bära på magen så de musklerna är inte lika starka. Ibland när jag burit på magen på en jättelång promenad kan jag få ont i korsryggen också. Eller när jag samtidigt burit på tunga matkassar.

Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall?

Försöker att bära med sele eller sjal så ofta som möjligt istället för med armarna. Jag bär så ofta som möjligt för att jag vill att musklerna ska hinna med att anpassa sig efter hans vikt. Och så försöker jag bära på olika sätt, variera mellan mage och rygg och mellan olika knytningar.

Något annat du vil lberätta?

Han är ett och ett halvt år och väger ungefär 12 kg och är ungefär 80 cm lång. Och du får använda mina svar till vad du vill :)
husmodern skrev:Jag kom och tänka på filmen Babies som följer 5(?) bäbisar i olika delar av världen under ett år. I ett klipp visas när det japanska barnet är på dagis och man ser fröknarna i bakgrunden som knyter upp barn på ryggen i meitais.
Åh, den vill jag se!
morgon skrev:Tack så jättemycket för alla svar. Jag tar gärna emot fler! :D
Det finns många aspekter på det här men kankse bärande i förskolan görs lite för omöjligt ibland :hmm:
Tänker på det här med kuvöser och känguruvård inom neonatalvården ...

Så jag tänkte skriva lite om bärande på min förskollärarblogg, Vara växa leva http://varavexaleva.wordpress.com/.[b] Kan jag skriva att jag har frågat om bärande på sjalbarn, och lite generellt om era erfarenheter, utan att nämna någon vid namn?[/b]
:tumup: för min del.
keah skrev:
Det finns många aspekter på det här men kankse bärande i förskolan görs lite för omöjligt ibland :hmm:

Så jag tänkte skriva lite om bärande på min förskollärarblogg, Vara växa leva http://varavexaleva.wordpress.com/.[b] Kan jag skriva att jag har frågat om bärande på sjalbarn, och lite generellt om era erfarenheter, utan att nämna någon vid namn?[/b]
Min med.
Veronikak skrev:
keah skrev:

Min med.
Apselut!
Jag kan inte sluta läsa din blogg, Marit! :D

Jag hinner inte svara på dina frågor just nu, men har en tanke om varför förskolepersonal inte bär med bärdon. Jag jobbar på förskola och har använt min sons sele en gång, ryggbar då ett barn på ca 20 månader på en lite längre promenad i skogen, barnet ville inte sitta i vagn. Mina kolleger tyckte det såg både mysigt och praktiskt ut (barnet i fråga nästan somnade) men uttryckte farhågor kring säkerheten, som i: vad händer om jag snubblar och ramlar med barnet på ryggen, och barnet kommer till skada? En ren försäkrings- och ansvarsfråga, alltså!

Så jag tänkte skriva lite om bärande på min förskollärarblogg, Vara växa leva http://varavexaleva.wordpress.com/. Kan jag skriva att jag har frågat om bärande på sjalbarn, och lite generellt om era erfarenheter, utan att nämna någon vid namn?

En sak jag tycker är bra med just ryggbärnadet och lite större barn är att jag frågar F om hon vill åka rygg och klappar på min rygg (använder på så sätt egengjort tecken) och sätter mig sedan ner på huk. Hon går fram till mig och hoppar upp själv på ryggen (ja, så gott hon nu kan hoppa upp själv). Detta kan var bra att påpeka. Äldre barn behöver man inte svinga upp... Sen reser jag mig upp och drar upp selen.
Veronikak skrev:
keah skrev:

Min med.
Om du länkar till SB så ja!
När bär ni?
Oftast bär vi när vi ska någonstans. Jag tar alltid bärdon istället för vagn. På promenader, till och från stan eller till vänner.
När hon är hängig vid sjukdom/tandsprickning och behöver närhet. När jag lagar mat och hon vill vara med, men där jag behöver använda båda händerna och då inte kan ha henne på höften. Vid övertrötthet när inget annat funkar.

Hur bär ni dem? Hur länge i taget?
Oftast på höften utan bärdon, men för det mesta på ryggen.
Vid insomningssvårigheter eller när behovet bär jag på magen när hon vill amma.
Vid promenader kan det bli upp till en timme, men oftast kortare tid. Någon halvtimme vid matlagning i hemmet, eller ner till tvättstugan.

För att vi behöver transportera oss. Dottern känner sig trygg när hon är nära, och hon brukar oftast inte tycka om att åka vagn.

Vävd långsjal, manduca och mei tai.

Efter en längre stund kan det kännas i knäna eller i ryggen.

Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall?
Genom att bära mycket har jag fått starkare rygg- och magmuskulatur. Likaså låren har tränats upp.
Det är viktigt att tänka på hållningen när man bär, just för att inte få ont.

Något annat du vil lberätta?
Jag kan förstå varför inte fsk-personal kan/ska bära, ur hälsoaspekterna. Men inskolningen för min dotter hade varit bättre om hon hade fått bli buren. Hon ville vara i famnen på dem hela tiden, och jag vet att personalen satt mycket med henne på golvet så hon fick vara nära, men det kunde de ju inte göra hela tiden.
Dottern är för övrigt 16 månader nu, men jag tror vi kommer bära henne länge. :heart:
När bär ni?
Inte så ofta nu, men ibland mellan bilen/tunnelbanan/bussen och någon aktivitet vi ska på där vagnen inte passar att ha med och/eller det är mycket trafik. När vi var på semester i vintras bar vi på flygplatsen, när vi var på utflykter, till och från restauranger, på platser med mycket folk som marknader, affärer etc. Vid vagnvägran (som är vanligt förekommande här) och vid sjukdom bär vi också. Ikväll när vi ska på konsert räknar vi med att bära - dottern ser fram emot att få "dansa i sjalen"!

Hur bär ni dem?
Min man bär ofta utan bärdon, men när vi använder bärdon bär vi både på mage.

Hur länge i taget?
Från 5 min upp till några timmar.

För att dottern så gärna vill! :loving: Det är mysigt och praktiskt för alla. Nu när jag inte ammar längre är det enda sättet för henne att kunna komma till ro i stökiga miljöer.

Vävd långsjal, i enstaka fall trikåsjal (när dottern är sjuk och någon av oss behöver sitta upp med henne på natten). Min man bär i Manduca.

Ja, tyvärr. Jag får hemskt ont. Axlar, nacke, men framförallt ländryggen. När jag bär i sele gör det väldigt ont i höfterna också.

Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall?
Nej, jag har i alla fall inte kommit på något sätt.

Något annat du vill berätta?
att bärandet gör ont på mig beror mer på min kropp och hälsa än på bärandet, om man säger så. Utan bärdon kan jag inte bära alls så det är ändå ett fantastiskt hjälpmedel för mig.
husmodern skrev:Jag kom och tänka på filmen Babies som följer 5(?) bäbisar i olika delar av världen under ett år. I ett klipp visas när det japanska barnet är på dagis och man ser fröknarna i bakgrunden som knyter upp barn på ryggen i meitais.
Den hade jag glömt bort att jag ville se! Tack för påminnelsen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?