Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av surftrollet
Jag har räddat två bäddmadrasser, 90x200 cm och kanske 5 cm tjocka, från tippen. Tänkte att nåt kan man väl göra med dem ... De verkar vara i bra skick och jag tror att det är latex bara, tygfodralen har dragkedja. Idéer? Både för madrasserna, dragkedjorna och tygfodralen. :D
Av Sia
Oj, jag är på väg till tippen med vår gamla bäddmadrass, den är full i svett, hundkiss, barnkiss, kräks, näsblod och gud vet vilka fler kroppsvätskor. :gomma:
Inte ens jag kan komma på nåt att använda en gammal begagnad bäddmadrass till mer än att bränna den på bål.
Av lilith
Tvätta varmt med tanke på Sias input :fnissa:

Klipp dem i små kuber och stoppa dem i ett snyggt påslakan (eller annat tyg) och sy igen så har du en mysig typ-sacco-säck!
Har dock inte testat själv, bara läst om det på internet för längesen 8)
Kasta säger jag också.
Vi köpte en beggad säng till dottern och då ingick det en madrass i fint skick men jag åkte till IKEA och köpte en ny för tusenlappen. Efter att ha läst att det kunde finnas kvalster i den som skulle smitta våra övriga madrasser och soffor var jag inte så sugen på att få in den i mitt hus :nono:
:lol: Värst vad eniga ni var då! ;) Bäddmadrasserna har varit hos folk som använder skydd över dem och aldrig har haft varken hundar eller barn i sängen så jag vill inte jämföra med er madrass, Sia. ;) Men jag kanske får tänka om ändå. :hmm:
Fridute skrev:Hur har den varit förvarad? Hur gammal? Gammal latex eller PU hade jag inte återanvändt. Börjat smula sänder sig? Eller andra täcken på degradering?
Ja, faktiskt fick jag några degraderade täcken också. ;)

Inte söndersmulade, förvarats inomhus tills väldigt nyligen, senaste veckan i ett garage. Jag vet inte hur gamla de är. Som mest 10 år gamla men jag vet inte exakt.
Av honungsmarmelad
Jag skulle slängt oavsett. Skydd eller inte. Har de varit helt förpackade i plast? Annars är de garanterat fulla med kvalster och äckel.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Jag har haft 2st gamla bäddmadrasser, där jag varit enda ägaren. Jag tog av dem skyddet och tvättade dem i duschen (jag stod barbent i duschen och trampade in hett vatten och tvättmedel i dem, sedan samma procedur för att skölja dem. Sambon tyckte det såg väldigt roligt ut... ) och hängde dem sedan att torka. Den ena har nu fått bli dyna till en hallbänk som hos en vän. Det var hon som frågade om hon kunde få en av dem. Den andra har jag tagit en del av och sytt ett vadderat skydd till huvudgaveln till sängen, så vi slipper slå i huvudet vid läsning eller ev. lekar. 8)
Resten funderar jag på att använda till dynor för våra balkongstolar.
Jag avser att ta en UV-lampa och bada madrasserna i ljus, utöver tvätt, om jag sparar dem.
CAKirre skrev:Jag har haft 2st gamla bäddmadrasser, där jag varit enda ägaren. Jag tog av dem skyddet och tvättade dem i duschen (jag stod barbent i duschen och trampade in hett vatten och tvättmedel i dem, sedan samma procedur för att skölja dem. Sambon tyckte det såg väldigt roligt ut... ) och hängde dem sedan att torka. Den ena har nu fått bli dyna till en hallbänk som hos en vän. Det var hon som frågade om hon kunde få en av dem. Den andra har jag tagit en del av och sytt ett vadderat skydd till huvudgaveln till sängen, så vi slipper slå i huvudet vid läsning eller ev. lekar. 8)
Resten funderar jag på att använda till dynor för våra balkongstolar.
Det var faktiskt en riktigt bra idé! Jag har funderat på att sy dynor i (PVC-fri) vaxduk för att kanske kunna förvara dem under tak utomhus på sommarhalvåret.
Av lilith
Ja oj vad nedröstad man blev :lol: Skönt dock att inte -bara- jag tycker det är ok att återanvända gamla bäddmadrasser.. om materialet är helt och ok (är det åldrat och smuligt funkar det ju inte) tycker jag inte det känns orimligt att tvätta ur/neutralisera allt äckel :rodna:. Att använda till stolsdynor, speciellt om man klär in dem i vaxduk är ju en jättebra idé, det ska jag komma ihåg!
Användarens profilbild
Av miom
Om de är överskott på bäddmadrasser har jag gjort dynor och även klätt en och gjort en mjuk sängavel på landet som jag har fäst i krokar på väggen.

Om de är madrasser jag använt och jag inte vill använda som bäddmadrasser längre har jag slängt dem. Då vill jag inte använda dem till något annat heller.
Användarens profilbild
Av Edith
Vi använde vår gamla bäddmadrass till stoppning i den hembyggda huvudgaveln till dubbelsängen. Perfekt tjocklek! Jag skar till så stor bit som behövdes, häftade/limmade fast den på en spånskiva och täckte den med ett snyggt möbeltyg i ull. Blev verkligen otroligt bra! :tumup:

Hade vi haft en bäddmadrass på 90 cm skulle vi ha byggt en gavel till Helmers säng också. :D
Användarens profilbild
Av Anna
Alltså, i ditt första inlägg låter det i mina öron som att du varit på tippen och bärgat två bäddmadrasser ur en container och tänker UÄÄCK, släng tillbaka dem pronto!

Men sedan tror jag mig se att det är så att du fått dem av någon du vet vem det är och som skulle ha slängt dem och då tänker jag att du kan göra lite vad du vill med dem. Som balkongdynor, eller stoppning till någonting annat.
Anna skrev:Alltså, i ditt första inlägg låter det i mina öron som att du varit på tippen och bärgat två bäddmadrasser ur en container och tänker UÄÄCK, släng tillbaka dem pronto!

Men sedan tror jag mig se att det är så att du fått dem av någon du vet vem det är och som skulle ha slängt dem och då tänker jag att du kan göra lite vad du vill med dem. Som balkongdynor, eller stoppning till någonting annat.
:D Ja det är mina föräldrars gamla. De köpte en dubbelsängsbäddmadrass i stället. Att jag räddade dem från tippen är likafullt sant. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?