Carolinah skrev:Tack för flera svar! Svårt om man ska köra trikå el våga sig på vävd, är ju sån nybörjare. Har iaf funderat lite mer och tror nog sjalen absolut mest kommer användas inne och då första halvåret-året. Ute blir det nog vagn mest. Ringsjal hur länge kan man ha barnet i en sån, i vilka positioner o hur är dem att knyta? Viktigast för mig är att det går att ha barnet i sjalen ett par timmar samt att den ej är för svår att knyta, men framförallt att det inte blir för varmt! Av Tricot Slen är både jag o bebis svettiga som grisar efter ca en timme.
Jag började också med Tricot Slen och vi körde med den i några månader (barnet föddes i slutet av mars i fjol) till dess att det blev lite för varmt och lite för tungt. På sommaren köpte jag ringsjal och en tunn vit gauze. Calin Bleu Cool Wrap har jag för mig att gauzen hette som jag köpte av Katarina på Knyt-An (var och provade hos henne här i Stockholm).
För mig personligen tog det längst tid att lära mig att få det rätt med ringsjalen. När jag väl hade klurat ut den blev den helt ovärderlig. Men inte för några längre stunders bärande, utan till exempel för att söva bebisen när hon inte själv insåg att det var dags att sova. Då skumpade vi omkring en liten stund i ringsjalen och sen sov hon sött och kunde läggas över i sängen. Så gör vi fortfarande ibland. Det finns också de som tycker att det funkar jättebra att amma i ringsjal och få händerna fria till annat samtidigt. Jag lyckades aldrig riktigt få det att funka (man kan amma i långa vävda sjalar också).
Jag använder också ringsjalen när vi till exempel ska gå ett par hundra meter till parken för att leka. Men längre stunder avlastar inte ringsjal så där superbra eftersom man inte fördelar vikten jämnt över axlarna utan mest belastar en axel.
Vill du har barnet i sjalen ett par timmar i stöten skulle jag nog inte rekommendera ringsjal i första hand, utan en vävd, tunn, sjal. Som en gauze. Det tar ett antal tittar på youtube eller sjalbarn.se för att få snits på knytandet, men det ÄR faktiskt inte speciellt svårt. Efter bara ett litet tag känner man sig som värsta proffset

. Så var inte rädd för att det ska vara svårt med vävd sjal. Tycker att du att det ändå krånglar kan du alltid efterlysa hjälp och tips här på forumet. Har du tur bor någon nära dig och kan visa dig handgripligen hur man gör.
Jag trodde nog att vi skulle köra ungefär 50/50 sjal och vagn, men det blev typ 99 sjal och 1 vagn. Det är olika vad man trivs med och vad barnet trivs med. Vårt barn visade så himla tydligt från början att sjalen var toppen och vagnen var....sådär. Så då blev det sjal för det allra mesta och så är det fortfarande. Funkar jättebra, tycker jag. Lycka till!!