Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej! Har precis börjat med bärsjal och har nu använt en Tricot Slen i ett par dagar. Funkar jättebra att knyta men den är ju så tjock, både jag och bebis (som är tre veckor gammal) blir supervarma redan nu, så hur ska det då bli i sommar tänker jag.. Tänkte därför försöka komplettera med en tunnare och bra mycket svalare sjal, men vad ska man välja? Klarar man av en vävd? Min tanke är att bära mycket, främst hemma, men även lite ute, kanske första halvåret-året och i vagga + groda. Calin Bleu Gauze, Looma Sino och Wrapsody Bali Stretch är tre sjalar jag läst mycket positivt om. Ska jag satsa på någon av dessa eller kanske något helt annat? Priset är inte så viktigt, vill främst hitta en snygg sjal som framförallt känns bra och enkel att använda. Känner mig helt lost!
Jag gillar gauzen, den blir lite smalare när den skrynklar ihop sig lite på bredden. Sinon är också mysig och lättknuten och räcker ca till 6 mån beroende på hur tung bebis är ( jag använde min i ca 6 mån med ettan, andra gången blev det vävd från två veckor).

Wrapsody har jag bera kollat lite på, jättefina om man gillar batik o mönster men tänk på att den är bred och därmed blir det mycket tyg i den. Många gillar den.

Både gås o wrapsody klarar tyngre och större barn
Gauzen var min första vävda sjal och den var väldigt lättknuten. Köpte den just för att jag höll på att svettas ihjäl i min Moby wrap.
Det är ju ganska liten skillnad i själva knytningen när man har en trikå och en vävd, skillnaden är att du måste ha i barnet tidigare i den vävda.
Vi började med en tricot slen (i juni...) och tyckte den var hiskeligt varm. Efter ett par månader köpte vi en calin bleu gauze, som vi inte tyckte var fullt så varm och som vi använt läääänge. Dock är det ju en långsjal och helt sval är den ju inte inne och i varmt solsken, även om den är mycket svalare än den gosmjuka tricot slen:en. Funderat på en ringsjal eller liknande med mindre tyg i till inomhusbärning? Ska du bara köpa en sjal, så röstar jag dock på gauzen, vi är mycket nöjda med den vi har.
Tack för flera svar! Svårt om man ska köra trikå el våga sig på vävd, är ju sån nybörjare. Har iaf funderat lite mer och tror nog sjalen absolut mest kommer användas inne och då första halvåret-året. Ute blir det nog vagn mest. Ringsjal hur länge kan man ha barnet i en sån, i vilka positioner o hur är dem att knyta? Viktigast för mig är att det går att ha barnet i sjalen ett par timmar samt att den ej är för svår att knyta, men framförallt att det inte blir för varmt! Av Tricot Slen är både jag o bebis svettiga som grisar efter ca en timme.
Carolinah skrev:Tack för flera svar! Svårt om man ska köra trikå el våga sig på vävd, är ju sån nybörjare. Har iaf funderat lite mer och tror nog sjalen absolut mest kommer användas inne och då första halvåret-året. Ute blir det nog vagn mest. Ringsjal hur länge kan man ha barnet i en sån, i vilka positioner o hur är dem att knyta? Viktigast för mig är att det går att ha barnet i sjalen ett par timmar samt att den ej är för svår att knyta, men framförallt att det inte blir för varmt! Av Tricot Slen är både jag o bebis svettiga som grisar efter ca en timme.
Jag började också med Tricot Slen och vi körde med den i några månader (barnet föddes i slutet av mars i fjol) till dess att det blev lite för varmt och lite för tungt. På sommaren köpte jag ringsjal och en tunn vit gauze. Calin Bleu Cool Wrap har jag för mig att gauzen hette som jag köpte av Katarina på Knyt-An (var och provade hos henne här i Stockholm).

För mig personligen tog det längst tid att lära mig att få det rätt med ringsjalen. När jag väl hade klurat ut den blev den helt ovärderlig. Men inte för några längre stunders bärande, utan till exempel för att söva bebisen när hon inte själv insåg att det var dags att sova. Då skumpade vi omkring en liten stund i ringsjalen och sen sov hon sött och kunde läggas över i sängen. Så gör vi fortfarande ibland. Det finns också de som tycker att det funkar jättebra att amma i ringsjal och få händerna fria till annat samtidigt. Jag lyckades aldrig riktigt få det att funka (man kan amma i långa vävda sjalar också).
Jag använder också ringsjalen när vi till exempel ska gå ett par hundra meter till parken för att leka. Men längre stunder avlastar inte ringsjal så där superbra eftersom man inte fördelar vikten jämnt över axlarna utan mest belastar en axel.

Vill du har barnet i sjalen ett par timmar i stöten skulle jag nog inte rekommendera ringsjal i första hand, utan en vävd, tunn, sjal. Som en gauze. Det tar ett antal tittar på youtube eller sjalbarn.se för att få snits på knytandet, men det ÄR faktiskt inte speciellt svårt. Efter bara ett litet tag känner man sig som värsta proffset :) . Så var inte rädd för att det ska vara svårt med vävd sjal. Tycker att du att det ändå krånglar kan du alltid efterlysa hjälp och tips här på forumet. Har du tur bor någon nära dig och kan visa dig handgripligen hur man gör.

Jag trodde nog att vi skulle köra ungefär 50/50 sjal och vagn, men det blev typ 99 sjal och 1 vagn. Det är olika vad man trivs med och vad barnet trivs med. Vårt barn visade så himla tydligt från början att sjalen var toppen och vagnen var....sådär. Så då blev det sjal för det allra mesta och så är det fortfarande. Funkar jättebra, tycker jag. Lycka till!!
Har nu vunnit en svart Looma Sino på tradera samt beställt en brun Gauze från Kockobello. Lite trista färger men det var vad som fanns. Kanske bra, hyffsat lätt att matcha iallafall. Hoppas det inte blir för varmt bara. Hittills har bebis bara varit i sjal nån timme åt gången, hoppas dessa inte gör oss lika varma. Då ska vi testa ute också. Tack för alla svar. Återkommer!
Hej igen! Är jättenöjd med Sinon, blir inte särskilt varm när jag har den inne iallafall, ute har det ju inte blivit så varmt ännu. Skickade tillbaka Gauzen, tyckte den verkade jättebra men färgen kändes så trist. Ville verkligen ha en lila eller dyl men har inte hittat. Beställer ev en Gauze senare, eller om jag hittar på något annat. Har även beställt en ergonomisk bärsele. Vill prova lite olika sorter :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?