Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av november
jag köpte en jacka till w på tradera, den var fin men sliten längst ner vid dragkedjan. När vi skulle öppna jackan föll den lilla metallbiten i nederkant på dragkedjan av så nu är det en liksom sliten/trasmig ände av dragkedjan och jackan går inte att stänga. måste man byta hela dragkedjan eller kan man limma/sy fast något stabilt litet stycke? kedjan är insydd i själva jackan så det är nog en relativt stor operation att byta, jag kan inte själv och om det kostar nån hundring eller mer hos sömmerska så är jackan plötsligt rätt dyr. några tips? :help:
Användarens profilbild
Av november
Kotten skrev:Kan det här funka? Det verkar smart. På min dragkedja fattades det tyvärr för mycket men det kanske går med din?

http://www.zipclip.se/default.asp?p=PRODUKTER

vilken grej! det skulle nog kuna funka! förstår jag rätt om man liksom börjar lite längre upp på dragkedjan än hur den var ursprungigen, så att man liksom kommer över det slitna stället? :hmm:
Användarens profilbild
Av november
november skrev:
Kotten skrev:Kan det här funka? Det verkar smart. På min dragkedja fattades det tyvärr för mycket men det kanske går med din?

vilken grej! det skulle nog kuna funka! förstår jag rätt om man liksom börjar lite längre upp på dragkedjan än hur den var ursprungigen, så att man liksom kommer över det slitna stället? :hmm:

jag ska låta min man kolla videon så kan han säkert komma på hur vi ska fixa till den slitna änden på jackdragkedjan. tack kotten!
Användarens profilbild
Av Kotten
november skrev:
november skrev:

jag ska låta min man kolla videon så kan han säkert komma på hur vi ska fixa till den slitna änden på jackdragkedjan. tack kotten!
Det var diddeldi som tipsade mig en gång. :D
Användarens profilbild
Av november
jag funderar på om man kan ta limpistollim och förstärka det slitna tyget i nederkant, det som ska in i själva drag-grejen sen :hmm:
Användarens profilbild
Av Kotten
november skrev:jag funderar på om man kan ta limpistollim och förstärka det slitna tyget i nederkant, det som ska in i själva drag-grejen sen :hmm:
Det där har jag också funderat på. :think:
Användarens profilbild
Av november
Kotten skrev:
november skrev:jag funderar på om man kan ta limpistollim och förstärka det slitna tyget i nederkant, det som ska in i själva drag-grejen sen :hmm:
Det där har jag också funderat på. :think:

idag har min man försökt elda och smälta lite i kanten plus fästa en ny tillbankad metallbit och det var verkligern nära att det funkade men blev inte helt bra. det får nog bli ny dragkedja ändå. maken säger att han sett nånstans att man kan kippa av bara själva kedjan från dragkedjan, sicksacka kanten så att det inte trasmar och sen sy i ny dragkedja i den gamla, så behöver man inte sprätta och ta bort hela den gamla dragkedjan. och jag som inte är så händiog på sånt men kanske jag ska testa.. får se det här som en försöktsjacka och så får w ha en ny vårjacka om det inte blir bra.
Användarens profilbild
Av mymlan
Nolina skrev:Kan inte jag få se färdigt resultat sen?
Vill också se. Lät som ett enklare sätt att byta dragkedja på (som annars aldrig blir av).
Användarens profilbild
Av Cayenne
Scilla skrev:Funkade den där ZlideOn? Sitter och läser om den nu.
Jag har köpt en sådan och satt på en tröja där kläppen gick sönder. Den funkar bra, men lite trögt går det att stänga, mendet beror nog på vad man har för dragkedja från början.
Användarens profilbild
Av november
Cayenne skrev:
Jag har köpt en sådan och satt på en tröja där kläppen gick sönder. Den funkar bra, men lite trögt går det att stänga, mendet beror nog på vad man har för dragkedja från början.

Har inte testat, och lagade aldrig jackan som den hör tråden handlade om. :oops: slide on hade kanske inte funkar här då det inte var själva drag-grejen som var sönder.

Och att sen hör tråden poppar upp just idag! Maken har lämnat W:s vinterjacka till en sömmerska idag, för att få ny dragkedja. :lol: en fin helly Hansen som jag köpte beg i nyskick flera vintern och som passar i år med. Dragkedjan knäpper dock upp sig själv och en ny hos sömmerska kostade 280 kr. Känns ok för en i övrigt fin jacka eftersom vi annars fått köpa ny jacka. Första sömmerska sa dock 450 kr!!!
Användarens profilbild
Av Scilla
november skrev:
Cayenne skrev:

Har inte testat, och lagade aldrig jackan som den hör tråden handlade om. :oops: slide on hade kanske inte funkar här då det inte var själva drag-grejen som var sönder.

Och att sen hör tråden poppar upp just idag! Maken har lämnat W:s vinterjacka till en sömmerska idag, för att få ny dragkedja. :lol: en fin helly Hansen som jag köpte beg i nyskick flera vintern och som passar i år med. Dragkedjan knäpper dock upp sig själv och en ny hos sömmerska kostade 280 kr. Känns ok för en i övrigt fin jacka eftersom vi annars fått köpa ny jacka. Första sömmerska sa dock 450 kr!!!
:lol:

Men alltså, jag är så trött på att dragkedjan alltid är det första som går sönder på jackor, väskor, you name it. Visst, de utsätts för en massa slitage men ibland är det ju uppenbart att de är underdimensionerade eller av dålig kvalitet. Så irriterande, särskilt som det ju är rätt arbetsamt att byta, och samtidigt kan resten av plagget vara hur fint som helst. Antar att det helt enkelt är ett bra sätt att få oss att behöva köpa nya kläder :twisted:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?