Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
kolmask skrev:
kasebana skrev:Jag har sett att endel köper så fina tyger från facebook. Hur hittar man grupper där det säljs tyg, och hur går man med?[/oquote]

Försökte länka men det funka inte från mobilen. Man ansöker om medlemskp, är aldrig något problem. Du kan söka på grupper, den jag är med i heter typ vi som köper och säljer kläder och tyger från 60- 70- och 80-talet
Och kolla tygsamlarna samt tygköparna också :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Min nya symaskin tycks vara trådsnobb! :shock:

Mitt trådlager innehåller lite av varje, blandade kvaliteter och med den gamla maskinen (årgång -65) var det aldrig några problem. Men den nya Janomen tycks vara lite känslig, stackarn :roll: .

Jag sydde med Stoff och Stils egen tråd och hur jag än gjorde så blev trådspänningen aldrig bra. Sedan bytte jag till Gütermann-tråd och då syr den perfekt! Inga andra ändringar gjordes, så det måste handla om tråden. Nu håller dottern som bäst på att lära sig sy, och det går liksom åt stora kvantiteter tråd... Var hittar jag prisvärd sytråd av god kvalitet?
Av mly
Fryle: Kan du spola upp tråden på underspolar och testa, för mig brukar det fungera bättre.

Är det någon som sytt en bärtröja? Jag har kommit på detta med att bära på ryggen, men jag skulle behöva något mer allternativ än bärjackan, speciellt eftersom det skulle bli riktigt varmt till nästa helg.
Användarens profilbild
Av Fryle
emmy_ackevik skrev:Fryle: Kan du spola upp tråden på underspolar och testa, för mig brukar det fungera bättre.
Ja, så snart jag köpt fler undertrådsspolar ska jag prova :tumup: .
Av mly
Fryle skrev:
emmy_ackevik skrev:Fryle: Kan du spola upp tråden på underspolar och testa, för mig brukar det fungera bättre.
Jag har köpt massa extra och ändå är nästan alltid alla upptagna, men nu har några börjat bli skeva och gå sönder :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
emmy_ackevik skrev:
Fryle skrev:
Jag har köpt massa extra och ändå är nästan alltid alla upptagna, men nu har några börjat bli skeva och gå sönder :hmm:
Till maskinen hörde fem (!) spolar + en ask med 25 rosa spolar, men eftersom min syintresserade dotter har en synskada så ska jag gå och köpa ofärgade istället.
Fryle skrev:Min nya symaskin tycks vara trådsnobb! :shock:

Mitt trådlager innehåller lite av varje, blandade kvaliteter och med den gamla maskinen (årgång -65) var det aldrig några problem. Men den nya Janomen tycks vara lite känslig, stackarn :roll: .

Jag sydde med Stoff och Stils egen tråd och hur jag än gjorde så blev trådspänningen aldrig bra. Sedan bytte jag till Gütermann-tråd och då syr den perfekt! Inga andra ändringar gjordes, så det måste handla om tråden. Nu håller dottern som bäst på att lära sig sy, och det går liksom åt stora kvantiteter tråd... Var hittar jag prisvärd sytråd av god kvalitet?
Det stämmer - jag har precis samma här med min 4030 (för visst har vi väl samma maskin?). Därför varnar jag tex för att köpa Dor-tak trådar från Bibbi - de är väldigt ojämnt spunna så det blir bara pannkaka av alltihop. Men det var någon som sa till mig att det egentligen är konstigt att man jagar efter billig tråd. Med tanke på hur mycket tid och energi man lägger ner på att sy sakerna vill man väl att de ska ha hållbara sömmar och det är ju förstås sant!
Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan: Ja, det är samma maskin. Egentligen jagar jag inte alltid billig tråd, men när dottern nu gör sina skapelser, som liksom oftast ändå inte blir något till, kunde jag tänka mig något billigare än Gütermann...

Tack för tipset om att undvika Dor-tak-tråden, tror jag kör på Gütermann ett tag, de verkar maskinen acceptera (och jag ångrar att jag inte köpte fler när Bauhaus skulle upphöra med dem och sålde ut för 10:-/rulle). Var köper jag dem billigast? Finns det andra som är bra? Falk-tråd gillar den inte heller...

tesoj: Vad fina och somriga kläder! :loving:
Tk81 och tesoj: vilka härliga skapelser! Fina färger att bli glad av och väldigt söta fotomodeller :loving:

Fryle: aha! Då förstår jag. Jag har ju (tyvärr) ännu ensamrätt på mina maskiner (inte sant, maken syr ibland men det är ju så lite att hans alster får kosta lite eftersom de används) så det är ju så klart en annan aspekt! Det är ju kul att få gå lös med lite billigare material i den åldern! Hur gammal är din tös och hur gör man för att få dem intresserade?
Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan skrev: Fryle: aha! Då förstår jag. Jag har ju (tyvärr) ännu ensamrätt på mina maskiner (inte sant, maken syr ibland men det är ju så lite att hans alster får kosta lite eftersom de används) så det är ju så klart en annan aspekt! Det är ju kul att få gå lös med lite billigare material i den åldern! Hur gammal är din tös och hur gör man för att få dem intresserade?
Dottern är nio och har spontant blivit intresserad när jag syr. Just nu är hon i en period när hon gärna vill göra "vuxensaker", laga mat, handla, sy på maskin... Ett sätt att få dem intresserade är kanske att sy åt dem, prova plagget ofta på dem så de liksom är närvarande under sömnadsprocessen?
Fryle skrev:
Vinterhumlan skrev: Fryle: aha! Då förstår jag. Jag har ju (tyvärr) ännu ensamrätt på mina maskiner (inte sant, maken syr ibland men det är ju så lite att hans alster får kosta lite eftersom de används) så det är ju så klart en annan aspekt! Det är ju kul att få gå lös med lite billigare material i den åldern! Hur gammal är din tös och hur gör man för att få dem intresserade?
Dottern är nio och har spontant blivit intresserad när jag syr. Just nu är hon i en period när hon gärna vill göra "vuxensaker", laga mat, handla, sy på maskin... Ett sätt att få dem intresserade är kanske att sy åt dem, prova plagget ofta på dem så de liksom är närvarande under sömnadsprocessen?
Ingen dum ide. Jag tenderar ju att trolla fram grejerna nattetid :oops:
Sedan får jag kanske ge mig till tåls lite också inser jag :lol:
Användarens profilbild
Av erisara
Vinterhumlan skrev: Ingen dum ide. Jag tenderar ju att trolla fram grejerna nattetid :oops:
Sedan får jag kanske ge mig till tåls lite också inser jag :lol:
Inte så länge nödvändigtvis. T(4 år) har sytt lite på min maskin medan jag övervakar (och har ställt ner maskinen på lägsta hastighet så att den syr långsamt). Hon har sytt en, ganska sned, tygpåse och tilsammans med mig (jag fick ta de klurigare momenten) en gosedjurs-orm. Men jag ska nog antingen köpa eller fixa till ett fingerskydd så att hon inte kan komma åt att få fingrarna i nålen (såg olika modeller på nätet men jag funderar på om man inte kunde sätta dit en bit avkapad petflaska runt om. Stark nog tejp så borde den kunna sitta still. Eller kanske en ståltrådskonstruktion.
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?