Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag funderar på vilka sjalar jag ska välja i början. Måste ju inte köpa på mig alla på en gång även om jag har några jag är sugen på. De sjalar jag funderar på är följande: mobyWrap, bambu trikåsjal, mam eco, easycare norrsken, hoppediz timbuktu, Ellevill Zara. Och så en MeiTai oxå (mest för att de känns lite enklare att knyta, vet inte om jag kommer att gilla allt tyget från sjalarna).

Jag vet inte om en del är utgående eftersom jag spanat i många år men det är de jag hittat som jag tycker är fina, fast det finns ju hur måååånga som helst. Jag vill inte ha alla på en gång utan kanske en eller två och så en meitai. Men vilka ska jag börja med? Dessutom funderar jag på om jag kanske ska satsa på en bärpåse till bb ifall jag inte hinner lära mig knyta. Men de känns inte så roliga. Gillar bambu i garner så egentligen kanske jag inte behöver en mobywrap om jag har en bambusjal? Kanske i så fall är bättre att strunta i mobywrap och satsa på en bambu och en mam eco i början? Eller är det stor skillnad på mobyn och bambu i lättheten att knyta? Vilken MT är bäst i början?

Mannen har sagt att han inte vill bära i sjal (i alla fall tror han inte det nu men jag ska minsann få honom att prova åtminstonen hemma :wink:) men däremot kan han tänka sig en ergonomisk sele :vågen:. Så vilken sele funkar redan från början och ett tag framöver? Har försökt kolla men många verkar bara gå att använda när bebisen är några månader. Hjälp mig.

Har kommit på att det blir väldigt dyrt det här men funderar på att hitta en del begagnade, finns ju en del här till salu ibland och så på tradera. Fast än får jag hålla mig lite, vi vill inte att köpa något till barnet för tidigt och det är det fortfarande men jag kan ändå inte låta bli att forska i ämnet. Många tankar och funderingar över vilka jag ska ha och vilken sele.
Vad är det för skillnad på vanlig beco och beco gemini? Beco jämfört med Ergo och Manduca eller vilken man nu ska ha? Kravet från mannen är att den är lättanvänd och inte för mycket krussiduller. Han tycker att en sjal lixom blir för mycket. Om ni förstår hur han menar, dels tycker han det är för mycket tyg och dels för mycket att knyta, det ska bara vara att knäppa på den och inte för mycket sele (tyg). Den ska ha lång användningstid.
Om ni vill ha den länge så skulle jag säga boba 3g! Den kan man ha redan från start, är utan en massa krångel men med smarta lösningar :D Jag har den och gillar den jättemycket! Å andra sidan är det nog bäst att ni går på sjalträff och provar flera olika, för det är så väldigt individuellt vsd man passar i. Jag har haft en manduca ett nra tag som satt jättebra tills jag ammade av mig alla graviditetskilon, nu padsar den inte als. Å andra sidan har jag kompisar som är betydligt smalare än vad jag är som passar i manducan så...

Jag skulle nog satsa på en bambusjal först, och får ni inte en kräkbäbis, så klarar ni er med men den till att börja med.
Jag skulle satsa på en trikåsjal i början. Det är lite knepigt att få till de första gångerna men man lär sig snabbt.

MT tycker jag är toppen när dom blir större (som i några månader), det absolut skönaste jag burit i. Vi har en hemmsydd med utbredbara axelband. Kan du eller maken sy någonting själv så är det faktist inte så svårt att sy själv.

Vad gäller sele har jag ingen erfarenhet av att bära nyfödingar i sele så jag vet inte. Till större barn har jag provat manduca och erog och tycker manducan var skönast av dessa. Men det verkar vara väldigt individuellt vilken sele som passar vem.

Bor du i Stockholm?
En trikåsjal räcker till en början. Räcker det inte kan man köpa till när bebisen väl är här. För man vet aldrig vilken sorts bebis man får. Jag har haft en som aldrig vill bli urtagen ur sjalen, om det nu inte var för att ammas, och en som i stort sett aldrig ville sjalas.

När man väl provat på att sjala går man på sjalträff, med bebis, och provar lite olika sjalar och selar för att se vad som passar just er bäst. Jag har aldrig riktigt fått till det bekvämt med vävd sjal (fast jag var en baddare på att lära andra att knyta och kunde få till en massa olika knutar), så för mig blev sele det naturliga valet. Och ajg kan i stort sett bara ha en sorts sele. De vanligast, Beco, Ergo är de jag provat, passar inte på mig, men Patapum baby och Pikkolo gör det. Pikkolo kan man använda från början och ganska långt upp, speciellt om man köper till en grej till midjebältet.
Vi hade en trikåsjal när Skrutt föddes. Trodde jag skulle bära dygnet runt, men han låg gärna själv och jag tyckte att det var ganska skönt.
Sen bar jag inte så¨mycket förr'ns han blev en 7-8 månader, bara korta stunder i ringsjal. Sen införskaffades en Manduca. Mitt absolut bästa köp då jag under flera månader bar honom dagligen, sövde honom i selen, tog promenader osv.
Ett tag fanns det en Patapum i vårt liv, men vi kom aldrig riktigt överens så den fick vandra vidare till en kusin.
Fick en Hoppe av en vän men har aldrig fått till ryggknytningarna riktigt och eftersom jag har Manducan var(är!) jag väl lat och tar den i första hand.
Numera används nästan bara ringsjalen till och från dagis (och bilen), affären osv.
Håller med folk innan, börja smått, känn dej fram och pröva så många olika- både sjalar och selar du kan.
Lycka till. :vågen: :D
Kollade lite på youtube hur man använder de olika selarna och många säger att manducan inte är bra till nyfödda då det inte går att ha dem i grodposition och att det inte är bra att sträcka ut höfterna så mycket åt sidorna som man gör i den. Men så verkar det vara med alla selar, brett isär. Hur ska man ställa sig till det?

Har nog bestämt mig för att börja med en trikåsjal (bambu) och så en meitai, tror jag, men selen verkar svårare att komma fram till. Vill att den ska passa redan från början men ändå funka länge. Kan ju vara så att jag inte alls får till det där med att knyta och då är det ju lättare med sele och så vill jag att mannen ska kunna bära från början.
Pikkolon har en gummisnoddsgrej som man drar åt för att göra den mindre bred för nyfödda. Det är inte riktigt en sele utan någon slags mellanting mellan sele och meitai (man bär barnet i förklädesstil kallas det på engelska). Om man vill fortsätta använda den som sele, vilket man kan men något jag aldrig provat, kan man köpa till ett midjebälte som man trär på magbandet.
Men varför ska selen passa så himla länge då? Både din och bäbisens kropp kommer ju förändras massor under det första året och det är ju inte säkert att det som passar i början passar lika bra efter ett tag.
Om du ist tänker att det ska sitta bra till att börja med och sen säljer av när det inte passar, hur skulle det funka? Köper du begagnat från början så kommer du förmodligen inte förlora några pengar alls.
Angående manduca från första början så går det utmärkt. Bebis ben får vara kvar innanför ryggpanelen. Å så finns det en spädbarnsinsats som man kan knäppa upp bebis i. Dock är den inte så mysig där från början, lite för tjock o hård till en pyttis. Angelpack eller beco gemini som jag inte provat själv tror jag på från början men angelpack kan ev vara lite liten om din man är stor
husmodern skrev:Men varför ska selen passa så himla länge då? Både din och bäbisens kropp kommer ju förändras massor under det första året och det är ju inte säkert att det som passar i början passar lika bra efter ett tag.
Om du ist tänker att det ska sitta bra till att börja med och sen säljer av när det inte passar, hur skulle det funka? Köper du begagnat från början så kommer du förmodligen inte förlora några pengar alls.
För att det är mannen som mest ska använda selen och jag tror inte hans kropp förändras så mycket :wink:
telistant skrev:Angående manduca från första början så går det utmärkt. Bebis ben får vara kvar innanför ryggpanelen. Å så finns det en spädbarnsinsats som man kan knäppa upp bebis i. Dock är den inte så mysig där från början, lite för tjock o hård till en pyttis. Angelpack eller beco gemini som jag inte provat själv tror jag på från början men angelpack kan ev vara lite liten om din man är stor
Hur är det med Angelpack och beco gemini med spädisar och grodställningen då? Mannen är inte jättestor har m i tröjor om det säger något om storleken. Något på 170 cm eller så i längd.
Cillan skrev:
telistant skrev:Angående manduca från första början så går det utmärkt. Bebis ben får vara kvar innanför ryggpanelen. Å så finns det en spädbarnsinsats som man kan knäppa upp bebis i. Dock är den inte så mysig där från början, lite för tjock o hård till en pyttis. Angelpack eller beco gemini som jag inte provat själv tror jag på från början men angelpack kan ev vara lite liten om din man är stor
Hur är det med Angelpack och beco gemini med spädisar och grodställningen då? Mannen är inte jättestor har m i tröjor om det säger något om storleken. Något på 170 cm eller så i längd.
Både becon och angelpacken är så smala att det funkar med grodställning redan från början.
Cillan skrev:
husmodern skrev:Men varför ska selen passa så himla länge då? Både din och bäbisens kropp kommer ju förändras massor under det första året och det är ju inte säkert att det som passar i början passar lika bra efter ett tag.
För att det är mannen som mest ska använda selen och jag tror inte hans kropp förändras så mycket :wink:
Inte han kanske, men er bäbis växer ju :mrgreen: och är det en liten knubbis så kommer nog varken angelpacken eller becon hålla så länge (jag har en knubbis och skulle nog kunna burit i dem tills hon var 8mån eller nått), får ni däremot en smal unge så håller de längre.
Men vill han inte bära i sjal i början tror du?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?