Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofin
solängel skrev:Varför man ska vrida maskorna när man stickar med tappade maskor:

Vridet:

Bild

Ovridet:

Bild

*repa upp* :roll:
Men oj vilket fint mönster! Finns det en beskrivning på det där någonstans?

Lycka till med upprepandet förresten..
CrazyMagpie skrev:
Fjärilen skrev:Har ni några tips på en enkel rundstickad kofta eller tröja till bäbis? Utan sömmar är ju ett stort plus men inget måste får la överleva :lol:
Kolla koftanskofta/tant kofta instruktionerna och sticka koftan/tröjan uppifrån och ned - Till en bäbis skulle jag nog sticka antingen som kofta, eller tröja med knappsprund för att vara lätt att ta av och på! :tumup:

Skillnaden mellan att sticka till barn istället för vuxen tycker jag är att det brukar funka att öka lika mycket på ärmarna som på bak- och framstyckena när jag stickat i barnstorlek. Vi stora tycks ha smalare armar i föhållande till vårt överkroppsomfång jmfrt m barn.

inget annat tips? har beställt tantkoftas men det tar ju tiiiiid innan det kommer jag jag vill sticka nu!
annars tar jag gärna emot nått annat snyggt tips till bäbis :-) min favvo kusin ska få bäbis snart nämligen och som den mest pysslande vill jag komma med nått sånt :-)
solängel nu surfar jag ifs i mobilen = bilderna är inte så grymt hög kvalla men jag ser ingen skillnad på de båda bilder... så vad är skillnaden?
väldigt fint mönster iaf! vad ska det bli?
Fjärilen skrev:solängel nu surfar jag ifs i mobilen = bilderna är inte så grymt hög kvalla men jag ser ingen skillnad på de båda bilder... så vad är skillnaden?
väldigt fint mönster iaf! vad ska det bli?
Nä, det syns bättre IRL, men på den undre bilden är maskorna liksom lösare eftersom jag inte vridit dem. På den övre ser mönstret bättre ut, det håller liksom formen bättre.

Det ska bli en sån här:

Bild

Fast med ärmar, dårå. :wink:
sofin skrev:
solängel skrev:Varför man ska vrida maskorna när man stickar med tappade maskor:

*repa upp* :roll:
Men oj vilket fint mönster! Finns det en beskrivning på det där någonstans?

Lycka till med upprepandet förresten..
Tack! Finns beskrivet i Stora boken om stickning, Bonniers stora bok om stickning, med flera. Sök på klockspel, lodrätt tappade maskor så hittar du nog nåt. Man stickar alltså en resår, men på varannan rät resårås gör man ett omslag i mitten, så att det blir 2 aviga, 2 räta, 2 aviga, 3 räta. På sjätte varvet tappar man den mittersta och repar upp, samtidigt som man gör ett omslag i mitten på de andra räta åsarna. Blev det begripligt? Orkar inte tänka riktigt. :lol: (I mitt "ursprungsmönster" skulle man vrida de räta maskorna för att få dem fastare, den beskrivningen fanns i en bok som jag tror heter "Sticka i naturfärger".)

Edit: Jo, det var det! Ica bokförlag.

Bild
Fjärilen skrev:
CrazyMagpie skrev:
Fjärilen skrev:Har ni några tips på en enkel rundstickad kofta eller tröja till bäbis? Utan sömmar är ju ett stort plus men inget måste får la överleva :lol:
Kolla koftanskofta/tant kofta instruktionerna och sticka koftan/tröjan uppifrån och ned - Till en bäbis skulle jag nog sticka antingen som kofta, eller tröja med knappsprund för att vara lätt att ta av och på! :tumup:

Skillnaden mellan att sticka till barn istället för vuxen tycker jag är att det brukar funka att öka lika mycket på ärmarna som på bak- och framstyckena när jag stickat i barnstorlek. Vi stora tycks ha smalare armar i föhållande till vårt överkroppsomfång jmfrt m barn.

inget annat tips? har beställt tantkoftas men det tar ju tiiiiid innan det kommer jag jag vill sticka nu!
annars tar jag gärna emot nått annat snyggt tips till bäbis :-) min favvo kusin ska få bäbis snart nämligen och som den mest pysslande vill jag komma med nått sånt :-)
Jag stickade en sån där kofta som stickas på tvären till min bäbis - mysig modell och minimalt med montering även där! :tumup:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =3&lang=se
Användarens profilbild
Av Fryle
CrazyMagpie skrev: Jag stickade en sån där kofta som stickas på tvären till min bäbis - mysig modell och minimalt med montering även där! :tumup:
Jag har stickat flera koftor i denna modell och då stickat ihop ärmsömmarna också =ingen montering alls!
Fryle skrev:
CrazyMagpie skrev: Jag stickade en sån där kofta som stickas på tvären till min bäbis - mysig modell och minimalt med montering även där! :tumup:
Jag har stickat flera koftor i denna modell och då stickat ihop ärmsömmarna också =ingen montering alls!
DET måste jag också lära mig!! :shock:

Ytterligare en koftamodell utan montering - det låter ju underbart! :vågen:
Användarens profilbild
Av Fryle
CrazyMagpie skrev:
Fryle skrev:
DET måste jag också lära mig!! :shock:

Ytterligare en koftamodell utan montering - det låter ju underbart! :vågen:
När ärmen är färdigstickad maskar jag inte av den, utan stickar ihop med uppläggningen och maskar av samtidigt. Glöm inte att vända avigan ut. :tumup:
CrazyMagpie skrev:
Fjärilen skrev:
CrazyMagpie skrev:

Jag stickade en sån där kofta som stickas på tvären till min bäbis - mysig modell och minimalt med montering även där! :tumup:
Jag tror det är PetraO som har ett mönster på en kofta utan montering också, Lilla koftan tror jag hon kallar den. Mönster finns på hennes blogg.
Här har jag suttit hela morgonen och surfat mönster till ett fantastiskt skirt spetsgarn, och äntligen bestämt mig.

Så jag börjar ska nysta upp härvan på 1400m/100g - och så är hela härvan übertrasslig, och dessutom är garnet av på massor med ställen, säkert tio, femton ställen. Så jag gav så småningom upp (mer av att det var så himla trassligt) och kastade alltihop :(
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:Här har jag suttit hela morgonen och surfat mönster till ett fantastiskt skirt spetsgarn, och äntligen bestämt mig.

Så jag börjar ska nysta upp härvan på 1400m/100g - och så är hela härvan übertrasslig, och dessutom är garnet av på massor med ställen, säkert tio, femton ställen. Så jag gav så småningom upp (mer av att det var så himla trassligt) och kastade alltihop :(
:(

Mönstret...?
MuuM skrev:
Kaffemoster skrev:Här har jag suttit hela morgonen och surfat mönster till ett fantastiskt skirt spetsgarn, och äntligen bestämt mig.

:(

Mönstret...?
Queen Anne lace, eller nåt sånt. Ett av de senast tillagda bland mina favoriter på Ravelry iaf.
Användarens profilbild
Av melon

Nä fy så trist! Var det något fint garn?
  • 1
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?