Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är helt ny i sjalsvängen och när jag väntade tvåan så beställde jag hem en mam eco. Har ingen aning om den är en bra nybörjarsjal eller ej dock.
Nu är dotra lite över två veckor och jag har insett att sjalen kommer behövas vid hämtning av stora barnet på dagis och övar på att knyta.
Men nu pallar jag inte mer! Jag följer den medföljande beskrivningen och jag har kollat på instrutioner på youtube men det går bara inte!
:evil:
mari_tres skrev::klappa:

Vad är det du har problem med? Är det själva knytningen eller hur du sätter barnet? Eller nåt annat?
Allt typ, sen har jag ju bevisligen enormt dåligt tålamod med nya grejer och ger ofta upp vid minsta motgång... :roll:

Vågar man bjuda hem någon härifrån som kan hjälpa tro? :?
Ge inte upp, det kan vara lite krångligt i början men det är värt besväret när du väl får till det.
Vad är det som du tycker är svårt?

Du vågar absolut bjuda hem någon från SB, eller träffa någon inne i Borlänge någonstans.
Och grattis till lilla bebisen :heart:
Användarens profilbild
Av mia82
Vargflikkan skrev:
mari_tres skrev::klappa:

Vad är det du har problem med? Är det själva knytningen eller hur du sätter barnet? Eller nåt annat?
Allt typ, sen har jag ju bevisligen enormt dåligt tålamod med nya grejer och ger ofta upp vid minsta motgång... :roll:

Vågar man bjuda hem någon härifrån som kan hjälpa tro? :?
Vi skrev visst samtidigt... Det vågar man absolut. :tumup: Kolla efter sjalträffar i närheten annars, eller gör en egen tråd och efterlys folk som vill träffas om du inte hittar någon.
Jo jag har några fina sjalbarnare i min närhet, kanske ska höra om någon av dem vill komma hit och hjälpa mig?

Jag misstänker dock att mam econ är lite vatten över huvudet för mig som är nybörjare också?
Vargflikkan skrev: Jag misstänker dock att mam econ är lite vatten över huvudet för mig som är nybörjare också?
Det tror jag absolut inte. Jag tror du behöver nån som visar dig en eller två gånger och kommer med lite smarta tips och så. Sen kommer det gå galant :tumup:
Fridute skrev:
Elin G skrev:
Vargflikkan skrev: Jag misstänker dock att mam econ är lite vatten över huvudet för mig som är nybörjare också?
Det tror jag absolut inte. Jag tror du behöver nån som visar dig en eller två gånger och kommer med lite smarta tips och så. Sen kommer det gå galant :tumup:
kan du knyta? eller är det där tån klämmer? om du kan knyta sätt i barnet och lägg ut en bild så kan du få tips på vad som är galet
Jag kan varken knyta eller placera ungen rätt, blir bara stressad av att försöka få till detta!

Sen undrar jag om bebisen kan sitta i grodposition i ett omslutet kryss med ficka när hon bara är två veckor?
Det vanligaste felet med trikåsjal tycker jag brukar vara att man knyter för löst. När du har kommit så långt att du har sjalen i kors där bak och de hänger ned över axlarna, så brukar man behöva dra åt den. Ofta är det den övre kanten av "midjebältet" som är löst och då får man dra i de inre kanterna av längderna som hänger ned.

Sedan håller du henne upprätt och stoppar i ett ben i taget i kryssdelen. Man kan luta henne lite åt sidan så hon får stöd för huvudet så att du kan använda båda händerna, sedan åt andra hållet. Sedan brer man ut tyget från knäveck till knäveck, börja med den innersta längden. Sist av allt drar man över midjedelen, lättast är om man tittar i en spegel. Det brukar gå bra om man lite försiktigt böjer på bebisens knän. När de är så små kan de sitta helt innanför med benen. Annars kan man ha dem utanför från knäna och ned.
Vargflikkan skrev: Jag kan varken knyta eller placera ungen rätt, blir bara stressad av att försöka få till detta!

Sen undrar jag om bebisen kan sitta i grodposition i ett omslutet kryss med ficka när hon bara är två veckor?
Bebisen kan sitta i grodposition och du behöver inte ens ha ficka. Mina bebisar har suttit med benen utanför redan från början och jag vet att det är fler som gjort så också.
Om du har någon som bor nära dig så be om hjälp! :D Det är mycket lättare att förstå när någon visar på riktigt än bara på bild! Lycka till!
Sen tycker (i alla fall jag) :D att det är viktigt att bebis är nöjd och mätt :tumup: att mamma/pappa också är pigg och mätt. Lågt blodsocker är inte roligt när tålamodet tryter.

Håller tummarna att du kan få hjälp med knytning och positionering av bebis :vågen: för när du upptäckt hur härligt det är att få bära i sjal vill du inget annat :loving:
Av madz
Åh jag känner igen mig! Var också på väg att ge upp men när jag väl kom på hur jag skulle göra så slog sjalen alla selar med hästlängder.
Vi kommer till Borlänge först om fyra veckor men har du inte fått till det då så kan jag försöka hjälpa till.

Nu hade jag iofs aldrig någon trikåsjal utan hade vävd från början så bar bara i Omslutet kryss.
Som denna http://www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php

Det viktiga var att dra åt hårt!
Sedan som på bild 12 när man drar åt ändarna måste jag dra dem mer rakt ut, inte uppåt för då får jag det inte tight nog. Nu när hon är större drar jag även i båda samtidigt och hon sitter fast i bara mittentyget, annars får jag det inte hårt nog, men om man törs göra så med en så liten vet jag inte. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde där..
Sen bild 20 att dra ut tyget från axeln och vika tillbaka det så det inte knölar över axlarna.

Jag har bara haft två sjalar, en aldoria eco wrap och en gauze. Det var med den sista jag först fick till det riktigt så kanske bra om du hittar någon så du kan få testa lite olika sjalar.

Själv är jag inne på nästa problem nu, jag får inte till det på ryggen så det blir mycket sele men det får jag så ont av i axlarna. Har en mysig mei tai jag ska vänja oss lite mer med för det blir mindre och mindre bärande pga den onda ryggen:(
Av Sia
Om du har möjlighet att ta dig till Säterdalen på Skärtorsdagen så ska vi dit då och då kan du få all hjälp du behöver!
Om du inte har fått till det klockrent tills dess.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?