Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SaraLj
Jodå, jag spann lite i går och för någon vecka sedan hittade jag mitt första garn i en låda. :loving: Ska försöka ta kort och visa så alla som precis spunnit sitt första garn kan känna sig duktiga.... :Hahaa:
solängel skrev:Alltså... är det bara jag som spinner? Har jag inget liv? :lol: 8)

Bild
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:Alltså... är det bara jag som spinner? Har jag inget liv? :lol: 8)

Bild
Snyggt!! Jag spinner också men mycket av samma fiber så det är inte så mycket att visa än.
Användarens profilbild
Av ellla
jag har inte tid just nu. Jag har massor av fin ull som ligger och blänger på mig i hyllan, men tid att spinna den har jag inte :( Jag har liksom fullt upp hela tiden! Och får inget gjort... skulle jag vara lite mer effektiv så skulle jag nog ha mer tid men just nu är jag sirapsseg.

Men nu funderar jag på att boka in en kurs :) Så det blir lite gjort :)
Användarens profilbild
Av ellla
åh dorotea...
jag tänkte på dig för ett par dagar sen när jag köpte frön till doroteablommor!

Jo, ullen kan man lägga in i olika kvaliteter. Ullen som är på ryggen och ner på sidorna är bäst. Mest för att den är längst och inte så skitig. Helst ska man, när man klipper, klippa så nära fåret som möjligt och bara behöva klippa en gång. Om man berättar att man vill ta tillvara på ullen när den klipps så brukar den som klipper kunna detta. (de första fåren jag klippte blev det mycket varierande kvalisort av *host host*)

När man klippt fåret kan man sätta sig med fällen och sortera. Om man kan göra det direkt är det ju supersmidigt! Ta bort allt som är kortare än 4.5-5 cm. Ta bort allt som är för smutsigt.

Sen tar du den ull som är kvar och stoppar den i en korg, eller en tvättpåst eller nät där vatten kan skölja igenom. Sen fyller du ett kar med varmt vatten typ 45 grader och nån droppe diskmedel eller annan fettlösare och sen ställer du ner din ullpåse/ullkorg i den. Låt stå typ en kvart. Ta upp innan vattnet blivit kallt, annars fäster smutsen på ullen igen. Skölj tills vattnet inte blir smutsigt.
Det är bättre att stoppa ner ullen i vattnet, än att hälla vattnet på ullen. Om vattnet hälls på samma ställe kan det tova.
Användarens profilbild
Av ellla
var tvungen att göra en paus.
Sen ville du färga? Gör det nu :) eller så färgar du när det blivit garn.
Torka ullen. Kör den i centrifugen på tvättmaskinen eller krama ur den och lägg den luftigt. Brödbackar är bra att lägga ullen i, men jag har använt ett uppspänt lakan och cykelkorgar och det fungerar det med :)

Spinn... mmmm... Jo, nu vet jag inte hur din slända ser ut och hur tung den är? Men en lättare slända gör att du kan spinna tunnare.

Att få tretrådigt garn ser du hur man gör här : http://www.youtube.com/watch?v=TAruWJWTRQQ

Om du vill göra det tvåtrådigt kan du antingen spinna två olika singlar och sen tvinna dem eller göra ett nystan så du kan dra en tråd från mitten och en utifrån och spinna ihop dem se här. http://www.youtube.com/watch?v=XO2ApG5YNwk

man kan förvara sina singlar på tomma toarullar. Då är de lätta att spinna ifrån sen.

Att spinna tunt är mycket en vanesak och en övningssak. Man kan spinna tunt på slända. Spinnrocken är ju en ganska sen uppfinning och innan dess spanns all världens tråd på slända :)

Men annars kan man ju göra entrådigt garn med! Du har ju dessutom färgat det efteråt vilket gör att snodden stabiliserar sig lite i garnet. Faran är ju annars att garnet drar sig och det färdiga arbetet blir skevt. Därför är det bättre att sticka stora arbeten med ett tvinnat garn. Om man stickar eller virkar spets så drar sig inte arbetet heller! Kan vara bra att veta :)

I alla fall. Om man gör ett entrådigt garn och vill att det ska stabilisera det kan man gärna hetta upp det då det är i spänt läge. Rulla det tex runt en burk och koka burken. Då stabiliserar det sig lite. Sen kan man piska runt med det. Slå det mot badkarskanten tex. Vara riktigt elak med garnet :)

Om du har det kvar på sländan ett par veckor kommer det också att stabilisera sin tvist mer.

Jag skulle kunna skriva en bok om det här känner jag.....
Användarens profilbild
Av ellla
just ja! Kardning.
De som kan säger att det inte går fortare med kardmaskin, men det tycker jag att det gör.

Fast rent ekonomiskt, för husbehov, tycker jag inte att det behövs. Jag har ett par nya kardor och två gamla. Det går ganska fort för mig att få ihop till lite att spinna. Dessutom tycker jag att det blir mer lättspunnet när jag handkardar! Fast här beror det lite på vilken fiber jag håller på med.

Nya kardor kostar typ 300-500 kardmaskin det tiodubbla.

Sen anlitar jag ofta min sambo som kardare. Förr fick ofta barn göra det, men Arvid är för liten....

Vad har ni för får?
Användarens profilbild
Av solängel
Om kardningen då: Jag har lånat en kardmaskin. Den är guld värd och jag hoppas att jag snart får råd att köpa en egen. Det finns nytillverkade handkardor att köpa, fast de är ganska dyra. Om du (eller H) är lite lagomt händiga kan ni göra själva kardorna och köpa lösa kardmattor, det blir ganska mycket billigare. Eller om själva handtagen är fina på dina gamla kardor, men kardmattan sliten, bara byta ut den.

Jag skulle inte klara av att handkarda några större mängder, skulle få alldeles för ont. Men man kan faktiskt spinna ullen okardad också, om man bara tesar den ordentligt innan. Vilket man kan få barnen att hjälpa till med! :tumup:

Sedan går det ju att köpa färdiga kardband och kardflor också. Så slipper man kardningen helt och hållet! :wink:

Om ullen: Många klipper två gånger, en på våren och en på hösten. Och så slänger de all ull från vårklippningen, för att de gått inne och den är smutsig och skräpig. På sommaren har de ju gått ut och blivit duschade med mer eller mindre jämna mellanrum. Och har oftast bättre kvalitet på ullen eftersom de inte gjort ull och lamm samtidigt, sas.

Jag tvättar helst ullen innan jag spinner, tycker att det blir för smutsigt och kladdigt om jag spinner otvättad. Och jag tycker inte att det är någon skillnad på själva spinningen om den är tvättad eller otvättad.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?