Ja, det är lite skillnad i avlastning på de vävda sjalarna. Jag har provat många olika bärsjalar med tanke på att försöka utvärdera hurdana de är och hur bra de avlastar. Generellt tycker jag att det som har störst betydelse för just avlastningen är tjockleken och smidigheten/följsamheten i tyget. Bredden har kanske en viss betydelse också. Jag tycker att smidigheten är väldigt viktig. Ett smidigt tyg följer kroppen bra och känns skönt på. Men tjockleken hos tyget har också betydelse. Ett tjockare tyg ligger också mjukare på, ett tunt tyg har benägenhet att skära in. Men att det skär in ger också mest utslag om man (som jag) har lite hull här och var

Fast det är även svårare att få en tunn sjal att ligga bra på axlarna tycker jag. Man måste vara noga med hur man knyter så man inte får veck som ligger och skär in på axlarna med en tunnare sjal. Om jag tex jämför tunn Hoppediz med original Hoppediz (som den Miami du har) så är det en viss skillnad på axlarna tycker jag. Den tjockare (originalvarianten) av Hoppediz ligger aldrig och trycker på axlarna på mig. Men det tycker jag att den tunna kan göra.
Sen är det ju andra saker som avgör också vilken sjal man trivs bäst med. Om man lätt blir varm, vill man gärna ha en tunnare sjal, och kanske föredrar att ta att avlastningen är något sämre, mot att man svettas så att man ändå inte kan ha på sig sjalen. En sjal som inte används avlastar ju inte alls, för övrigt
Och som Thowida säger, en del sjalar glider och andra glider inte när man knyter. Vilket man vill ha där är också en smaksak. Det beror på hur man knyter och vilka knytningar man gör. En del får till bäst knytningar när sjalen glider, en del får till bäst knytningar när sjalen inte glider. Hoppediz är ju typiskt en sådan sjal som inte glider. Får man till en bra knytning, blir ju avlastningen bättre, men det är nog inte själva egenskapen glida/inte glida som gör avlastningen, utan mer vilken sjal man själv passar bäst ihop med.
Sedan är det också en smaksak om man gillar breda sjalar som man kan svepa in sig i, eller om man vill ha nätta och smala sjalar med lite tyg. De smalare sjalarna är på sätt och vis enklare att knyta, då man inte behöver hålla reda på så mycket tyg. Sedan kan det vara lite olika på olika barn också. En del barn tycker väldigt illa om att bli insvepta för mycket, och föredrar sjalar som är smalare och knytningar som inte är för omslutande. Andra barn stortrivs med att bli inpackade och insvepta och gosar verkligen in sig då. Men bredden på sjalen tycker jag nog inte egentligen har så mycket med avlastningen att göra. Stabiliteten och följsamheten i tyget har mycket större betydelse tycker jag.
Längden på sjalen kan också ha en viss betydelse. Det kan ge bättre avlastning om man kan dra ett varv till och knyta fram även med en vävd sjal (ungefär som man gör med en trikåsjal).
Vilka som är mina favoriter får jag inte skriva ut här, eftersom jag säljer sjalar, och det är ju inte intressant heller. Det viktiga är att man hittar den sjal som passar just en själv bäst. Och för att göra det behöver man nästan prova sig fram. Det kan vara svårt att bara läsa sig till.
Det var ett tag när vår mellanson var liten (han fyller 6 år om ett par veckor) som jag provade och provade alla möjliga sjalar för att jämföra. Och jag kom också fram till, som Thowida, att det är förhållandevis små skillnader ändå på de vävda sjalarna. (Och så ska man ha klart för sig att när vi talar om "tjocka" och "tunna" sjalar, så handlar det i verkligheten bara om några mikrometers skillnad i tjocklek.)
Den stora skillnaden tycker jag ligger i skillnaden mellan vävd sjal och trikåsjal. Där kan man tala om skillnad i avlastning! Men sedan är det klart, om man blir jättesvettig eller tycker att sjalen är så lång och otymplig så man inte orkar knyta på sig den, då är det viktigt att man hittar en vävd sjal som passar bättre så man börjar använda den. Som sagt, en sjal som inte används ger inte mycket avlastning!
Sedan kan man ju tänka på också att olika material är olika svala och släpper ut värme olika bra, så man kanske kan hitta en tjockare sjal som är sval ändå, om man tänker på det.
Mamma till Anton 030117, Filip 060331 & Isabella 110209
http://www.babydesign.se - se reklam i högerkanten
http://www.aldoriababy.com