Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur funkar det att nålbinda som vänsterhänt?
Jag har alltid velat lära mig, men misstänker att jag skulle stöta på samma problem som när jag stickar - garnet tvinnar upp sig (jag har inte orkat leta så intensivt efter tvärtomspunnet garn heller, jag snattar mest nåt nystan av min storstickande mamma).
Nico skrev:Några nålbindare som ska till Visby?! Då kan det bli både sjal- och nålbindare-träff :D Vore roligt att sitta ihop någon gång och visa/hjälpa varandra. På Kapitelhusgården finns det ju dessutom en kunnig tjej som säkert kan hjälpa till hon med, reklam för hennes stånd :wink:
Nej, inte till Visby, men jag ska på Amningshjälpens riksträff, om någon vill nålbinda där. :tumup: <- det är tummen man jobbar med...
SCSI skrev:Hur funkar det att nålbinda som vänsterhänt?
Jag har alltid velat lära mig, men misstänker att jag skulle stöta på samma problem som när jag stickar - garnet tvinnar upp sig (jag har inte orkat leta så intensivt efter tvärtomspunnet garn heller, jag snattar mest nåt nystan av min storstickande mamma).
Jag tog och nålade som vänsterhänt ifall jag skulle få en elev en vacker dag som var vänsterhänt. Mitt första vänsterhänta band såg ut som ett riktigt nybörjar band så det ökade förståelsen för hur det är för dem man lär ut till. Skulle våra vägar mötas lär jag dig gärna. Det finns även klipp på youtube med vänsterhänt nålbinding har jag hört (inte kollat själv).
SCSI skrev:Hur funkar det att nålbinda som vänsterhänt?
Kan rekommendera Spångmurs häfte än en gång, där det finns bilder/genomgång för både och!
Nico skrev:
Smultronbarn skrev:Jag har bara testat en gång på en pysseldag, men glömt hur man gör. :oops: Vill dock minnas att det var kul men lite knepigt som nybörjare typ. 8)

Hade en tant i släkten som var sjukt bra på nålbindning, men nu när jag fattat att det är roligt så finns hon inte längre... :(

Får man hänga lite här om man bara är "nålbindarwannabe"? :wink:
Självklart! Kanske får vi dig att börja/försöka igen? Har du någon i din närhet, som kan hjälpa till i "några timmar"? Typ du jobbar på och har möjligheten att visa och fråga bums vid behov?! Så kom jag efter första kursen igång på riktigt.
Tackar! :mrgreen:
Jag vill gärna börja igen, men har ingen i min direkta närhet som håller på med nålbindning (vad gag vet). Köpte ett häfte om nålbindning där det skulle ingå en minikurs, men den tjejen har flyttat nu så tror inte den blir av inom den närmaste framtiden. Ska dock ta fram det och försöka klura lite.

Men var får jag tag på en bra nål? Hemslöjden här har ju tyvärr lagt ner... :( Ska man börja med en tjock/smal, en i trä/ben? Och vilket sorts garn är det bästa? Lär mig "allt"! :wink: :lol:
Fryle skrev:
Nico skrev:Några nålbindare som ska till Visby?! Då kan det bli både sjal- och nålbindare-träff :D Vore roligt att sitta ihop någon gång och visa/hjälpa varandra. På Kapitelhusgården finns det ju dessutom en kunnig tjej som säkert kan hjälpa till hon med, reklam för hennes stånd :wink:
Nej, inte till Visby, men jag ska på Amningshjälpens riksträff, om någon vill nålbinda där. :tumup: <- det är tummen man jobbar med...
Det finns en viss risk/chans/möjlighet att det blir Visby för oss i år med. :tumup: Men vi brukar inte vara inne mer än en-två dagar ( då vi bor hos släktingar en timmes bilfärd från Visby i så fall).
Smultronbarn skrev:
Men var får jag tag på en bra nål? Hemslöjden här har ju tyvärr lagt ner... :( Ska man börja med en tjock/smal, en i trä/ben? Och vilket sorts garn är det bästa? Lär mig "allt"! :wink: :lol:
På medeltidsmarknader brukar det finnas någon som försäljer. Skulle börja med tjocklek "medel" om någon annan köper till dig, annars: Känn på nålel och känns det rätt så tar den. Har aldrig jobbat med tränål, så passar där. Arbeta med ull, bäst för att få ihop två trådar och skönt att ha på kroppen tycker jag. I början behövs det många rester, ca en meter långa trådar. Använd helst en ljus färg (vit), mycket enklare att se vad du gör. Träna tålmodigt på de första 10, 15 maskorna, sedan att få ihop det hela. Och börja om... och om... och igen. Det är värt det! Slutligen testar du några varv runt innan du ger dig med dröm-materialet på t.ex. en pulsvärmare (enklast).

Så funkade det för mig i alla fall.
Smultronbarn skrev: Men var får jag tag på en bra nål? Hemslöjden här har ju tyvärr lagt ner... :( Ska man börja med en tjock/smal, en i trä/ben? Och vilket sorts garn är det bästa? Lär mig "allt"! :wink: :lol:
Min favorit nål har jag gjort i kohorn, men jag gör nålar i syren. Jag har några på lager (brukar sälja till dem jag har kurs för). Får jag ett pm med adress så kan jag fixa över en till dig.

Som Nico skrev, använd rent ullgarn, obs! inte superwasch behandlat. I starten rekomenderar jag vitt garn. Mina elever brukar få börja med drops Nepal (ull och alpacka), om de inte har eget med sig. Somliga kan tycka att det är svårt att rycka av bitar och använda sax istället. Jag föredrar avryckta bitar då ändarna snyggare tovar ihopp sig (vet du vad jag snackar om, att man skarvar ihopp två ändar).
Smultronbarn skrev:
Fryle skrev:
Det finns en viss risk/chans/möjlighet att det blir Visby för oss i år med. :tumup: Men vi brukar inte vara inne mer än en-två dagar ( då vi bor hos släktingar en timmes bilfärd från Visby i så fall).
Vi skall med största sanolikhet till Gotland och medeltidsveckan i Visby i år.
Kommer bor hos min syster halvvägs till Slite (öster ut om Visby mao) är det rätt håll för dig smultronbarn kan vi kanske träffas nån annanstans än Visby.
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:
Fryle skrev:
Kommer bor hos min syster halvvägs till Slite (öster ut om Visby mao) är det rätt håll för dig smultronbarn kan vi kanske träffas nån annanstans än Visby.
Det blir svårt att få mig ur staden, men det blir ju kanske sjalbarnträff i Visby. Fram med nålarna då!
Nico skrev:
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:
Fryle skrev:
Det blir svårt att få mig ur staden, men det blir ju kanske sjalbarnträff i Visby. Fram med nålarna då!
Det partas löst om en träff i tråden från förra året. Tänkte mer om smultronbarn befinner sig åt samma håll som mig, kunde vi (även fler om så skulle va) kanske träffas nån annan stans än Visby
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?