Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nico
Undrar om det finns andra här som nålbindar? Vore roligt med lite kontakt, kanske kan någon tipsa hur man gör mössor? Har just gjort mina första tummvantar och är sugen efter mer...
Jag är en baddare på att nålbinda äggvärmare. Det är ju i och för sig bra, men varje äggvärmare har påbörjats som vante...
Till sist blev det ett par vantar, de är lite tighta men funkar. Jag vill gärna fortsätta öva.

Garn: jag har provat tjockt entrådigt, typ lilla lovikka, och tunnt, växtfärgat från Gudruns ullbod. Jag föredrar nog det tunna dubbelt och så måste jag vara superuppmärksam på att inte dra åt för hårt.
Jag har hittat en bra affär i Tallin, där jag har köpt för flera hundra kronor. Är inte ren ull, men värmar och man får ihop tråden. Men det blir många varv, tunt material. Att handla här i Västerås... :roll: Medeltidsmarknader brukar vara en bra källa.
glis skrev:Jag är en baddare på att nålbinda äggvärmare. Det är ju i och för sig bra, men varje äggvärmare har påbörjats som vante...
Är du med i påskpyssel-byte? Det är bara att börjar med ett par vantar och skicka iväg ett par äggvärmare :wink:

Jag har aldrig förstått varför det hela krymper med ungefär 20% efter nga varv.
Nico skrev:
glis skrev:Jag är en baddare på att nålbinda äggvärmare. Det är ju i och för sig bra, men varje äggvärmare har påbörjats som vante...
Är du med i påskpyssel-byte? Det är bara att börjar med ett par vantar och skicka iväg ett par äggvärmare :wink:

Jag har aldrig förstått varför det hela krymper med ungefär 20% efter nga varv.
:Hahaa: När det gäller mina värmare ökar jag med 5-10 stygn varje varv och får bara samma äggvärmare :roll:
Jag är en nålbindare! Brukar även lära andra, senast i höstas hade jag en kurs för ett gäng damer (finns att läsa i bloggen).

Min första mössa blev en basker. Jag ökade på tok för mycket i början och nålbundet ids man inte alltid repa upp så det fick bli en basker. Jag använder oftast ullgarn i div grovlekar, men fördelen är om de inte är allt för kraftiga blir så svårt att rycka av trådar. Ibland använder jag ull och alpacka blandat. Har faktiskt gjort ett par torgvantar i drops delight, är ju lite syntet i det, men det gick bara jag inte drog för hårt i tråden när den var ny skarvad.

Är bra sugen på att nålbinda en struthätta åt dottern. Såg en sån fin för några år sen på medeltidsmarknaden i Visby. Har ännu inte tagit mig för att klura ut i vilken ände jag skall börja. Från toppen på luvan eller nerifrån från oket. Någon som har förslag?
glis skrev: :Hahaa: När det gäller mina värmare ökar jag med 5-10 stygn varje varv och får bara samma äggvärmare :roll:
:hmm: Ta upp nga till innan du vänder? Hur mycket man ska öka beror ju också på ullen. Jag har testat med Spångmurs beskrivning, funkade nästan på en gång.
Juliusdotter skrev:Är bra sugen på att nålbinda en struthätta åt dottern. Såg en sån fin för några år sen på medeltidsmarknaden i Visby. Har ännu inte tagit mig för att klura ut i vilken ände jag skall börja. Från toppen på luvan eller nerifrån från oket. Någon som har förslag?
Har för mig att även en sådan finns med i Spångm. häfte. Kan just nu inte kolla upp, har en liten här sovandes framför mig :D
Nico skrev:
Juliusdotter skrev:Är bra sugen på att nålbinda en struthätta åt dottern. Såg en sån fin för några år sen på medeltidsmarknaden i Visby. Har ännu inte tagit mig för att klura ut i vilken ände jag skall börja. Från toppen på luvan eller nerifrån från oket. Någon som har förslag?
Har för mig att även en sådan finns med i Spångm. häfte. Kan just nu inte kolla upp, har en liten här sovandes framför mig :D
Vore ju toppen om du vid möjligt tillfälle kan kolla in det.
Juliusdotter skrev:
Nico skrev:
Vore ju toppen om du vid möjligt tillfälle kan kolla in det.
Tyvärr hade jag fel :rodna: men det måste man ju få ut :hmm: Kan tänka mig att det är enklast att börja på toppen, ökar sedan och tittar hjölplöst när man inte kommer vidare...
Jag har bara testat en gång på en pysseldag, men glömt hur man gör. :oops: Vill dock minnas att det var kul men lite knepigt som nybörjare typ. 8)

Hade en tant i släkten som var sjukt bra på nålbindning, men nu när jag fattat att det är roligt så finns hon inte längre... :(

Får man hänga lite här om man bara är "nålbindarwannabe"? :wink:
Jag nålbinder, började med en studieförbundskurs och har sedan fortsatt. Det har blivit några mössor och vantar, som regel gör jag enklaste bindningsvarianten. Entrådigt eller löstvinnat garn tycker jag går sönder för lätt, jag använder hellre två- tre- eller fyrtrådigt garn och alltid (som med der mesta jag gör) 100 & ull.

Det är roligt att nålbinda! :D
Smultronbarn skrev:Jag har bara testat en gång på en pysseldag, men glömt hur man gör. :oops: Vill dock minnas att det var kul men lite knepigt som nybörjare typ. 8)

Hade en tant i släkten som var sjukt bra på nålbindning, men nu när jag fattat att det är roligt så finns hon inte längre... :(

Får man hänga lite här om man bara är "nålbindarwannabe"? :wink:
Självklart! Kanske får vi dig att börja/försöka igen? Har du någon i din närhet, som kan hjälpa till i "några timmar"? Typ du jobbar på och har möjligheten att visa och fråga bums vid behov?! Så kom jag efter första kursen igång på riktigt.
Några nålbindare som ska till Visby?! Då kan det bli både sjal- och nålbindare-träff :D Vore roligt att sitta ihop någon gång och visa/hjälpa varandra. På Kapitelhusgården finns det ju dessutom en kunnig tjej som säkert kan hjälpa till hon med, reklam för hennes stånd :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?