Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av BaraSara
Vad är enklast att bära på höften med, om barnet tas i och ur ofta? Jag vill ha lite avlastning när jag påtar på hemma och två fria händer när nöden kräver det.

Jag testar för tillfället att bära med min korta trikåsjal, men jag är inte helt övertygad än så länge. Mycket tyg och måste knytas om varje gång för att det ska kännas säkert (dessutom ser det fult ut, men jag är ju nästan alltid ensam). Sele går också bort, det känns för bökigt att gå runt med en sådan hela dagen.
Av BaraSara
Mmm, ska testa höftkryss idag, har än så länge använt en annan knytning. Jag gillar inte att behöva knyta om hela tiden när det är så mycket tyg, men höftkrysset är ju en lite enklare variant.
Av BaraSara
Dorotea skrev:JAg föredrar bärpåse. Det är i princip samma sak som ringsjal, men den går inte att justera utan är ihopsydd till en formsydd tub. Så det gäller att passformen är helt rätt. Jag har sytt mina bärpåsar själv av den anledningen, men det är inte särskilt svårt! :D
Jag har funderat på en sådan. Att sy själv är tyvärr inte aktuellt, jag är kass på att sy och symaskinen måste dessutom in på service. Kan du föreslå några "köpespåsar"?
Av BaraSara
Dorotea skrev:
BaraSara skrev:
Dorotea skrev:JAg föredrar bärpåse. Det är i princip samma sak som ringsjal, men den går inte att justera utan är ihopsydd till en formsydd tub. Så det gäller att passformen är helt rätt. Jag har sytt mina bärpåsar själv av den anledningen, men det är inte särskilt svårt! :D
Jag har funderat på en sådan. Att sy själv är tyvärr inte aktuellt, jag är kass på att sy och symaskinen måste dessutom in på service. Kan du föreslå några "köpespåsar"?
Jag har aldrig köpt någon så jag vet inte tyvärr. Men innan jag sydde en så använde jag kortsjal, alltså ca 70X200cm. Jag knöt den över axeln på afrikanskt vis och sen behöll jag knuten. När jag ska sätta i och ta ur ungen så hänger jag först på mig sjalen, sedan lyfter jag upp bebisen på höften och sen trär jag sjalen över bebisen. Med en kortsjal har man då alltså en knut som ligger och stör, jag brukade försöka ha den i korsryggen. Men jag tycker att ringarna på en ringsjal är ännu mer störande. ;)
Så mitt andra tips är kortsjal! :D
Ja, det var ju ett intressant alternativ till ringsjal! Så synd att jag inte känner några sjalentusiaster som kan visa sjalar och knytningar, det hade varit så mycket lättare då. Jag får dyka ner i linneförrådet och se om jag har något lämpligt tygstycke för att prova principen.
Av BaraSara
Kan tillägga att jag har testat höftkryss med trikåsjalen nu och visst var det enklare än med den andra knytningen (vet inte vad den kallas) men nja, det är fortfarande mycket tyg som behöver knytas om för att bebisen ska sitta säkert. Gillar det inte. Tror mer på kort- eller ringsjal.
Användarens profilbild
Av Kesti
BaraSara skrev:
Kesti skrev:Ringsjal! :D
Och vilken ringsjal ska man satsa på? Finns det olika varianter? Eller är det ringsjal som ringsjal?
Det kan vara lite olika mjukhet och hur pass utbredbara de är över axeln. Men jag bär "japanskt" för jag får till mycket bättre avlastning så (se tråd om detta med bra beskrivning). Och då är ringarna inte heller i vägen :tumup: .
Av p_sarah
BaraSara skrev:
Kesti skrev:Ringsjal! :D
Och vilken ringsjal ska man satsa på? Finns det olika varianter? Eller är det ringsjal som ringsjal?

Jag har två BB sling som jag gillar. Fast jag har aldrig testat annat så jag kan inte jämföra med andra märken...

En kommer för övrigt vara till salu så snart jag bestämt mig för vilken av dem som är snyggast ;)
Av BaraSara
Jag hittade en icke-bärsjal som nätt och jämnt räckte till för att knyta enligt knytinstruktionen för kortsjal som finns på hemsidan. Oj, så enkelt det blev att få bebben att sitta säkert, mycket smidigare och bättre än med mina försök med trikåsjalen! Meeen, jag fick ont i nacke + spänningshuvudvärk direkt... Nu får jag ju ont bara av att bära en tom ryggsäck, men så länge som jag bara använder sjalen som extra stöd och säkerhet funkar det kanske. Men då är frågan om japanskt i ringsjal skulle bli ytterligare ett fall framåt? Någon som provat både kortsjal och ringsjal (japanskt) och kan jämföra?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Hänger inte riktigt med på det där om fallet framåt, men att bära "japanskt" kan du ju göra med kortsjalen också om du vill! :D

Ett tips är då att testa var på ryggen du trivs bäst med att ha knuten. Tycker att det kan göra en hel del för bärkomforten.

Nu kanske du redan haft sjalen så, men ang. att bära "vanligt" på höften med kortsjal eller ringsjal så kan man testa att ha sjalen långt ut på axeln och lite ned över utsidan av axeln/överarmen istället för uppe på axeln mot halsen till.
Av BaraSara
CrazyMagpie skrev:Hänger inte riktigt med på det där om fallet framåt, men att bära "japanskt" kan du ju göra med kortsjalen också om du vill! :D

Ett tips är då att testa var på ryggen du trivs bäst med att ha knuten. Tycker att det kan göra en hel del för bärkomforten.
Jodå, det förstod jag, men jag tänkte att det kanske är svårare att efterspänna med en knut än med ringar. Men jag ska testa!
CrazyMagpie skrev:Nu kanske du redan haft sjalen så, men ang. att bära "vanligt" på höften med kortsjal eller ringsjal så kan man testa att ha sjalen långt ut på axeln och lite ned över utsidan av axeln/överarmen istället för uppe på axeln mot halsen till.
Jag har provat att bära några fler gånger nu och då har jag fått till det mycket bättre. Vet inte riktigt vad jag gjorde för fel första gången, men det räcker nog med mycket små förändringar för att det ska kännas annorlunda.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
BaraSara skrev:
CrazyMagpie skrev:Hänger inte riktigt med på det där om fallet framåt, men att bära "japanskt" kan du ju göra med kortsjalen också om du vill! :D

Jodå, det förstod jag, men jag tänkte att det kanske är svårare att efterspänna med en knut än med ringar. Men jag ska testa!
Jasså, då förstår jag din undran. Ledsen att jag missförstod först! :D

Ja, jag tycker att det helt klart enklare att efterspänna med en ringsjal tycker jag, och då ffa nr man har ringarna/knuten på ryggen.

Härligt att höra att knytandet går bättre! :vågen:
Användarens profilbild
Av moggleif
Jag älskar verkligen ringsjal. Fördelen är att den är flexibel i storlek. Funkar med overall och tjocka ytterkläder, funkar med tunna kläder. Kan snabbt växla mellan bärande på mage, höft och rygg. Blir olika belastning på en själv då också. Rygg är bäst tycker jag.

Vilken ringsjal är bäst? Looma ringo är riktigt skön men något för kort, blir därmed lite bökig att ta i och ur och att trä över när man redan bär barnet.
De övriga funkar men de är mer som vilken billig ringsjal som helst, av enklaste sort typ.

Tänk på att ha mycket tyg över axeln där tyngden hänger. Och INTE in mot halsen till. Försök få lite tryck på sidan av armen.

Vi har en ringsjal som alltid ligger i bilen. Den ska alltid ligga där så man alltid har en med sig. Glömde alla sorters bärdon en gång, inget roligt. (Har inte vagn med heller så...)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?