Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fryle skrev:Jag har nyligen köpt mig en Janome 4030:
http://janome.se/prestashop/product.php?id_product=2232
Bild

Vilken söm använder jag lämpligast för att fålla trikå med?
Jag har provat en som var ---v---v---v--- och en som var ////////// samt trestegssicksack, men vill ha någon mer diskret, hur vet man om den funkar som trikåfåll?
Jag har också en sån - bra val :tumup:

Det finns ju den förstärkta raksömmen - precis under raksömsknappen, knapp 4. Annars är knapp 6 den som har de två stretchsömmarna. Vad ska du fålla? Jag använder ofta tvillingnål.
Användarens profilbild
Av Fryle
Tack, Vinterhumlan! :tumup:

Så den förstärkta raksömmen är alltså elastisk? De på knapp 6 trodde jag bara var när man skulle fuskoverlocka kanter. Jaja, jag lär mig väl maskinen efterhand...

Jag ska fålla tröjor, byxor och klänningar i trikå.
Fryle skrev:Tack, Vinterhumlan! :tumup:

Så den förstärkta raksömmen är alltså elastisk? De på knapp 6 trodde jag bara var när man skulle fuskoverlocka kanter. Jaja, jag lär mig väl maskinen efterhand...

Jag ska fålla tröjor, byxor och klänningar i trikå.
Ja, den förstärkta raksömmen skall vara elastisk. Sådär tycker jag väl att den är det men men.

Du har rätt angående knapp 6, men den högra varianten är ganska snygg (men INTE diskret).

Jag tycker absolut att det bästa är att köpa en tvillingnål. Vet inte om det är någon maskin som är bättre på trikåfåll än denna men jag brukar bli nöjd med tvillingnålen.
Användarens profilbild
Av Fryle
Tack igen, men då undrar jag: Jag har två tvillingnålar hemma, med olika bredd. Ska jag införskaffa en särskild trikåvariant (om det nu finns)? Vilken bredd på nål och vilken stygnlängd är att föredra? Ska jag göra något med trådspänningen, den verkar ju vara ganska automatisk?

Nu har jag nog snart frågat allt. :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:Tack igen, men då undrar jag: Jag har två tvillingnålar hemma, med olika bredd. Ska jag införskaffa en särskild trikåvariant (om det nu finns)? Vilken bredd på nål och vilken stygnlängd är att föredra? Ska jag göra något med trådspänningen, den verkar ju vara ganska automatisk?

Det finns särskilda för stretch, och jag skulle valt den breda. :D
Användarens profilbild
Av Svampp
Provar här med, desperat efter snabb hjälp!

Håller på att sy en MT som jag snart behöver ha klar när jag åker bort själv med min lilla 1,5 åring och det har gått riktigt bra trots många lager tyg. Tyvärr är flytet över och jag kommer inte på någon lösning. Det som händer är att tråden helt plötsligt började trassla (mitt i en pågående söm, inte vid början av en ny söm), maskinen stannade till och vill inte gå att få ner i tyget alls till och från. Det låter metalliskt. Jag har provat att byta nål, ändrat övertrådsspänning, trätt om tråden och kontrollerat pressarfotstrycket. Inget hjälper. Jag tycker att det låter och ser ut som att nålen går emot pressarfoten när nålen är längst ner, där naken blir tjockare, vid fästet. Vad kan man göra åt det? Har en janome easy jeans om det kan spela nån roll. Behöver fortsätta sy så alla tips är välkomna!
Användarens profilbild
Av imsel
Svampp skrev:Provar här med, desperat efter snabb hjälp!

Håller på att sy en MT som jag snart behöver ha klar när jag åker bort själv med min lilla 1,5 åring och det har gått riktigt bra trots många lager tyg. Tyvärr är flytet över och jag kommer inte på någon lösning. Det som händer är att tråden helt plötsligt började trassla (mitt i en pågående söm, inte vid början av en ny söm), maskinen stannade till och vill inte gå att få ner i tyget alls till och från. Det låter metalliskt. Jag har provat att byta nål, ändrat övertrådsspänning, trätt om tråden och kontrollerat pressarfotstrycket. Inget hjälper. Jag tycker att det låter och ser ut som att nålen går emot pressarfoten när nålen är längst ner, där naken blir tjockare, vid fästet. Vad kan man göra åt det? Har en janome easy jeans om det kan spela nån roll. Behöver fortsätta sy så alla tips är välkomna!
Hmmm.. Låter som samma problem som jag hade. bara sådär helt plötsligt.
Först provade jag rengöra allt jag kunde, (minns inte om jag tog handdammsugaren eller bara blåste) tog bort alla lösa delar och blåste och torkade igenom allt.
Tror den funkade ett tag men sen blev det samma sak och då bytte jag nål så funkade det igen, men det har du ju redan gjort så jag har nog inget mer tips tyvärr :|
Fryle skrev:Tack igen, men då undrar jag: Jag har två tvillingnålar hemma, med olika bredd. Ska jag införskaffa en särskild trikåvariant (om det nu finns)? Vilken bredd på nål och vilken stygnlängd är att föredra? Ska jag göra något med trådspänningen, den verkar ju vara ganska automatisk?

Provsy! Jag brukar ha lite längre stygn än vanligt (2,5 el 2,8 minns inte vad den går att ställa in på). Angående trådspänningen är det olika för olika tyger tycker jag. Vill bara minnas att jag meckat med övertrådsspänningen och minns inte om det blev någon markant skillnad...
Men som sagt - prova dig fram :tumup:
Användarens profilbild
Av Svampp

Uppdatering: Det är när nålen går ner som det låter nerifrån (inmnifrån) symaskinen där nålen också verkar gå emot nåt, misstänker att den behöver service, men om nån har nåt tips så!
Användarens profilbild
Av SCSI
På kjell & co och clas olsson finns det tryckluft på burk, kostar runt en hundring. Kanon för att blåsa rent både dammiga datorer och luddiga symaskiner!

Har maskinen sån där hållare för spolen? Den kanske hamnat lite snett eller nåt?
Av mly
Svampp skrev:

Uppdatering: Det är när nålen går ner som det låter nerifrån (inmnifrån) symaskinen där nålen också verkar gå emot nåt, misstänker att den behöver service, men om nån har nåt tips så!
Byt undertrådsspole, har hänt att mina har blivit lite skeva...
Användarens profilbild
Av Svampp
Tack för era tips, ska kolla om jag kan se nåt där nere, finns ingen lös undertrådsspolehållare, men kanske går att kolla ändå, och byta spole är ju lätt!
Användarens profilbild
Av solkatten
Sockertopp skrev:
emmy_ackevik skrev:Är detta en prym tång?
http://www.tradera.com/tang-for-tryck-k ... _149460703
Förlåt alla mina dumma frågor som är lite ot :oops:
Nä, det är det inte.

Såna där har jag hittat då och då på loppis för 5-10 kr men jag kommer inte ihåg hur de funkar med pryms knappar. (Jag har nog 2 såna tänger tror jag, nånstans.)
Phu, vilken tur att jag kikade in här! Trodde det samma jag och höll på att lägga bud :) En till liten fundering om tänger, vad är det för skillnad på prym och kam? Ursäkta novisfunderingar :oops:
Användarens profilbild
Av tweed
emmy_ackevik skrev:
Svampp skrev:

Byt undertrådsspole, har hänt att mina har blivit lite skeva...
Prym är för metallknappar, ringtryckknappar eller knappar med kappa. Kamtång är för plasttryckknappar, såna som är i tygblöjor bl a.
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?