Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kristinek skrev:Lite snabbt, här är den(huvan ska sättas dit idag med knappar så man kan byta typ av huva om man tröttnar).

Bild

Vissa sömmar är allt annat en raka, men den funkar :vågen:.
Bärbild har jag inte fått till än, svårt att ta kort på sig själv...
Så fint! :vågen: Och smart att sätta dit huvan med knappar, då kan jag sätta dit en i efterhand om jag saknar det, har inte bestämt mig för om jag tror det behövs när jag ska ha vaddering i nacken och vikbart så att det blir bättre stöd för de mindre barnen (och tillåter större barn att se bättre).
Maddemoa skrev:
Svampp skrev:
Ytterligare ett önskemål är nån form av ficka/or. Denna/dessa bör rymma mobil, plånbok, nycklar och extra napp (nåt mer??). Olika idéer jag har är:
1. Fickor på axelbanden, som hamnar nånstans strax över brösthöjd. Detta för att lätt kunna nå mobil osv utan att behöva hjälp eller att ta av MT. En eller två fickor på varje axelband, så får man dela upp prylarna.
2. En "väska" med band som man har hängandes bak på ryggen och fäster med nån slags spännen fram på bröstet för att lättare kunna ta på och av, kan då vara lite större. Själva väskan skulle se upp ungefär som en påse med långa remmar och nåt spänne längst ut på ändarna. Frågan är om man skulle behöva sätta nån slags remmar längst ner i hörnen också som man kan dra fram mot höfterna och fästa i midjebandet? Annars kanske det blir väldigt svajigt?
3. Ungefär som alternativ 2, men för att hänga fram. Remmarna blir nere istället för att kunna dra ner till exempelvis midjebandet och fästa och fästena uppe sitter istället direkt på överdelen av väskan.

Hoppas nån fattar hur jag menar! Verkar något/några av alternativen vettiga? Kan kan tänka sig att kombinera några av dem? Kan ju vara bra att kunna ta med nån blöja eller liknande nån gång ibland också. Är det för svårt att göra nåt sånt här när man är rätt ovan att sy?
Jag har fickor som fästs med tryckknappar på midjebältet på hybriden som jag sydde. Knäpper fast dem efter att jag har knutit.
Bild

Smart! Går ju också utmärkt att kombinera med onbag!
Kesti skrev:kristinek: Så fint :vågen: !

Jag håller med, den ser mycket bar fin ut!! Tyget passar jättebra på en MT tycker jag. Och du har ju tyg kvar så du kan sy till några onbags, andra väskor etc i samma stil.

Själv så har jag nu börjat klippa ut några delar, men inte ens det fick jag göra i ett tag. På kvällarna är jag så trött att jag inte överlever barnen heller så jag jobbar mest på föremiddagar när storebror är på dagis. Men förhoppningsvis hittar jag lite tid på helgen. Jag är jag fortfarande så otroligt motiverad när jag ser era fina MT:er. Tack för att ni postar bilderna!!! :vågen:

Hur lägger man upp bilder när man inte har de på en offentlig server?? :hmm:
Jag startade en blogg och lägger in bilderna där.

Tack! :rodna:
Har en bärbild på mobilen som jag ska se till att få in på datorn också. Sambon P bestämde sig för att testa ordentligt och dammsög med W på ryggen i mei taien(den bilden som kommer). Gick kanon, huvan jag gjorde gör att W kommer lite närmare P med huvudet när han somnar. I BBtai och Becon har han hängt bakåt med huvudet lite vilket inte känts helt ok :? . P verkar vara den som gillar mei taien allra mest här hemma, vill använda den mycket :vågen:. (W är nöjd sålänge man bär honom, men föredrar egentligen sjalar)

Var lite orolig att huvan skulle sitta dåligt när den fästs med knappar. Men gjorde knapphålen små, så svårt att få dit den. Men när den väl sitter sitter den bra :tumup:. Knyts sedan fast i hällor på axelbanden, så är två bomullsband på varje sida av huvudstödet. Kan man justera lätt :). Nästa mei tai kanske får tryckknappar till huvan, det kom jag på lite sent på den här.
kristinek skrev:Jag startade en blogg och lägger in bilderna där.

Har en bärbild på mobilen som jag ska se till att få in på datorn också. Sambon P bestämde sig för att testa ordentligt och dammsög med W på ryggen i mei taien(den bilden som kommer). Gick kanon, huvan jag gjorde gör att W kommer lite närmare P med huvudet när han somnar. I BBtai och Becon har han hängt bakåt med huvudet lite vilket inte känts helt ok :? . P verkar vara den som gillar mei taien allra mest här hemma, vill använda den mycket :vågen:. (W är nöjd sålänge man bär honom, men föredrar egentligen sjalar)

Var lite orolig att huvan skulle sitta dåligt när den fästs med knappar. Men gjorde knapphålen små, så svårt att få dit den. Men när den väl sitter sitter den bra :tumup:. Knyts sedan fast i hällor på axelbanden, så är två bomullsband på varje sida av huvudstödet. Kan man justera lätt :). Nästa mei tai kanske får tryckknappar till huvan, det kom jag på lite sent på den här.
Låter som att huvan funkar jättebra. Går det att få på den själv om man har den på ryggen? I så fall vill jag gärna få en närmare beskrivning av hur du gjort den, för har hittills inte lyckats få på nån huva på de selar och MT jag provat(egentligen enda anledningen till att jag tvekar till att sy nån överhuvud taget).

Apropå tryckknappar. Jag tycker det är smidigt att ha lite här och var, men med de vanliga kitten som man kan köpa på syaffärer tycker jag lätt att de gnager sig genom tyget så det bara blir ett hål kvar istället för en knapp. Beror detta på attjag sätter knapparna i fel slags tyg eller finns det bättre sätt att få fast dem? Har du eller nån annan här nåt tips på hur man ska göra för att det ska bli bra?
Svampp skrev:
kristinek skrev:Jag startade en blogg och lägger in bilderna där.

Låter som att huvan funkar jättebra. Går det att få på den själv om man har den på ryggen? I så fall vill jag gärna få en närmare beskrivning av hur du gjort den, för har hittills inte lyckats få på nån huva på de selar och MT jag provat(egentligen enda anledningen till att jag tvekar till att sy nån överhuvud taget).

Apropå tryckknappar. Jag tycker det är smidigt att ha lite här och var, men med de vanliga kitten som man kan köpa på syaffärer tycker jag lätt att de gnager sig genom tyget så det bara blir ett hål kvar istället för en knapp. Beror detta på attjag sätter knapparna i fel slags tyg eller finns det bättre sätt att få fast dem? Har du eller nån annan här nåt tips på hur man ska göra för att det ska bli bra?
Sambon låter mig typ alltid sätta på huvan åt honom, men om man placerar hällorna rätt på axelbanden så borde det gå som en dans. Borde teoretiskt sett kunna ha två par såna också, ett för ryggbärning och ett för magbärning(det kanske jag ska lägga till :hmm:). Är ju hur man knyter banden som avgör hur den sitter iaf :tumup:.

Tror man kan se ungefär hur det funkar på bilden:
Bild

Har helt enkelt två bomullsband fastsydda ordentligt i huvan(man kan ju sy band av tyget man gjort mei taien med också, kanske hållbarare :hmm: ). Sen drar man det ena igenom hällan och så knyter man ihop det med det andra. (Alltså två band på varje sida) Ganska basic, men satt bra och lillen sov gott mot pappas rygg under hela dammsugningen(hela lägenheten :vågen: ) Då kan man ju ha hällor som hamnar fram på axeln när man ska bära på ryggen, sålänge banden räcker dit borde det funka lika bra :).

Jag har tyvärr ingen koll på tryckknappar, har tänkt mig såna i plast. Men har tyvärr ingen erfarenhet av dom...

(Sambon knyter förresten axelbanden lite konstigt i slutet tycker jag...så de hamnar runt höften istället för att vara typ under lillens ben och stötta upp lite extra. Men han gillar det..tänkte så ni vet. Det är inte midjebältet som är knutet där alltså :))
Nu är iaf mönsterbitarna utklippta (de som jag inte ska rita direkt på tyget) och allt tyg tvättat och klart! Klarar det sig med ett lager Lenda i ryggen och ett ganska tunt bomullstyg i panelen? Nojjar nog mest antar jag, men det känns så tunt :hmm: Ska dock vaddera runt ben och nacke (samt midja och axelband) för bekvämlighetens skull, men det hjälper nog inte direkt för hållbarheten 8) Samtidigt är det ju skönt om det är hyfsat tunt, både i sommar och när den är nerpackad!
Jag har också utklippt allt förutom midjebandet. Jag ska ha ett lager Lenda och ett vanligt mönstrat bomullstyg i sittdelen. Det är ju ändå bara prototypen för mig, så jag försöker att ha det så minimalistiskt som möjligt men ändå användbart.

Har också tvättat tygen och tycker att Lenda blev då mycket mindre i längden. Tappat säkert 30 cm!!! Tvättade vid 40 °C och lät det lufttorka. Sen ville jag stryka det men det gjorde nästan ingen skillnad. Tygkanterna är nu ganska ojämna. Hur gjorde ni med Lenda?
Bra att veta om Lenda, att det lär tvättas innan. Tänker mig nog en Lenda mei tai med utbredbara axelband i framtiden :tumup: . Idag dammsög sambon med lillen på ryggen igen:D. Smart drag att sy en mei tai, blir ju städat och fint här hemma :D.
kristinek skrev:Bra att veta om Lenda, att det lär tvättas innan. Tänker mig nog en Lenda mei tai med utbredbara axelband i framtiden :tumup: . Idag dammsög sambon med lillen på ryggen igen:D. Smart drag att sy en mei tai, blir ju städat och fint här hemma :D.

Hahaha, så coolt :app:

Jag och maken försökte dra lite i tyget så att det får sin egentliga längd igen, men lyckades inte. Om inte vi hade gjort det så skulle tyget ha blivit ännu kortare. Och som sagt, trots försöket att stryka Lenda så är det fortfarande ganska vågigt på kanterna. Där sitter ca. 15 cm alltså.

Måste man egentligen stryka alla kanter innan man syr fållarna? Då skulle jag ju ha ett stort problem med Lenda tyget som jag som sagt inte lyckats stryka så att det blev nån effekt överhuvudtaget.
Slagathoria skrev:
kristinek skrev:Bra att veta om Lenda, att det lär tvättas innan. Tänker mig nog en Lenda mei tai med utbredbara axelband i framtiden :tumup: . Idag dammsög sambon med lillen på ryggen igen:D. Smart drag att sy en mei tai, blir ju städat och fint här hemma :D.

Hahaha, så coolt :app:

Jag och maken försökte dra lite i tyget så att det får sin egentliga längd igen, men lyckades inte. Om inte vi hade gjort det så skulle tyget ha blivit ännu kortare. Och som sagt, trots försöket att stryka Lenda så är det fortfarande ganska vågigt på kanterna. Där sitter ca. 15 cm alltså.

Måste man egentligen stryka alla kanter innan man syr fållarna? Då skulle jag ju ha ett stort problem med Lenda tyget som jag som sagt inte lyckats stryka så att det blev nån effekt överhuvudtaget.
Konstigt att ditt Lenda betedde sig så... mitt krympte ingenting alls (tvättade och torkade som du)! Angående att stryka kanterna, det är ju betydligt mindre risk att det blir fel mått om man har släta kanter, men tänk på att stryka alla kanter om du stryker, vissa tyger drar ihop sig en del när man stryker, men det brukar återgå till vanlig storlek när man använt det ett tag. Det är trist om det blir helt snett och vint. Har du förresten fuktat tyget ordentligt när du strukit det, då brukar tyget ge med sig bättre.

Nu är mönstret klart till både MT och onbag, tygen är tvättade och ska förhoppningsvis hinna strykas under dagen. Imorrn sätter jag saxen i tyget! Spännande, men känns riktigt bra. Ska bara beställa dragkedja, karbinhakar och D-ringar till väskan så är allt redo för att sys nästa vecka.
Tja, målet var att hinna klippa ut alla delar till både MT och onbag i helgen. Hann visserligen en bra bit, men har minst en fjärdedel av jobbet kvar. Tar längre tid än jag trodde, är ju ovan :? Och imorrn måste jag iväg och hoppas på att det finns en liten snutt kvar att tyget jag ska ha som panel till MT:n och foder i min onbag. Fattas en ca 0,5x0,4 m... Håll tummarna för att tyget finns kvar!

Funderar på om det går att köra over lock-sömmar (såna på en vanlig symaskin, inte riktig over lock) på MT:n eller om det inte blir tillräckligt stadigt eller nåt? Tänkte försöka slippa all sick-sack det blir annars :rodna:

Hur går det för dig Slagathoria?
Har just blivit klar med prototypen!!!! :vågen:

I morgon när lillan är vaken igen ska hon provsitta och då måste jag anpassa axelbanden och midjebandet en gång till, men annars är den klar!! Satt från ca. 10 till just för 5 minuter sedan och sydde och klippte och ammade så klart flera gånger. Och jag glömde visst att föra axelbanden tillbaka på rätt sidan innan jag sydde ihop sittdelsdelarna så jag fick improvisera för att slippa sprätta upp allt för det skulle ha tagit oäntligt lång tid... blev riktigt fult, men ändå ok. :whut:

Några enstaka små saker ska jag sen förändra till lillans riktiga MT, men prototypen är så otroligt fin så jag nästan inte kan tro att det var jag som sydde den!!! Klappar mig själv på axeln och tror att jag har blivit en ny människor som har blivit kär i sin symaskin :Hahaa:

Nu orkar jag inte sitta mer. Ryggen är sönderkört och jag bara måste lägga mig. Ser fram emot i morgon när jag får prova den på riktigt :app:

Undrar bara när jag hittar tid för den riktiga MT:en igen... och onbagen och alla de andra fina saker som jag har planerat sedan för länge sen...
Svampp skrev:Tänkte försöka slippa all sick-sack det blir annars :rodna:
Var tänkte du zickzacka? Jag har inte gjort det någonstans på min MT, alla sömmar viks ju in så jag tänker att de håller bra ändå och hittills har de ju gjort det, den är rätt flitigt använd senaste 2-3 månaderna minst.
Idag tänkte jag få tummen ur och klippa till delarna till min nya, måste bara fundera ut hur jag ska göra med huvudstödet/luvan. Kanske bara gör en platt konstruktion och inte en formsydd, det känns så krångligt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?