Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fluffboll
Jag bär oftast rätt länge när jag bär, 2-4 timmar i sträck, ibland ännu mer, och behöver därför sjalar som avlastar riktigt riktigt bra. Axel som är drygt sju månader väger nästan 9,5 kilo så det är ju ingen liten plutt jag kånkar omkring på heller.

Har en Chokladgås som jag gillar jättemycket som avlastar förvånansvärt bra för att vara så tunn. Det börjar dock vara lite väl kallt för den så den får väl vila tills i sommar.

Har en Groddy (test) som jag också gillar, den räcker tyvärr bara för ryggsäcksknytningar och jag skulle vilja kunna bära Omslutet på magen när vi är på platser där Axel behöver lite mer närhet. Jag kan med nöd och näppe knyta omslutet på magen med den om vi är sommarklädda men när vi har mer kläder på oss är det omöjligt. I skogen med hundarna funkar det jättebra med ryggsäck men om vi är på nya ställen så vill jag ha honom lite närmare så att säga.

Så, vad ska jag välja egentligen? Har inte provat varken Hoppe, Didy, Stork eller Easy. Blir inte riktigt klok på vilken sjal som skulle kunna passa oss och våra behov bäst.

Vad tycker just du avlastar bäst?
Användarens profilbild
Av Ludwigsmamma
Jag är själv nybörjare och har burit i sjal i 5 dagar nu, så jag vet inte om jag är rätt person att uttala mig, men jag bär min son (10 kilo) i en Hoppediz 4,6 och det avlastar bra! Jag har även lånat en Groddy (tror jag det var) av en kompis och den var också bra. Bär alltså i omslutet kryss fram.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
hur lång är groddyn då? du kan inte knyta i sidan/ryggen heller?
Användarens profilbild
Av Fluffboll
MammaTillFelicia skrev:hur lång är groddyn då? du kan inte knyta i sidan/ryggen heller?
Den räcker preciiiis att knyta omslutet på allra yttersta spetsen på ryggen om vi är sommarklädda bägge två. Hade gärna sett att den varit några dm längre för det är verkligen en superunderbar sjal. Men man kan ju inte gå i linne och body såhär på höstkanten tyvärr. ;)
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Fluffboll skrev:
MammaTillFelicia skrev:hur lång är groddyn då? du kan inte knyta i sidan/ryggen heller?
Den räcker preciiiis att knyta omslutet på allra yttersta spetsen på ryggen om vi är sommarklädda bägge två. Hade gärna sett att den varit några dm längre för det är verkligen en superunderbar sjal. Men man kan ju inte gå i linne och body såhär på höstkanten tyvärr. ;)
haha nä det blir ju liiite kallt! =) Sen vilken av de du nämner som avlastar bäst är lite svårt att säga, beror nog på vem du frågar =) en gansak tjock och stadig sjal som jag gillar är stork. har även en easycare som är ganska myckest tunnare (ung. som groddyn) och inte alls avlastar lika bra, tycker jag. du får nog prova dig fram till vad du gillar bäst! och ta den du tycker är finast!
Användarens profilbild
Av annemi
Kan du inte gå på en träff och prova de olika märkena. Det är ju en smaksak vad man tycker är bäst. Själv gilla jag easy skarpt och storken är också riktigt bra.
Användarens profilbild
Av verre
jag tycker storken är bra..
Av Käthe
Har bara erfarenhet av en vävd sjal, som jag haft i ett par veckor, det är en bb-slen och jag är fantastiskt nöjd med den vad gäller avlastningen (och annat också). Här pratas det mest om didymos, storchenwiege, hoppediz och easycare, men denna är alltså också väldans bra, dessutom fairtrade-tillverkad. Min son är två månader och väger redan sju kilo, och jag är rätt klen men orkar bära honom läääääänge!
Användarens profilbild
Av annalys
Det som skiljer mycket är ju om det är diagonalvävt eller inte. Alla de kända märkena du nämner, Hoppe, Didy, Easy och Stork är diagonalvävda, vilket gör att de bär stadigare. Sedan är det till stor del en smaksak, och färgen är ju inte heller obetydligt :wink:

Easycare tycker jag är avsevärt mjukare än de andra. Den är också tunnare, vilket kanske är plus eller minus. Plus tycker jag. Den har raka kanter, vilket inte är så vanligt, men jag tycker det är bra eller iallafall inte spelar någon roll. Märks det att jag gillar den? :D Men den är ganska dyr.

Den Didymos jag provat köpte jag ny. Den var ganska sträv, inget plus men det hade nog blivit bättre när den nötts och tvättats ett tag. En nackdel tycker jag också var att fållarna var ganska smala, så de skar in lite grann. Och jag tog lite fel färg, det var också ett skäl till att jag sålde den. Sneda kanter.

Hoppediz har jag fastnat ganska mycket för sedan. Massor av härliga färger. När jag började prova sådana var sonen också lite större (kring ett år eller så), så då hade jag inte samma behov av den tunna, mjuka, gosiga Easycare. Hoppe är stadig och bra tycker jag. Sneda kanter. Hoppediz är också relativt billig. :tumup:

Storchenwiege (hur stavar man?) har jag aldrig provat, och ingen av färgerna har lockat mig jättemycket eftersom jag haft en del andra sjalar :oops:

Ytterligare en jag har är Amazonas Carry Sling. Väldigt bra tycker jag, rätt så billig (billigare än Hoppe tror jag), diagonalvävd även den, mjuk och närmast glansig. Väldigt sneda kanter, vilket gör knuten liten. Möjligen kan den vara så glansig att den nästan blir lite halkig, men jag har inte haft problem med det.

Som sagt, väldigt mycket en smaksak, så ta inte detta som den absoluta sanningen, utan som det jag tycker. Det var faktiskt jättekul att skriva om vad man tycker :D
Användarens profilbild
Av dsjohanna
Jag har inte provat flera olika sjalar, men när jag valde stork var det på grund av färgen Albert :heart: och jag har inte ångrat mig.
Så det är mitt tips, kolla bland bilder och se efter vilken du tycker är vackrast. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?