Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad fort det går kristinaek! Blir såå inspirerad!

Har sett att en del har en slags huvudstöd som verkar nervikbara, inte som en huva. Det verkar väldigt praktiskt tycker jag (sen kanske man kan ha huva också?!). Men hur går det till, det ser bara ut som att man formar överdelen på fyrkanten (heter den nåt fint?) så att det blir som _/¨¨¨\_ ungefär (kunde inte förklara i ord :roll: ), men sen måste den väl vara vadderad också eller?

Ni som har vadderat och använder fleecefilt. Är det den superbilliga ljusblå från IKEA ni har eller nån tjockare? Och ungefär hur många lager har ni på de olika ställena? Så man vet när det är dags att handla tyg! (fast mannen bara suckade när jag sade igår att jag skulle sy en ny sele.... får väl börja i smyg! Han tror nog det ska ta jättelång tid och ligga sygrejer över hela huset. Men om man nu har fått en kanonbra symaskin av honom måste jag ju använda den!)
Hoppar in här jag med! Jag ska inte sy själv eftersom jag är rätt talanglös när det kommer till nål och tråd, men min kära mamma har lovat att sy åt mig om jag kommer med mönster/mått åt henne :D

Men jag har verkligen ingen aning om hur jag vill ha den, jag hat aldrig provat en MT förut, så det är svårt att veta.. Och jag blir inte klokare av att läsa om alla olika varianter som finns :shock:
scharlotta skrev:Hoppar in här jag med! Jag ska inte sy själv eftersom jag är rätt talanglös när det kommer till nål och tråd, men min kära mamma har lovat att sy åt mig om jag kommer med mönster/mått åt henne :D

Men jag har verkligen ingen aning om hur jag vill ha den, jag hat aldrig provat en MT förut, så det är svårt att veta.. Och jag blir inte klokare av att läsa om alla olika varianter som finns :shock:
Välkommen till oss andra förvirrade :D Du har ingen möjlighet att få prova nån MT? Jag har provat en hittills och blev helt frälst trots att det inte alls var den modellen jag trodde jag ville ha. Idag ska jag förhoppningsvis få prova en eller två andra modeller, som är mer som jag trodde innan att jag ville ha det. Det är ju väldigt svårt att gissa sig fram utan att alls kunna prova på. Jag känner mig faktiskt liiite klokare efter att ha provat en i alla fall, och på vissa sätt mer förvirrad :P Men annars får du väl chansa på en modell och göra om eller en ny (om din mamma är snäll) ifall nåt inte känns riktigt bra.
Svampp skrev: Välkommen till oss andra förvirrade :D Du har ingen möjlighet att få prova nån MT? Jag har provat en hittills och blev helt frälst trots att det inte alls var den modellen jag trodde jag ville ha. Idag ska jag förhoppningsvis få prova en eller två andra modeller, som är mer som jag trodde innan att jag ville ha det. Det är ju väldigt svårt att gissa sig fram utan att alls kunna prova på. Jag känner mig faktiskt liiite klokare efter att ha provat en i alla fall, och på vissa sätt mer förvirrad :P Men annars får du väl chansa på en modell och göra om eller en ny (om din mamma är snäll) ifall nåt inte känns riktigt bra.
Det är skönt att veta att jag inte är ensam förvirrad :P

Jag ska undersöka om jag får tag på någon här i krokarna som har en mei tai så jag får prova, jag känner att det är ett måste..

Mamma har nog inga problem med att sy fler om det skulle behövas, hon kommer säkert tycka att det är en piece of cake! Men det vore ju skönt om den blev perfekt på första försöket :mrgreen:
Jag har använt den billiga ljusblå IKEAfleecen. Det gör ju inget att den noppar när den bara ligger inuti och är mjuk liksom. I övre halvan av sittdelen har jag 2-3 lager, minns inte riktigt. Och det är för att få lite stadga när man viker ner nackstödet. Jag är väldigt nöjd med profilen på nackstödet på min MT, kan bre ut och fota den om nån vill?

I midjan minns jag inte hur många lager fleece jag hade, 4-6 kanske? Axelbanden är inte så vadderade, de skulle jag nog göra annorlunda idag... men det är nog nåt lager i dem med.

Sen har jag sytt en sele - egentligen till pappan, men trots att jag måttade på honom blev den inte tillräckligt bekväm (han fastnade för melkajen jag köpte senare, så nu rä det bara jag som bär i selen). Där har jag liggunderlag i midjebältet och skumgummi i axelbanden.
BildBild(den har ett nackstöd som göms under det bruna tyget. Väldigt diskret och bra)
Svampp skrev:Vad fort det går kristinaek! Blir såå inspirerad!

Har sett att en del har en slags huvudstöd som verkar nervikbara, inte som en huva. Det verkar väldigt praktiskt tycker jag (sen kanske man kan ha huva också?!). Men hur går det till, det ser bara ut som att man formar överdelen på fyrkanten (heter den nåt fint?) så att det blir som _/¨¨¨\_ ungefär (kunde inte förklara i ord :roll: ), men sen måste den väl vara vadderad också eller?

Ni som har vadderat och använder fleecefilt. Är det den superbilliga ljusblå från IKEA ni har eller nån tjockare? Och ungefär hur många lager har ni på de olika ställena? Så man vet när det är dags att handla tyg! (fast mannen bara suckade när jag sade igår att jag skulle sy en ny sele.... får väl börja i smyg! Han tror nog det ska ta jättelång tid och ligga sygrejer över hela huset. Men om man nu har fått en kanonbra symaskin av honom måste jag ju använda den!)
Har turen att sonen nästan alltid sover från kl 19, så då är det ju lite sytid :tumup: . Sen igår var det ju bonus när sambon dammsög med honom i BBtai på ryggen i typ 1 timme, då sydde jag på :tumup:.

Jag tror att det är att forma bara och är säkert bra att vaddera lite. Jag hade tänkt göra så, men sambon(som konstigt nog är engagerad :P) tyckte det var bättre att den går en bit bakom nacken istället och sen har en huva. Så då lyssnar jag väl på honom och så kan jag väl sy en till om jag vill. Var ju kul det här :vågen:.

Jag kommer klara mig på en fleecefilt, men tror den är lite tjockare än Ikeas billigaste. Men man får nog känna sig för hur många lager man vill ha när man syr. Jag tog 1 i sittdelen och 2 i axelbanden och struntar i att vaddera midjebältet tror jag(hinner ändra mig än). Sittdelen är ungefär som Beco Butterfly 2 i tjocklek nu tycker jag. Kan ju alltid slå till på fler filtar ifall att, hellre någon över än att det saknas :tumup:. Har jag ju lärt mig om tråden nu också :lol:.
scharlotta skrev:
Det är skönt att veta att jag inte är ensam förvirrad :P

Jag ska undersöka om jag får tag på någon här i krokarna som har en mei tai så jag får prova, jag känner att det är ett måste..

Mamma har nog inga problem med att sy fler om det skulle behövas, hon kommer säkert tycka att det är en piece of cake! Men det vore ju skönt om den blev perfekt på första försöket :mrgreen:

Är säkert bra att prova mycket för att veta vad man gillar i stora drag. Typ smala eller utbredbara axelband och hur bred och hög osv. Jag är sån att jag tänker: Ähh, vi kör väl så får vi se.(Därför det blev utan mönster) Men då har jag ju iofs lite att jämföra med hemma också.. Det viktigaste tänker jag är att den blir förstärkt ordentligt.
Hur gammal är din lilla?
Kesti skrev:
kristinek skrev:Och SCSI, jag är riktigt imponerad av selen! Jättefin! :tumup:
Jag med :urule: !
Tackar! Det tog några veckor i anspråk, eftersom det bara går att sy när J sover... och det gör han sällan långa stunder. Tyvärr börjar den bli lite liten, men jag tror det funkar ändå (jag som tyckte att jag tog i så mkt i överkant när jag sydde, ungen växer FORT!)

En tips är förresten att sy några inprovningar nere i sittdelen för att göra den lite skålad. Det är nog det enda jag riktigt saknar på min första MT (som jag fortfarande använder - den andra blev däremot ett offer för trial and error-experiment inför sele-bygget), att sittdelen är helt rak. Man måste knyta den med mer "slack" för att J ska sitta bekvämt, jmf med selen som är rejält skålad.
SCSI skrev:
Kesti skrev:
Tackar! Det tog några veckor i anspråk, eftersom det bara går att sy när J sover... och det gör han sällan långa stunder. Tyvärr börjar den bli lite liten, men jag tror det funkar ändå (jag som tyckte att jag tog i så mkt i överkant när jag sydde, ungen växer FORT!)

En tips är förresten att sy några inprovningar nere i sittdelen för att göra den lite skålad. Det är nog det enda jag riktigt saknar på min första MT (som jag fortfarande använder - den andra blev däremot ett offer för trial and error-experiment inför sele-bygget), att sittdelen är helt rak. Man måste knyta den med mer "slack" för att J ska sitta bekvämt, jmf med selen som är rejält skålad.
Bra tips, jag har funderat lite på det där med skålningen, det borde bli viktigare ju större barn man bär.
kristinek skrev:
Är säkert bra att prova mycket för att veta vad man gillar i stora drag. Typ smala eller utbredbara axelband och hur bred och hög osv. Jag är sån att jag tänker: Ähh, vi kör väl så får vi se.(Därför det blev utan mönster) Men då har jag ju iofs lite att jämföra med hemma också.. Det viktigaste tänker jag är att den blir förstärkt ordentligt.
Hur gammal är din lilla?
Rent spontant så känns det som att jag vill ha utbredbara axelband och vadderad midja.. men höjd och bredd har jag ingen aning om?
Moa är dryga fem månader och åker just nu omkring i en didymos där hon trivs hur bra som helst :) Det är ungefär det vi har att jämföra med, och en trikåsjal. (och en babybjörn som vi kämpade med i 20 minuter för att förstå hur vi skulle få på den, sen tog det ca 30 sekunder innan hon ville upp, och jag hade ont.. :tumup: )
Men hennes pappa tycker att det är svårt att knyta sjalen, så jag tänkte att en mt skulle vara enklare för honom, och jag vill såklart också ha en, men jag skyller på honom :wink:
scharlotta skrev:
kristinek skrev:
Hur gammal är din lilla?
Rent spontant så känns det som att jag vill ha utbredbara axelband och vadderad midja.. men höjd och bredd har jag ingen aning om?
Moa är dryga fem månader och åker just nu omkring i en didymos där hon trivs hur bra som helst :) Det är ungefär det vi har att jämföra med, och en trikåsjal. (och en babybjörn som vi kämpade med i 20 minuter för att förstå hur vi skulle få på den, sen tog det ca 30 sekunder innan hon ville upp, och jag hade ont.. :tumup: )
Men hennes pappa tycker att det är svårt att knyta sjalen, så jag tänkte att en mt skulle vara enklare för honom, och jag vill såklart också ha en, men jag skyller på honom :wink:
Är ju olika hur de är byggda, men när W var 5 mån tyckte jag Freehanden på ca 34 cm var bra i bredd. Han hade säkert klarat lite större sittyta redan då, men han är rätt lång. Höjden har jag mätt genom att sätta honom på ett måttband :lol:.

Verkar grymt bra att ha den mer skålad, men så duktig på att sy är jag nog inte än :rodna:. Får bli någon mei tai fram i tiden. Nu ska jag äntligen få åka och köpa tråd :vågen:
kristinek skrev:Verkar grymt bra att ha den mer skålad, men så duktig på att sy är jag nog inte än :rodna:. Får bli någon mei tai fram i tiden. Nu ska jag äntligen få åka och köpa tråd :vågen:
Det är inte så svårt... man måste ta med det i tanken när man klipper tyget bara, eftersom en del bredd försvinner.
Jag slängde ihop en liten skiss på hur jag gjorde på selen:
https://docs.google.com/drawings/d/106K ... 6rQWA/edit
Åtminstone de blåmarkerade inprovningarna skulle jag rekommendera. Jag gjorde ett par på höjden oxå (de röda). vet inte hur stor skillnad de egentligen gör, men det kändes rätt. 8)
Det lär jag testa på nästa, ska kolla in mer när jag kommer hem:-). Nu ska jag köpa tråd och åka hem precis när resten av Stockholm åker hem, smart? Inte direkt, men ikväll ska det sys!:-D
SCSI skrev:
Kesti skrev:

Selen ser ju riktigt proffsig ut!! Vad duktig du är!!

Fråga: behöver man den skålade formen om man har utbredbara axelband som ska bredas ut över nedre ryggen/rumpan också?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?