Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Trulsamin skrev:
emmy_ackevik skrev:
semla skrev:
emmy_ackevik skrev:Är det svårt att göra en applikation på trikå? Jag har aldrig gjort det, bara på fasta tyger...
Jag har lärt mig från den här beskrivningen:
http://kokalal.blogspot.com/2008/02/app ... uiden.html
Det började ju med att man behövde totaly stabel för att det inte skulle bubbla sig, precis va jag va rädd för..
Tror ni det fungerar med vliselin?
Det bör räcka med vliselin, jag vet inte om jag tycker att det är jättestor skillnad på totally stable och vliselin egentligen.
Detta låter ju lovande. Jag har vliselin, men inte totally stable hemma. JAg har ännu inte fått tummen ur att försöka.
Cilia skrev:
Trulsamin skrev:
emmy_ackevik skrev:
semla skrev:
emmy_ackevik skrev:Är det svårt att göra en applikation på trikå? Jag har aldrig gjort det, bara på fasta tyger...
Jag har lärt mig från den här beskrivningen:
http://kokalal.blogspot.com/2008/02/app ... uiden.html
Det började ju med att man behövde totaly stabel för att det inte skulle bubbla sig, precis va jag va rädd för..
Tror ni det fungerar med vliselin?
Det bör räcka med vliselin, jag vet inte om jag tycker att det är jättestor skillnad på totally stable och vliselin egentligen.
Detta låter ju lovande. Jag har vliselin, men inte totally stable hemma. JAg har ännu inte fått tummen ur att försöka.
Det finns ju väldigt många olika varianter och tjocklekar av vlieselin och det kräver nog att det blir ganska så styvt av den för att det skall bli riktigt bra.
Användarens profilbild
Av tesoj
Tror också att det fungerar med vliselin om det bara är småhål som ska fixas.

Har sytt en tröja till lilleman ikväll. Hittade en beskrivning på en blogg där de sytt med overlocken på rätsidan och sedan stickat ner kanten på vanliga maskinen. Testade detta samt ett nytt raglanmönster och blev riktigt nöjd. Skulle kunna vara lite tajtare i halsen, men annars blev den riktigt bra och gillades av lilleman som genast tog på sig den och vill ha imorgon till dagmamman.

Bild
Av mly
tesoj skrev:Tror också att det fungerar med vliselin om det bara är småhål som ska fixas.

Har sytt en tröja till lilleman ikväll. Hittade en beskrivning på en blogg där de sytt med overlocken på rätsidan och sedan stickat ner kanten på vanliga maskinen. Testade detta samt ett nytt raglanmönster och blev riktigt nöjd. Skulle kunna vara lite tajtare i halsen, men annars blev den riktigt bra och gillades av lilleman som genast tog på sig den och vill ha imorgon till dagmamman.

Bild
//i144

Fint! Jag har haft det tyget jätte länge, men inte sytt av det, kanske får göra något åt det...
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag ska sy en skjorta (hur nu det ska gå till. :roll: ) och undrar: När det står att jag ska stryka mellanlägg på vissa mönsterdelar (tex krage, knappslå och manschetter), ska jag då sätta mellanlägg ända ut i sömsmånen? Eller bara så stort som mönsterdelen är, utan sömsmån?
Av mly
Fryle skrev:Jag ska sy en skjorta (hur nu det ska gå till. :roll: ) och undrar: När det står att jag ska stryka mellanlägg på vissa mönsterdelar (tex krage, knappslå och manschetter), ska jag då sätta mellanlägg ända ut i sömsmånen? Eller bara så stort som mönsterdelen är, utan sömsmån?
:hmm: Jag tror att jag har gjort hela mönsterdelen, alltså även sömsmånen...
Användarens profilbild
Av Fryle
emmy_ackevik skrev:
Fryle skrev:Jag ska sy en skjorta (hur nu det ska gå till. :roll: ) och undrar: När det står att jag ska stryka mellanlägg på vissa mönsterdelar (tex krage, knappslå och manschetter), ska jag då sätta mellanlägg ända ut i sömsmånen? Eller bara så stort som mönsterdelen är, utan sömsmån?
Men blir det då inte tjockt och svårt att få ut hörnen i kragdelen?
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
emmy_ackevik skrev:
Men blir det då inte tjockt och svårt att få ut hörnen i kragdelen?
Fast det kan synas om mellanlägget slutar innan sömmen. Hörnen i kragen kan du sy av, dvs inte sy helt nittiogradig vinkel utan sy ett par stygn "rundat" hörn och sedan klipper du bort sömsmånen i hörnet.
Användarens profilbild
Av Fryle
Om man ska ha mellanlägg på hela mönsterdelen, är det enklaste inte då att stryka mellanlägg på en lagom stor tygbit och sedan klippa delarna ur den? Eller måste man klippa delar och mellanlägg var för sig och sedan stryka ihop dem?

Ni fattar vilken novis jag är... :oops:
Användarens profilbild
Av Fryle
Och när jag ändå är igång undrar jag: Tex kragen, som ju består av två tyglager, ska man ha mellanlägg på båda eller ena?
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:Och när jag ändå är igång undrar jag: Tex kragen, som ju består av två tyglager, ska man ha mellanlägg på båda eller ena?
Jag brukar bara ta på överkragen, det blir snyggast tycker jag. Du har en poäng med att stryka en större bit mellanlägg på tyg fast det brukar vara småbitar som krage och linning och de brukar jag pussla in bland de större fram- och bakstyckena för annars får jag inte ut allt. Jag har nästan alltid lite mindre tyg än vad som går åt :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:Och när jag ändå är igång undrar jag: Tex kragen, som ju består av två tyglager, ska man ha mellanlägg på båda eller ena?
Jag brukar bara ta på överkragen, det blir snyggast tycker jag. Du har en poäng med att stryka en större bit mellanlägg på tyg fast det brukar vara småbitar som krage och linning och de brukar jag pussla in bland de större fram- och bakstyckena för annars får jag inte ut allt. Jag har nästan alltid lite mindre tyg än vad som går åt :lol:
Mellanlägg på överkragen. :notes:
Tack för tips! :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
melon skrev:
Du får återkomma med bild, nu är jag nyfiken på vad du ska sy :app:
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:
melon skrev:
Du får återkomma med bild, nu är jag nyfiken på vad du ska sy :app:
Absolut! :tumup: Men ha inte så stora förväntningar. Jag ska sy en skjorta till min man på min nya symaskin som jag köpte i tisdags. :D

...och det kan ta sin tid, jag har bara precis klippt ut mönstret i engångslakan...
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 169

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?