Slagathoria skrev:kristinek skrev: Nu är frågan om jag ska fortsätta med Ikea-tråd i samma färg eller vänta och köpa mer polyestertråd på åhléns imorgon. Vad tror ni? Min mamma brukar klaga på ikeatrådens hållbarhet, dumt att chansa?
Bra att du nämner det med IKEA-tråden. Det är ju sånt som jag absolut inte har koll på. Jag skulle nog inte riskera nåt och köpa en bättre tråd om din mamma tycker att IKEAs inte duger.
kristinek skrev: Kör på smala axelband vadderade med fleece och har även fleece i sittdelen nu.
Varför har du fleece i sittdelen? Är det för att ha det mjukt för barnens ben?
kristinek skrev: Struntade helt i att läsa beskrivningar, mätte lite på BB-taien och Becon sen klippte jag
.
Jag läste en hel del beskrivningar och tittade på olika mönster/panelformer. För mig blir det mest en kopia på min Ergo Baby som passar lillan ganska bra. Men tänker ändå ändra lite grann så att det blir lite mer individuellt anpassat på henne. När man tittar på bilder på olika MT:er här på forumet så tycker jag att de som är sydda efter BellinBellas mönster såg mest så ut som jag hade föreställt mig det från början (riktigt fint följsam efter kroppen som en sjal som inte behövs knytas hela vägen helt enkelt). Om jag hinner så skulle jag i alla fall sy en sådan för att se hur mycket man vinner genom att ha en timglasformade sittdel jämfört med den mer kvadratiska som vi är vana vid från Ergon. Din ser lite grann ut som Knyttet & Ks. Vad har du tagit för mått?
Kom en massa emellan, så jag och W åker till Åhléns imorgon och köper mer av den tråden. Säkrast så

. Jag har fleece i sittdelen mest för att förstärka den, kanske lite onödigt. Men testar det och om det blir stumt eller konstigt så syr jag en utan också

. Tänkte det kan vara varmt och skönt på vinterna också

.
Klippte ut med sömsmån, nu är det ca de här måtten när jag sytt(mätte snabbt och slarvigt):
Sittdel: Mellan 37 och 38 cm (vilket jag hade tänkt mig för att jag vet att det passar W bra just nu, jämfört med BBtai, Freehand(ca 34 cm), Beco och Patapum)
Sitthöjd(utan midjebälte): C a 40 cm
Midjebälte: 12 cm brett och skulle tippa på strax under 1,5 m långt(Tänkte först ta ca 85-90 cm, men kul om sambon kan använda den också

)
Axelband: C a 11,5 cm breda (och 50 cm av de 2,2 m långa axelbanden är vadderat med fleece)
Har ju dock bara hunnit sy ett axelband innan tråden tog slut. Kommer även vara en slags huva också sen.
Mamma till W född i juli 2011. Numera bärs W i Tula Toddler och Rose&Rebellion preschool.
Har väldigt mycket att tänka på just nu. Om jag glömmer svara på/skicka PM, påminn mig gärna

.