Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Vår dotter kom i v 31+0 och är nu snart i v 35+0 och jag känner att det skulle vara väldigt skönt att kunna bära runt på henne i sjal så jag hinner med andra saker här hemma också.

Jag har ingen erfarenhet av varken sjalar eller bebisar sen tidigare, och jag tycker att hon känns så liten och bräcklig så jag har svårt att bära henne i famnen också, hon sjunker ihop så lätt. Hur fungerar detta i sjal?

Ngn som har ett bra märke som inte är allt för dyrt att rekommendera som passar bra till små bebisar? Hon vägde 2678 g i måndags och var 46,5 cm lång...

Tacksam för snabbt svar! =)
Trikåsjalar är utmärkta för små småttingar :) Finns massor av märken (jag hade en MobyWrap) och säljs billigt både här och på blocket/tradera. Ett par hundra kommer du lätt undan med.

När min lilla var pytte så bar jag henne i vagga (se knytinstruktioner här på SB eller kolla youtube ex. "wrap cradle position") i Mobyn, hon fick då stöd från alla håll och det var supermysigt att gå runt så :loving:
Vi hade en kmc bärtub till vår fullgångna 3kilos.. Den var jättemysig men användningstiden är ju jättekort tyvärr. Kanske en eller knappt två månader för oss? Fast det kan ju bli två-tre för er då kanske iofs.
Användarens profilbild
Av anxy
Grattis till babyn:)

Många prematurbarn orkar inte sjala längre stunder oavsett vilken sjal eller knytning det är. Min prematur (v26) orkade inte sjala innan har var fullgången, tyckte det var bättre med vävd sjal då
Jag skulle nog välja en sjal som är ganska tunn och smal. en Hug-a-Bub eller Sino tex. Båda får du nog annonsera efter under köpes för de är svåra att få tag på.Själv använde jag en rosa BabyBundler och en BäraBarn ringsjal till bebisen som föddes i v 35 +3. Men hon var stor för tiden 49 lång och 3085 g. Det var ammas eller sjalas som gällde, något annat dög knappast. Och hon orkade sjalas hur länge som hellst.
Om du vill prova en sjal och har svårt att komma iväg på en sjalträff får du gärna låna min looma sino om du vill. Kan skicka på posten om du inte råkar bo i närheten av Västerås eller Eskilstuna. Min dotter är 1,5 år nu så bara jag får tillbaka den får du gärna låna den en månad eller så, så hinner du känna efter om den passar. Vill du låna den resten av tiden du bär i trikå kan du få hyra den billigt ;) Vill bara gärna ha tillbaka den till om jag får fler barn, används inte så länge (jag gillar vävd sjal mer) men är så gosigt i början med trikå.
Åh tack för alla bra svar! =)

Jag beställde en baby wrap som jag testade alldeles nyss! Själva sjalen kändes skön och stabil, men lillan såg ju ut som en ihopknycklad sköldpadda eller nåt =S Vi följde beskrivningen på hur man bär dom "vagga" men fick inte till det =/ Så nu vet jag inte om jag måste skicka tillbaka den eller om jag ska ge den ett till försök...

Någon som har nåt bra tips på HUR man sätter in dem i sjalen? Samt hur det ska se ut när dom ligger där, typ en bild eller så? =)
Svampp skrev:Om du vill prova en sjal och har svårt att komma iväg på en sjalträff får du gärna låna min looma sino om du vill. Kan skicka på posten om du inte råkar bo i närheten av Västerås eller Eskilstuna. Min dotter är 1,5 år nu så bara jag får tillbaka den får du gärna låna den en månad eller så, så hinner du känna efter om den passar. Vill du låna den resten av tiden du bär i trikå kan du få hyra den billigt ;) Vill bara gärna ha tillbaka den till om jag får fler barn, används inte så länge (jag gillar vävd sjal mer) men är så gosigt i början med trikå.
Vilket snällt erbjudande! =) Dock har jag ju redan en sjal hemma nu, tack ändå!! =)
Jag behövde säkert 6-7 gånger på mig innan jag fick till det med knytningen. Så jag tycker du ska ge det en (eller flera) chans(er) till.

Du kan ju kolla under bärsjalsambassadörer om det inte finns någon i närheten av dig som kan visa och tipsa dig hur du ska göra.

Och grattis till din bebis!
Enjasmamma skrev:Åh tack för alla bra svar! =)

Jag beställde en baby wrap som jag testade alldeles nyss! Själva sjalen kändes skön och stabil, men lillan såg ju ut som en ihopknycklad sköldpadda eller nåt =S Vi följde beskrivningen på hur man bär dom "vagga" men fick inte till det =/ Så nu vet jag inte om jag måste skicka tillbaka den eller om jag ska ge den ett till försök...

Någon som har nåt bra tips på HUR man sätter in dem i sjalen? Samt hur det ska se ut när dom ligger där, typ en bild eller så? =)
Jag tycker detta är en bra bildserie att följa: http://www.edenbaby.se/pages/vagga_trika.php. Sen kan huvudet behöva justeras så det inte hamnar med ansiktet helt intryckt mot ditt bröst. Man lär sig och de vänjer sig. Räkna inte med att de blir överlyckliga vid första försöket...

Vanliga fel är nog att man knyter för löst alternativt placerar barnet för långt ned. Pussavstånd är bra! När de är pytte och bärs i vagga så hamnar de alltså väldigt högt upp på din kropp, inte som när man bär dem mer upprätt och de liksom ligger mage-mot-mage. Jag bar min lilla så hon låg med rumpan längst ned och ryggen följde uppåt i en båge, ansiktet så hon låg med örat mot mitt bröst (inte med ansiktet inåt eller så). Fötterna försvann bortåt-uppåt nånstans, ibland stack de ut lite vid sidan om :loving: Här är en bild (fast jag vet inte om den ger något):

Bild

Sen när de blir större blir det bättre med upprätt position: http://irismarketbuilder.com/~edenbaby/ ... _trika.php

Den kan såklart testas redan innan, många verkar föredra den från start men jag vet inte vad som gäller för prematura bebisar

(men vagga är mysigt och kan inte användas senare så passa på tycker jag...
thepal skrev:Jag behövde säkert 6-7 gånger på mig innan jag fick till det med knytningen. Så jag tycker du ska ge det en (eller flera) chans(er) till.

Du kan ju kolla under bärsjalsambassadörer om det inte finns någon i närheten av dig som kan visa och tipsa dig hur du ska göra.

Och grattis till din bebis!

:iagree:
Kanon att du fått en sjal! Som flera sagt tar det några gånger att lära sig. Har själv aldrig burit i vagga, kom på det för sent, men tycker den nedersta videon här visar jättebra, både med litet och lite större barn också http://www.sjalbarn.se/?page_id=389
Tror mig ha läst här i en annan tråd för länge sedan att prematurer hellst ska bäras upprätt. *ropar på Tinaw* Detta för att underlätta så de inte sjunker ihop för mycket, och får svårt med andningen. Det är viktigt att hakan inte trycks mot bröstet. Du kan absolut prova att bära henne upprätt, det är lättare att få till.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?