Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej,
Jag vet att det är svårt att ge råd angående bärselar och att det är bättre att prova. Men nu sitter jag ändå här höggravid och inser att jag inte vill använda en baby björn till min bebis den här gången (som jag gjorde till min första som snart är 2,5) utan istället ha en ergonomisk bärsele och gärna så snart som möjligt. Har naturligtvis surfat runt en massa och främst fallit för Beco butterfly 2 samt manduca, men nu behöver jag hjälp!

Har ingen erfarenhet av sjalar eller liknande utan bara baby björnen, vilken av dem är lättast att använda när man är ovan? Och vilken sele kan passa både mig och sambon? Jag är 1,63 väger mellan 60-65 som icke-gravid och har hyfsat bred benstomme. Min sambo däremot är nästan 1,90 och normalt byggd (typ 80-85kg tung). Helst skulle jag initialt vilja ha bara en sele som kan fungera till oss båda. Är också lite rädd att jag inte ska våga svinga upp skrutten på ryggen sen när den blivit lite större om jag väljer en manduca...

Behöver verkligen alla tips jag kan få!
Välkommen hit!

Som du själv är inne på är det svårt att råda, och mycket lättare om man provar, då det är rätt olika från person till person vad man föredrar. Men en fördel som många nybörjare gillar med Becon är det att man kan lägga in barnet i selen först, och ta på den sen. Det gör kanske mest ryggbärning av liten bebis lättare när man är ovan.

Det som jag ser som största fördelen med manducan är att det går att korsa axelbanden, så att de inte glider ned på överarmen hela tiden (men om man inte har så sluttande axlar som jag är det kanske inget problem, men det var i alla fall en sak som gjorde att jag nästan alltid tog sjalen i stället för becon när det var vad jag hade att välja på).

Om man ska bära och amma samtidigt är tyget mellan bärare och barn i Becon ivägen också, det går ändå men är lättare med manducan.
Jag personligen föredrar manduca när jag selar. Jag tycker att tyget i beco Butterflyn2 är i vägen.
Fast jag använder mest sjal.
Men min make som mesta dels använder sele gillade Beco butterfly2 väldigt mycket när dottern var mindre,
han tyckte att den var enkel att använda.
Sen lånade jag ut Becon till min bror så maken har fått vänja sig vid manducan :mrgreen:
Men jag tror att om man känner sig osäker, så är beco butterfly2 en bra sele att börja med :tumup:
Sanna81 skrev:Välkommen hit!

Som du själv är inne på är det svårt att råda, och mycket lättare om man provar, då det är rätt olika från person till person vad man föredrar. Men en fördel som många nybörjare gillar med Becon är det att man kan lägga in barnet i selen först, och ta på den sen. Det gör kanske mest ryggbärning av liten bebis lättare när man är ovan.

Det som jag ser som största fördelen med manducan är att det går att korsa axelbanden, så att de inte glider ned på överarmen hela tiden (men om man inte har så sluttande axlar som jag är det kanske inget problem, men det var i alla fall en sak som gjorde att jag nästan alltid tog sjalen i stället för becon när det var vad jag hade att välja på).

Om man ska bära och amma samtidigt är tyget mellan bärare och barn i Becon ivägen också, det går ändå men är lättare med manducan.
Fast bröstspännet hindrar ju från att de glider väl :hmm:
Enda gångerna jag korsar axelbanden på manducan är när jag ska amma, för då är det bekvämast så.
Kyltsi skrev:
Sanna81 skrev:Välkommen hit!

Fast bröstspännet hindrar ju från att de glider väl :hmm:
Enda gångerna jag korsar axelbanden på manducan är när jag ska amma, för då är det bekvämast så.
På min kropp glider de ändå, ovanför där bröstspännet drar åt liksom. Men det kan såklart vara så att jag inte justerat selen på riktigt rätt sätt.
Jag tycker beco butterfly 2 är en jättebra nybörjarsele. Lätt att få upp ett litet barn på mage och rygg.
Vet inte med din sambo. Hoppas nån annan har koll.
Viktig sak med beco är att se till att få midjebältet riktigt tajt o intill dig!

Och så tycker jag du ska komplettera med trikåsjal!
Jag svingar inte upp mina på ryggen i manducan, utan sätter dem vid höften med midjebältet lite lösare, "skumpar runt" barnet och spänner åt. Så det finns fler sätt att få barnet på ryggen om det är själva svingandet som du ser som problem. :)
Hmm, ja det är mycket att tänka på. Bara att hoppas på att man blir nöjd oavsett vad man bestämmer sig för.
Funderar nu faktiskt på att först köpa en trikåsjal och komplettera med en beco sen. Hoppas på att jag inte är för oteknisk för att fixa knytningen =)
Jag har en Manduca och har haft en Beco. Becon sålde jag för nån vecka sen för att jag trivs bättre med Manducan.

I början när jag bar på ryggen så tyckte jag det var skönt med det extra tyget i Becon, det kändes tryggt och enkelt att få runt bebisen till min rygg. Nu brukar jag svinga eller bumpa runt ungen via höften, och när jag inte längre kände behov av det där stödet för att få upp barnet på ryggen så tycker jag att det mest är i vägen. Sen tycker jag Manducan är enklare, jag blev aldrig riktigt kompis med inställningarna på Becon. Jag är rätt tjock och vad jag har förstått så passar Manducan ofta bra om man inte är trådsmal. Och jag tycker att min bebis, som också är en stadig typ, får bättre plats i Manducan.

Det jag gillade med Becon var att axelbanden var väldigt mjuka och sköna, och så att det är i stort sett färdigknäppt innan man sätter i barnet.

Jag tycker egentligen inte att någon av de selar som jag har provat är särskilt sköna att ha till magbärande, jag har absolut föredragit sjal till det och haft selen på magen vid tillfällen då det behövs nåt snabbt och enkelt.
helenaS skrev:Hmm, ja det är mycket att tänka på. Bara att hoppas på att man blir nöjd oavsett vad man bestämmer sig för.
Funderar nu faktiskt på att först köpa en trikåsjal och komplettera med en beco sen. Hoppas på att jag inte är för oteknisk för att fixa knytningen =)
Det låter som en bra plan.
Knytandet kommer du att lära dig :) Ge inte upp om det inte blir bra de första gångerna.
Jag tycker beco+trikåsjal är en superbra nybörjarkombo :tumup: Jag ÄLSKADE min beco när lillebror var pytte, till ungefär 8-9 månader var den perfekt, sedan blev han lite för tung tyckte jag, då avlastade inte becons lite sämre midjebälte tillräckligt så då bytte jag "upp mig" till manducan som låg i gardroben och väntade :D

Lillebror föddes ju i februari, kallt och jobbigt, jag hade becon färdig på mig under bärjackan, tog ur honom ur bilstolen, ner i selen och knäpp knäpp axelspännen, knäpp bärjacka och off we go, oftast på mindre än 1 minut ;) slå det barnvagnskörare :lol: :app: Jag använde alltså nästan aldrig becon som så att jag satte barnet i selen och sedan selen på mig, det var knöligt, däremot så använde jag den så att jag hade den färdigknäppt och färdigspänd på mig och öpnnade bara axelspännena, ficklade ner barnet och spände åt - grymt smidigt och väldigt enkelt. Att kunna bära pyttisar på ryggen var en bonus (jobbigt att t.ex hänga tvätt med bebis på magen). MEN det går inte att komma ifrån att en trikåsjal ÄR absolut mysigast och absolut skönast - vi hade en sino, liten, tunn, smidig :loving: Sjalade första gången på BB när han var några timmar gammal :loving:

Manducan kan vara svår att spänna tillräckligt bra om man är liten. Min man är 185 cm och medelbyggd och han använde becon men tyckte vadderingen var i minsta laget, han trivs mycket bättre med Manducan.
Hej!
Jag kan inte ge råd om selar eftersom jag provat flera men hittills inte hittat någon som känns skönare än sjal. Av de selar som jag har testat var Manducan skönast att bära med på mage och rygg för mig (jag är kort, finlemmad på överkroppen och har vissa ryggproblem), men sjalen avlastar ändå bättre, tycker jag. Så för tillfället fortsätter jag med sjal till Lillan (som snart är 11 månader). Hon bars mest i trikåsjal fram till cirka 6 månaders ålder och sedan i vävd sjal. Jag instämmer med dem ovan som tipsar om trikåsjal utöver sele. Det är SÅ mysigt och skönt med trikåsjal. Och som någon påpekar: Ge inte upp om det inte blir perfekt direkt. Man lär sig ganska snabbt. Bor du i Stockholm får du gärna kontakta mig via pm om du vill ha hjälp med sjal. Jag visar gärna hur man knyter. /Liselotte
Grodfen skrev:Marina: Intressant att du tyckte Becon blev för "klen" när lillebror blev äldre. Då kanske det inte är så konstigt att jag inte fått till den riktigt bra på magen.
Jag har en tung pojke, han väger redan 9 kilo. Vid vilken vikt började du känna att Becon inte var så bra längre?
Hmm, det var nog därnånstans när jag la undan den helt, jag vet å andra sidan andra som säger tvärtom :lol: men FÖR MIG fungerade inte midjebältet då, synd att de inte gör ett stadigare för i sig är ju becon superbra!
Grodfen skrev:
Marina skrev:
Grodfen skrev:Marina: Intressant att du tyckte Becon blev för "klen" när lillebror blev äldre. Då kanske det inte är så konstigt att jag inte fått till den riktigt bra på magen.
Jag har en tung pojke, han väger redan 9 kilo. Vid vilken vikt började du känna att Becon inte var så bra längre?
Hmm, det var nog därnånstans när jag la undan den helt, jag vet å andra sidan andra som säger tvärtom :lol: men FÖR MIG fungerade inte midjebältet då, synd att de inte gör ett stadigare för i sig är ju becon superbra!
Ja det är synd! Men då behöver jag nog inte fundera mer på om jag har inställningarna fel iallafall. Ska testa igen när sonen blir lite längre och se om den känns bättre när jag kan ha den på höften.
Fast på höften borde du kunnat ha den oavsett :hmm:
Jag har alltid haft becon på höften när jag burit tösen, oavsett längd på henne. Jag ogillade tyget mellan mig och henne.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?