Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av evano
Är ny på forumet och väntar mitt första barn i november. Vi har bestämt oss för att vi inte vill ha någon barnvagn utan tänker satsa helt på att bära barnet. Nu finns det dock väldigt många olika bärsjalar att välja mellan och jag tycker det är svårt att veta vilken som jag borde satsa på. Boken 'Nära föräldrar' rekommenderar 1 långssjal och 2 ringssjalar. När vill man använda det ena och när man vill man använda det andra? Och vilka längder bör vi köpa om både jag och min man ska bära? Alla råd och tips om bra sjalar för nybörjare tas tacksamt emot!
Av Tyche
Spontant tycker jag att ni bör satsa på en trikåsjal, vilken som helst som tilltalar er. Ringsjal tycker jag personligen är svårare att få till bra och skulle inte råda att köpa som första sjal.

Efter trikåsjalen/elastisk sjal så en vävd, till att börja med.

Om ni får en bebis som kräks mycket skulle jag satsa på två trikåsjalar från början, för att alltid ha en att ta till när den andra ligger i tvätten.
Jag personligen vill bara använda trikåsjalar med bebisar :loving: Hur mysigt som helst. Fungerar bra att amma i, vilket jag annars tyckte ringsjalen var bra till.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag säger samma som Tyche. En trikåsjal är vad jag skulle börja med. Supergosigt och ganska lätt att få till! :tumup:

Sen tycker jag vävd sjal och eller Mai Tai.
Användarens profilbild
Av camsch
Jag är lite anti då, gillade aldrig trikåsjalen. Kanske skulle gillat en tunnare bättre (hade en Moby wrap). Det var för varmt tyckte jag som är ganska varm av mig själv. Började mest använda långsjal när jag skaffade min första vävda, en Calin Bleu Gauze. Den var toppen :heart:

Så jag skulle satsat på en långsjal, en ringsjal och en Mei Tai (med utbredbara axelband).

Varför man skulle ha 2 ringsjalar förstod jag inte?

Längden på långsjal beror mycket på hur stora ni själva är.
Jag är en stl 50 c:a och jag behöver sjalar över 5 m för att knyta omslutet kryss på mage. På ryggen går 4,7 m.
Jag tror att jag kommer använda bärpåse mest till min nästa bebis i början. Jag sydde en idag, jättelätt!

Trikåsjal har vi också som säkert kommer bli använd en del, men jag tyckte att den var krångligare att amma i.
Av Clee
Fattar inte heller varför man skulle vilja ha två ringsjalar, fattar visserligen knappt varför man skulle vilja ha en (jaja, de är snabba och smidiga och bra för amning men det är en MT/sele också i så fall). :fnissa:

Om ni får barn i november tror jag det blir perfekt med en vanlig trikåsjal, t o m MobyWrap som ju är billiga men som sagt varma. Så här i efterhand borde jag ha burit med trikåsjal mycket längre, jag slutade med det när mina barn vägde runt 6 kg men hade nog lätt kunnat fortsätta uppåt 9 kg. Just att de är färdigknutna är en stor, stor fördel, speciellt i vinterslask.

Håller också med om (minst!) en vävd och en MT eller sele. Jag gillar Girasol väldigt mycket när det gäller vävda men om jag bara hade haft en vävd sjal skulle jag nog ändå behållit min Didymos Indio eller en Ellevill Zara. Sammantaget tycker jag de har bäst bäregenskaper, även om sommarvärmen kanske gör mig lite partisk. :) Tyvärr är de ju inte lika snygga som t ex Girasol tycker ju jag då.
Av evano
Jag har inte kommit för att svara förrän nu men tack för alla svar! Jag köpte till sist en trikåsjal (som jag använder mycket), en ringsjal (som jag inte använder) och en egobaby börsele (som jag också använder mycket). Jag är lite nyfiken på en Mai Tai men tänkte jag ska prova en före jag köper.
Av mammatillE
Kort. Men jag fattar inte hur ni kan dissa ringsjal allihop. Nä man behöver inte två, men en måste man ha för att :
Laga mat m barn på höft
Amma o laga mat samtidigt
Bära gnälliga barn hemma
Bära svalt på mage på sommaren
Snabb-bärande typ snabb sväng i affären
Duscha med om man inte har en vattensjal

Och jag var total nybörjare när jag köpte den. Gått hur bra som helst! Jag använder den jämt!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?