Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Wickz
Ja min make är lite skeptisk efter att ha sett en av de sk. ergonomiska babybjörnarna och undrar om vi bara är en skara förtrollade människor eller om det finns belägg att ergon faktiskt är bättre. Så ge mig gärna riktiga bevis för det hela nu :mrgreen:
Jag stenhävdar än samma sak...
Av thes
Jag vet åtminstone att ergo är bättre för barnet än bb. I ergo:n har barnet större sittyta, så barnet sitter mer i grodställning, vilket gör att tyngden fördelas bättre än om barnet sitter på bara rumpan som i babybjörn. Sen hur skillnaden är för den som bär, vet jag inte. Ett midjebälte finns ju på den ergonomiska babybjörnen också, och det avlastar bra jämfört med att bara ha avlastningen på ryggen.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Sedan finns det ju forskning på att små barn inte bör sitta framåtvända, vilket många gör i babybjörn. Inte för att det är nåt krav att sätta de så förstås, men iaf. Ergo funkar ju på både rygg och höft också, positioner där barnet ser mer än bakåt på mage, men där de samtidigt inte översköljs med intryck på samma vis som framåtvända på mage, utan kan vända sig mot den som bär också.
Av Isadora
Efter att ha varit nyfiken på den nya mer ergonomiska bb sedan den kom, fick jag för mig att jag skulle prova den när jag var i barnvagnsaffären en dag i höstas. Bebisen som då var 9 månader stortrivdes. men hon var helt slut och höllå att somna. Den var väldigt hög, så hon såg knappt ut. men sittytan blev inte särskillt bra. benen hamnade inte als i grodpossition, bara mer utåtställda liksom. Den där delen man knäpper med dragkedja hamnar för lågt i förhållande till resten av sitytan. Selen var stor och enormt otymplig även för mig som visserligen är kort men väger dryga 90 kg. Avbärarbältet har inget riktigt spänne som på tex Ergo. Man har istället valt att sätta dit en sorts hake. Det Var BabyBjörn comfort Carrier jag provade ska tillläggas, och bara med bebisen åt rätt håll utan hängande ben. Eller som sagt aningen mindre hängande ben.
Av Isadora
Och så gillade jag heller inte den där hårda läskiga saken som går mellan axelbanden. Annars var avlastningen inte så dålig till min 8,5 kg bebis. Men vist har de kommit med ytterligare en sele. En som kan användas även för nyfödda under 3,5 kg?
Användarens profilbild
Av Vargflikkan
När vi fick sonen för tre år sedan så föll vi, som många andra nyblivna föräldrar för babybjörnen.
Vi blev grymt besvikna på hu oergonomisk den var, bara att gå över vägen till postlådan fick mina axlar att värka, hur man än spände skiten så satt den konstigt. Gillade inte heller att sonen liksom hängde i skrevet och att det inte fanns någon direktkontakt mellan oss p.g.a den där plattan.
I samma veva så öppnade sig en helt ny värld för oss, det fanns ju massvis med BRA bärdon och vi sålde snabbt bb,n och beställde en ergo. Det bästa köp vi gjort!
I bb kan man inte bära barnet så länge så därför är den ju också väldigt oekonomisk. Ergon har man glädje av i några år och sonen älskade den direkt!

Idag när jag möter en förälder med bebis i bb så får jag en inpuls att vilja gå fram och berätta hur dåliga* de är (fast det gör jag ju inte såklart) :lol:

Babybjörnarna alltså, inte föräldrarna
Användarens profilbild
Av Wickz
Vargflikkan skrev:När vi fick sonen för tre år sedan så föll vi, som många andra nyblivna föräldrar för babybjörnen.
Vi blev grymt besvikna på hu oergonomisk den var, bara att gå över vägen till postlådan fick mina axlar att värka, hur man än spände skiten så satt den konstigt. Gillade inte heller att sonen liksom hängde i skrevet och att det inte fanns någon direktkontakt mellan oss p.g.a den där plattan.
I samma veva så öppnade sig en helt ny värld för oss, det fanns ju massvis med BRA bärdon och vi sålde snabbt bb,n och beställde en ergo. Det bästa köp vi gjort!
I bb kan man inte bära barnet så länge så därför är den ju också väldigt oekonomisk. Ergon har man glädje av i några år och sonen älskade den direkt!

Idag när jag möter en förälder med bebis i bb så får jag en inpuls att vilja gå fram och berätta hur dåliga* de är (fast det gör jag ju inte såklart) :lol:

Babybjörnarna alltså, inte föräldrarna
ja så beskriver många det här, men finns det forskning i frågan?
Vi har en ergo, den är ju bra, tusentfalt bättr än n patapum... men bb vi hade när i var liten var ju lika uppskattad av henne. Nej ma bar inte länge dvs åldersmässigt i den vilket gör att den inte skulle fungera, men just ergonomiskt? jag tror inte jag fick så ont och i trivdes iaf... makn tror inte att det finns så mycket belägg för att e ergonomika här är bättre för barnet än vissa av bb selarna, för bäraren kanske me det tycker han oh inte är lika relevant. därför undrar jag :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?