Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
Till dig?
Stickor 4
46m i 45v resår 1*1
2 varv slätstickning på första varvet minskas 4m jämt fördelat
Sticka häl över 22m i 15varv
Sticka 14m 1 ödhpt 1 rät vänd
lyft första 7 aviga 2aviga tillsammans i avig vänd
nästa varv 8m emellan osv..
Plocka upp 11m per sida börja minska på varv två minska vartannat varv tills 11m på hälstickorna
Fot 38-42varv
Användarens profilbild
Av Mosan
emmy_ackevik skrev:Till dig?
Stickor 4
46m i 45v resår 1*1
Plocka upp 11m per sida börja minska på varv två minska vartannat varv tills 11m på hälstickorna
Fot 38-42varv
Tack! :tumup:
Användarens profilbild
Av Mosan
Stickor 4
46m i 45v resår 1*1
Fot 38-42varv
Det verkar mer lagom, mönstret jag hittade på Drops angav 55 maskor i stl 38 och det verkar på tok för stort!
Av mly
Mosan skrev:
Stickor 4
46m i 45v resår 1*1
Fot 38-42varv
Det verkar mer lagom, mönstret jag hittade på Drops angav 55 maskor i stl 38 och det verkar på tok för stort!
Du ska säkert minska i skaftet, men det behövs inte...
Användarens profilbild
Av Mosan
emmy_ackevik skrev:Jätte lätt, drops mönster är så krångliga...
Men jag skämms lite för detta skrev jag rakt ur huvudet, jag har stickat för många raggsockar...
Har kopierat det till mobilen nu så jag kan ha det med mig om det behövs! :vågen:
Ska bli skönt med ett enkelt projekt så jag kan pausa min kofta ett tag! :D
Användarens profilbild
Av ellla
Sjalette skrev:Jag överväger att sticka en stor tjock filt med näverstickning och söker ett flerfärgat, vad-det-nu-heter-garn som ändrar färg allt eftersom, gärna färgglada skiftningar typ Drops Delight. Några tips?
Den tanken har jag också haft! Ett litet hörn med 50 cm sida har det blivit.
Jag valde lite tunt garn, det var dumt. Hade jag gjort det nu hade jag typ valt ett garn som är grovt. Eskimå kanske?
Ponyo skrev:Åh, vilken bra idé. Det vill jag också göra.
Detta är ganska tjockt och färgskiftande. Men ack så dyrt.
http://www.knitrowan.com/yarns/colourscape-chunky
Jag fick en härva av ellla i födelsedagspresent. Den vägde 150 g, så man kan få lite mer för pengarna än man tror iaf :tumup: Det finns på hemflit i Umeå, det går att beställa från dem.
Av Ponyo
solängel skrev:
Ponyo skrev:Åh, vilken bra idé. Det vill jag också göra.
Detta är ganska tjockt och färgskiftande. Men ack så dyrt.
http://www.knitrowan.com/yarns/colourscape-chunky
Jag fick en härva av ellla i födelsedagspresent. Den vägde 150 g, så man kan få lite mer för pengarna än man tror iaf :tumup: Det finns på hemflit i Umeå, det går att beställa från dem.
Jag har stickat en halskrage i det till mig själv (i just näverstickning).
Och visst räckte det långt. Men till en filt. Då kommer det gå åt en del härvor.

Stickade den bara för stickandes skull. Sydde ihop kortändarna, och vips hade jag en lyxig halskrage.
Senast redigerad av Ponyo den mån okt 08, 2012 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Sjalette skrev:Jag gillar garnet, men tusan.. det skulle ju gå åt hundra härvor :roll: Men det skulle bli en sabla snygg filt. Om man slår ut det på en härva per kvartal max.. då kanske filten är klar om några år. Fast å andra sidan är ju garnet tjockt. Vad tror ni är bäst ett självskiftande garn eller enfärgat typ eskimå?
Vet att det finns ett liknande garn som eskimå som är regnbågs skiftat, tyvärr inge koll på vad det heter, en elev i nålbindingen hade det på sina tofflor. Vet var jag kan hitta det men har inte vägarna förbi förän på torsdag eller fredag.

Bild Själva fotdelen är gjord i eskimå, men skaftet i det andra. Men kanske det skiftar för fort, för korta färg band för filten.
Av Ponyo
Man kanske kan köpa ett gäng eskimo i olika färger, och tvinna ihop lämpliga längder? Det är fastligt lätttovat och lätt att fästa ihop i varandra. Men själv tycker jag att det inte är speciellt lättstickat.
Användarens profilbild
Av melon
Ett så tjockt garn som Drops Eskimo kommer ju sluka massor med nystan för att bli en hel filt, löplängden är bara 49 meter/50 gram. Förutom att det kostar multum så blir filten tung och otymplig, och det blir inget fall utan bara en stor ullklump 8)

Tunnare garn tror jag på, för att få en filt som är lagom tjock fast ändå fluffig och mysig.
Jag virkade en vågfilt till Alma när hon låg i magen. I Eskimo.

Faktiskt blev jag glatt överraskad, för även om det är tjockt, så blev det väldigt lagom till en bebisfilt. Och Eskimo, som ju brukar noppa bara man tittar på det, men filten är inte alls noppig, trots att den använts i tre år nu. Kanske beror det på att den är virkad.

Men en stor filt i Eskimo... njae, det tror jag inte på. Det blir nog både tungt och dyrt.
Av Ponyo
Ja, jag skulle nog hellre sticka med ett tunt garn, men med större stickor. Så det blev glest. Och följsamt.
Kanske det som jag ska använda zauerballen som jag aldrig kommer mig för att köpa?
  • 1
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 291

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?