Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av semla
Marine78 skrev:Fållguiden, med tanke på att du tänkt fålla tröjor ;-). Och en clearviewfoot/genomskinlig pressarfot är guld värd eftersom det blir betydligt lättare att sy rakt då.
Tack för tips! Fållguide var ju smart :lol:

Ooooh jag har nog bestämt mig för att köpa en maskin nu, så spännande! :app:
Användarens profilbild
Av glis
semla skrev:
Marine78 skrev:Fållguiden, med tanke på att du tänkt fålla tröjor ;-). Och en clearviewfoot/genomskinlig pressarfot är guld värd eftersom det blir betydligt lättare att sy rakt då.

Vilken fållguide? Det fins ju den där pekaren, den ingick i mitt "kit" och den fattar jag, men sedan finns det ju en större mojäng har jag sett på intenet. Är den något att ha?

Jag funderar på om det är vansinne att köpa en bandkanter till? Jag syr en del till mig själv och då tycker jag att den vanliga (12 mm?)är lite smal, men den bredaste är väl 15 m? Hur stor skillnad gör det egentligen?
Av Marine78
Det är den där större varianten jag har och den är guld värd vid fållning. Gällande bredden på kantband vet jag inte. Jag har bara 12 mm och tycker det räcker aldeles utmärkt även till vuxenplagg. Skulle snarare önska en smalare variant (skall finnas 8 eller 9 mm, men det känns å andra sidan nästan för smalt) när småplagg skall kantas. Jag är nöjd med min som känns som medelvägen.
glis skrev:
semla skrev:

Vilken fållguide? Det fins ju den där pekaren, den ingick i mitt "kit" och den fattar jag, men sedan finns det ju en större mojäng har jag sett på intenet. Är den något att ha?

Jag funderar på om det är vansinne att köpa en bandkanter till? Jag syr en del till mig själv och då tycker jag att den vanliga (12 mm?)är lite smal, men den bredaste är väl 15 m? Hur stor skillnad gör det egentligen?
Användarens profilbild
Av glis
semla skrev:Men ååååh :gaah:

Nu när jag äntligen bestämt mig får de inte skicka Elna från England längre. Beställer jag den + tillbehör i Sverige blir det 2500 kr dyrare. Så hejdå tråden. :(
Vad kostar den då?
Användarens profilbild
Av semla
glis skrev:
semla skrev:Men ååååh :gaah:

Nu när jag äntligen bestämt mig får de inte skicka Elna från England längre. Beställer jag den + tillbehör i Sverige blir det 2500 kr dyrare. Så hejdå tråden. :(
Vad kostar den då?
Från England 6150 med alla tillbehör, från Skövde symaskiner 9150 med samma tillbehör, så 3000 kr mer. Bara maskinen 4500 respektive 6000. Tänkte maila skövde symaskiner och se om man kan få lite rabatt om man köper så mycket tillbehör på en gång.
Användarens profilbild
Av glis
Kolla du med Skövde, jag betalade 6000 för min där, men då ingick inte clearview eller fållapparat.

Altans, nu blir jag köpsugen...
Användarens profilbild
Av semla
Alltså Skövde symaskiner är min nya favoritbutik. Nästan lika billigt som England! 6900 för Elna444, bandkantare, clearviewfot och fållguide!!!! :vågen: :vågen: :vågen:

Tur att jag vågade fråga, det är nog första gången i mitt liv jag prutar :oops:
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
semla skrev:Alltså Skövde symaskiner är min nya favoritbutik. Nästan lika billigt som England! 6900 för Elna444, bandkantare, clearviewfot och fållguide!!!! :vågen: :vågen: :vågen:

Jaa! De är jättehyggliga! Jag fick 2600:- i rabatt + en massa pressarfötter när jag köpte min Babylock (en OL) härom veckan, det tyckte jag var finemang! :vågen:
Användarens profilbild
Av semla
Humleblomstern skrev:
semla skrev:Alltså Skövde symaskiner är min nya favoritbutik. Nästan lika billigt som England! 6900 för Elna444, bandkantare, clearviewfot och fållguide!!!! :vågen: :vågen: :vågen:

Jaa! De är jättehyggliga! Jag fick 2600:- i rabatt + en massa pressarfötter när jag köpte min Babylock (en OL) härom veckan, det tyckte jag var finemang! :vågen:
:vågen: Härligt! Och vilken lyx med Babylock!

Kände igen din bloggadress, och kikade in och såg att det var ju du som sytt den jättefina randiga heldräkten jag kommenterade häromdagen. :urule:
Användarens profilbild
Av semla
Nu har jag fått min fina Elna444 och fållguiden! :app: Har fållat en liten klänning och det blev toppenfint! Nu har jag gott om tid att fortsätta öva mig med fållguiden eftersom clearviewfoten och bandkantaren var restnoterade och låter vänta på sig, men det är nog bra att inte böra med allt på en gång. Fast den där clearviewfoten skulle vara bra, det har jag redan insett.

Sen har jag hittat en jättebra sida med Coverpro-tips, här:

http://stitchesandseams.blogspot.com/20 ... stuff.html
Användarens profilbild
Av glis
Tack för länktips! Jag var i stan igår och beställde en fållguide av min lokala handlare. Tänkte att det är bra att gynna henne lite också, dessutom är hon jättetrevlig.
Användarens profilbild
Av glis
Nu har jag ett tips att dela med mig av:

När man skall fästa ihopsydda bankantade fållar, tex halskanter, syr man ju ner de ihopsydda kanterna mot ena siden med några stygn. Min maskin har svårt att mata i så tjocka lager så nära kanten så jag har kommit på en genväg: jag sätter maskinen på riktigt bred 3-stegs sicksack, min tillåter 9 mm men det är kanske inte så noga. Sedan fäller jag ner matningen och syr några stygn, flyttar och gör om.

Det är ju egentligen inget CP-trix men det är ju CPn som skapar behovet...
Användarens profilbild
Av Stark
glis skrev:Nu har jag ett tips att dela med mig av:

När man skall fästa ihopsydda bankantade fållar, tex halskanter, syr man ju ner de ihopsydda kanterna mot ena siden med några stygn. Min maskin har svårt att mata i så tjocka lager så nära kanten så jag har kommit på en genväg: jag sätter maskinen på riktigt bred 3-stegs sicksack, min tillåter 9 mm men det är kanske inte så noga. Sedan fäller jag ner matningen och syr några stygn, flyttar och gör om.

Det är ju egentligen inget CP-trix men det är ju CPn som skapar behovet...
:hmm: :hmm: Jag fattar inte riktigt hur du menar. Men ajg har ju inten coverpro heller, så jag kanske aldrig stött på grundproblemet?

Vad syr du ner och varför och varför syr du några stygn och flyttar? Och vad menar du med flyttar?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?