Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
imsel skrev:
Trulsamin skrev:Imsel, hur går det ???
Åh, tänker nån på mig :loving: :loving:

Det går bra, tror jag :lol:
Har gjort 4 mormorsrutor hittills, 2 hann jag med idag :tumup:
Men jag har några småproblem.. när jag gjorde dom första så kollade jag en sida med beskrivning i text och bilder, och ett klipp på youtube, och dom gjorde lite olika. Tex så sa den ena att man skulle göra en luftmaska mellan stolparna (och 3 i hörnen, men det ska båda) och den andra 2 luftmaskor.

Och när man börjar på nytt varv, ska den första stolpen vara 3 luftmaskor eller vanlig stolpe direkt?
Jag tror att det finns lika många sätt att göra en mormorsruta som det finns personer typ ;) Jag tror att jag har gjort 3 i hörnen och 1 mellan, och tre luftmaskor motsvarar en stolpe och det är för att få höjd på det hela som man då använder luftmaskor istället för stolpar direkt i början på varvet.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
imsel skrev:
Trulsamin skrev:
Sjalette skrev:Vilket garn är bäst att virka i egentligen? Jag har ett lager restgarner som jag köpt och gillar, men dom kommer ju ta slut så småningom.. så, vilket garn tycker ni är billigast och bäst att virka med/i?
bomullsgarn gillar jag allra bäst att virka i... Acrylgarn kan gå men jag HATAR när det gnisslar och gnäller om virknålen mot garnet så acrylgarn brukar väljas bort...
Jag köpte 2 billiga acrylgarn på ÖB idag, och efter en stund så kände jag också det där gnisslet..och känner precis som du :| men jag får väl avända det ändå. Just nu iallafall.
Jag köpte också acrylgarn på ÖB häromdagen, för att det just var så billigt ;) Men jag föredrar att sticka i det för att jag ofta har fler alternativ med material på stickorna och det gnisslar inte alls lika mkt.
Användarens profilbild
Av imsel
Trulsamin skrev:
imsel skrev:
Trulsamin skrev:
Sjalette skrev:Vilket garn är bäst att virka i egentligen? Jag har ett lager restgarner som jag köpt och gillar, men dom kommer ju ta slut så småningom.. så, vilket garn tycker ni är billigast och bäst att virka med/i?
bomullsgarn gillar jag allra bäst att virka i... Acrylgarn kan gå men jag HATAR när det gnisslar och gnäller om virknålen mot garnet så acrylgarn brukar väljas bort...
Jag köpte 2 billiga acrylgarn på ÖB idag, och efter en stund så kände jag också det där gnisslet..och känner precis som du :| men jag får väl avända det ändå. Just nu iallafall.
Jag köpte också acrylgarn på ÖB häromdagen, för att det just var så billigt ;) Men jag föredrar att sticka i det för att jag ofta har fler alternativ med material på stickorna och det gnisslar inte alls lika mkt.
Trä eller? (på stickorna)
Vilken storlek på nålen har du till ÖB-garnet? Står ju inget på dom..
Jag använde 3,5 men hade nog velat ha en lite större :hmm: Jag har en 4 också men den är nött längst ut så den fastnar ju lite.

Åh åh åh, nu kom jag på att jag kanske kan köpa nån nål eller nåt garn imorgon :eld:
För syrran frågade om jag ville hänga med på stan, nu har vi kanske iaf nåågra kronor att spendera på det :D
Men jag är ju lite sjuk :| så jag får se hur det blir..
Användarens profilbild
Av imsel
Fast fråga är ju vad jag ska köpa :lol: Ingen aning om vad jag kan eller vill göra :hmm:

Om man vill göra typ mössor och sånt, vilken storlek brukar man ha på nålen?
Användarens profilbild
Av Fryle
Det beror alldeles på vad jag ska virka. Till bebisfiltar, mössor, koftor och andra klädesplagg använder jag ullgarn. Till väskor, fodral och andra småprylar eller en svalare bebisfilt tar jag bomullsgarn. Till disktrasor lingarn.

Akryl använder jag aldrig.
Användarens profilbild
Av imsel
Köpte en ny 4mm virknål på stan :tumup:
Just nu har jag bara garner som passar 3,5 och 4 så det är nog en bra början.
Gör mormorsrutor, men alla garn har lite olika tjocklekar så alla blir ju inte lika stora :roll:
Men jag gör dom nog mest för att träna ändå.
Får inte samma hårdhet (eller vad säger man?) på maskorna så det blir ju inte helt rakt om man säger så :lol:
Användarens profilbild
Av Elflin
imsel skrev: Får inte samma hårdhet (eller vad säger man?) på maskorna så det blir ju inte helt rakt om man säger så :lol:
För det första så är det en tränings sak och för det andra så kan man "fixa till" en hel det genom att blöta ner hela biten ordentligt och sen spänna upp den i rätt form med nålar (sök på "blocka stickning" tex, fungerar rätt bra med virkat också :tumup: )
Användarens profilbild
Av Trulsamin
imsel skrev:
Trulsamin skrev:
imsel skrev:
Trulsamin skrev:
Trä eller? (på stickorna)
Vilken storlek på nålen har du till ÖB-garnet? Står ju inget på dom..
Jag använde 3,5 men hade nog velat ha en lite större :hmm: Jag har en 4 också men den är nött längst ut så den fastnar ju lite.

Åh åh åh, nu kom jag på att jag kanske kan köpa nån nål eller nåt garn imorgon :eld:
För syrran frågade om jag ville hänga med på stan, nu har vi kanske iaf nåågra kronor att spendera på det :D
Men jag är ju lite sjuk :| så jag får se hur det blir..
Ja jag skulle nog använda minst 4 på det garnet. Jag har både stickor och virknålar i trä, metall och plast men det finns ju favoriter och inte favoriter
Användarens profilbild
Av imsel
Vilka nålar gillar du (eller alla som vill får svara!) bäst?
Det borde väl vara nickel i metallnålarna? Är lite rädd att det ska börja klia då jag är nickelallergisk.. Kanske plast vore nåt? Ha dock inte sett här i stan,men det borde ju gå att beställa.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
imsel skrev:Vilka nålar gillar du (eller alla som vill får svara!) bäst?
Det borde väl vara nickel i metallnålarna? Är lite rädd att det ska börja klia då jag är nickelallergisk.. Kanske plast vore nåt? Ha dock inte sett här i stan,men det borde ju gå att beställa.
Jag gillar mina metallnålar bäst men om jag hade haft bra tränålar hade jag nog gillat dem bäst. Jag gillar mina trästickor bäst. Det finns metallnålar som har plasthandtag så att man inte behöver ha kontakt med metallen...
Användarens profilbild
Av Fryle
Inoxalnålarna är överlägset bäst! De är i aluminium och borde tålas av nickelallergiker, tycker jag. Tyvärr tror jag inte att de tillverkas längre, mina är loppisfynd. Det viktigaste med nålen enligt mig är att det finns en platt del på skaftet, så man får stabilitet i greppet. Många plast- och tränålar är helt runda och därmed svårvirkade tycker jag. Av nyfikenhet köpte jag en ergonomisk Addi-nål, men den funkar bara om man håller skedgrepp (vilket man ofta gör i Tyskland, där Addi tillverkas). Nackdelen med skedgrepp är att det är långsammare och frestar mer på handleden än vad penngreppet gör.
Användarens profilbild
Av imsel
Men jag tror inte ens att jag håller på nålen där det är platt :hmm:
Är det nåt annat än det som gör att de inte är så bra/sköna?
Användarens profilbild
Av Fryle
imsel skrev:Men jag tror inte ens att jag håller på nålen där det är platt :hmm:
Är det nåt annat än det som gör att de inte är så bra/sköna?
Jag kan ju bara svara för mig själv, men för att jag ska kunna virka bra, snabbt och inte få ont i handleden måste jag hålla nålen med penngrepp och ha tummen mot den platta delen. Då kan nålen säkert vara i vilket material som helst, men de trä- och plastnålar jag sett har varit helt runda. Jag har också några gamla nålar i horn/ben och någon i metall med plastskaft som är helt runda och i och med detta svårvirkade för mig.
Användarens profilbild
Av imsel
Var tvungen att prova virka.. och jo, jag hållar ju också tummen på det platta.. Finns det inga andra (som finns på tex webshop) material med platt del?

Och så provade jag göra bara en luftmaska på sidorna på mormorsruta, och det blir nog bättre.
Men alltså.. ska man verkligen på varje nytt varv börja med 3 luftmaskor? Jag får det inte att se bra ut :( Man ser ju tydligt att det är luftmaska, och inte stolpe dom resten :|
Användarens profilbild
Av mattlo
Äsch, det hände nog att jag gjorde stolpe först i varvet. Om det blir snyggare så kör! Det kan bli lite "lågt".. ihoptryckt liksom.. isf gör en luftmaska först. Våga experimentera :vågen:
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?